Benefits and risks of becoming a B corporation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartmer, Amelie Maria Monica
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/38394
Resumo: While extensive research has investigated drivers for engaging in corporate social responsibility, and being certified accordingly, few studies have disentangled the impacts of such certifications on companies. This study aims to address this gap. Through a qualitative, multiple case study I discovered that certified companies perceive both benefits and risks associated with the certifications, which vary depending on the level of integration of the certification in their accountability and strategizing. The more the certification is integrated, the more companies can benefit from it in terms of learning and stakeholder relationship. However, higher levels of integration also come with higher perceived reputational threats. Based on this empirical evidence I develop a taxonomy of benefits and risks associated with the adoption of socially responsible certifications. It contributes to research on corporate social responsibility and the adoption of certifications, while also providing some managerial implications for companies willing to engage in corporate social responsibility and acquire the B corporation certification.
id RCAP_66b827761a1bdd125d9240ce0f7c995f
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38394
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Benefits and risks of becoming a B corporationCorporate Social ResponsibilityCertificationB corporationIntegrationMarket performanceProfitabilityValue creationTransparencyReputationResponsabilidade Social EmpresarialCertificaçãoCorporação BIntegraçãoDesempenho do mercadoRentabilidadeCriação de valorTransparênciaReputaçãoDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoWhile extensive research has investigated drivers for engaging in corporate social responsibility, and being certified accordingly, few studies have disentangled the impacts of such certifications on companies. This study aims to address this gap. Through a qualitative, multiple case study I discovered that certified companies perceive both benefits and risks associated with the certifications, which vary depending on the level of integration of the certification in their accountability and strategizing. The more the certification is integrated, the more companies can benefit from it in terms of learning and stakeholder relationship. However, higher levels of integration also come with higher perceived reputational threats. Based on this empirical evidence I develop a taxonomy of benefits and risks associated with the adoption of socially responsible certifications. It contributes to research on corporate social responsibility and the adoption of certifications, while also providing some managerial implications for companies willing to engage in corporate social responsibility and acquire the B corporation certification.Embora existam investigações extensivas sobre os fatores que levam ao envolvimento das empresas na responsabilidade social, sendo estas certificadas em conformidade, poucos estudos têm desenredado os impactos de tais certificações nas empresas. Este estudo visa demonstrar os impactos acima referidos. Através de um estudo de caso qualitativo e múltiplo descobri que as empresas certificadas reconhecem os benefícios tal como os riscos associados às certificações, que variam dependendo do nível de integração da certificação na sua responsabilização e estratégia. Quanto mais integrada a certificação estiver, mais empresas podem beneficiar desta em termos de aprendizagem e relação com as partes interessadas. No entanto, níveis mais elevados de integração também vêm com um risco elevado de ameaça à reputação. Com base nesta evidência empírica, desenvolvo uma taxonomia de benefícios e riscos associados à adoção de certificações socialmente responsáveis. Este estudo contribui para a investigação sobre responsabilidade social empresarial e a adoção de certificações. Ao mesmo tempo fornece algumas implicações de gestão para as empresas dispostas a envolver-se na responsabilidade social empresarial e a adquirir a certificação de empresa B.Ramus, TommasoVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaBartmer, Amelie Maria Monica2022-07-27T09:00:42Z2022-02-0420222022-02-04T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38394TID:202965422enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:43:52Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38394Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:21.046499Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Benefits and risks of becoming a B corporation
title Benefits and risks of becoming a B corporation
spellingShingle Benefits and risks of becoming a B corporation
Bartmer, Amelie Maria Monica
Corporate Social Responsibility
Certification
B corporation
Integration
Market performance
Profitability
Value creation
Transparency
Reputation
Responsabilidade Social Empresarial
Certificação
Corporação B
Integração
Desempenho do mercado
Rentabilidade
Criação de valor
Transparência
Reputação
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
title_short Benefits and risks of becoming a B corporation
title_full Benefits and risks of becoming a B corporation
title_fullStr Benefits and risks of becoming a B corporation
title_full_unstemmed Benefits and risks of becoming a B corporation
title_sort Benefits and risks of becoming a B corporation
author Bartmer, Amelie Maria Monica
author_facet Bartmer, Amelie Maria Monica
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramus, Tommaso
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartmer, Amelie Maria Monica
dc.subject.por.fl_str_mv Corporate Social Responsibility
Certification
B corporation
Integration
Market performance
Profitability
Value creation
Transparency
Reputation
Responsabilidade Social Empresarial
Certificação
Corporação B
Integração
Desempenho do mercado
Rentabilidade
Criação de valor
Transparência
Reputação
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
topic Corporate Social Responsibility
Certification
B corporation
Integration
Market performance
Profitability
Value creation
Transparency
Reputation
Responsabilidade Social Empresarial
Certificação
Corporação B
Integração
Desempenho do mercado
Rentabilidade
Criação de valor
Transparência
Reputação
Domínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestão
description While extensive research has investigated drivers for engaging in corporate social responsibility, and being certified accordingly, few studies have disentangled the impacts of such certifications on companies. This study aims to address this gap. Through a qualitative, multiple case study I discovered that certified companies perceive both benefits and risks associated with the certifications, which vary depending on the level of integration of the certification in their accountability and strategizing. The more the certification is integrated, the more companies can benefit from it in terms of learning and stakeholder relationship. However, higher levels of integration also come with higher perceived reputational threats. Based on this empirical evidence I develop a taxonomy of benefits and risks associated with the adoption of socially responsible certifications. It contributes to research on corporate social responsibility and the adoption of certifications, while also providing some managerial implications for companies willing to engage in corporate social responsibility and acquire the B corporation certification.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-27T09:00:42Z
2022-02-04
2022
2022-02-04T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/38394
TID:202965422
url http://hdl.handle.net/10400.14/38394
identifier_str_mv TID:202965422
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132036349296640