Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Vanessa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: João, Patrícia, Lin, Ye
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736
Resumo: Nowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices.
id RCAP_6762426ca7bb59b814173483f26edc0e
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/736
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and PortugalPreparação de visitas de estudo pelos professores com recurso a websites de museus de ciência do Brasil, China e PortugalNowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices.En la actualidad, los contextos de educación no formal, como los museos de ciencia, seconsideran primordiales para impulsar la alfabetización científica de la población, ya que poseenla capacidad de acercar la ciencia a sus visitantes y permiten la interacción entre diversas áreasde conocimiento. En este estudio, se analizaron los portales de cuatro museos de ciencia cada unode los siguientes países: Brasil, China y Portugal, así como los recursos que éstos ponen a disposiciónde los profesores para la preparación de visitas de estudio. Así, se elaboró un instrumento derecopilación de datos, definiéndose categorías establecidas a priori: informaciones para la visita,actividades educativas disponibles, recursos para los profesores y actividades disponibles en línea.Los datos se analizaron recurriendo a la técnica del análisis de contenido. Los resultados ponen derelieve la necesidad de una mayor oferta de recursos orientados hacia la preparación de visitas deestudio, principalmente en lo se refiere a las etapas anteriores, sincrónicas y posteriores de la visita,como forma de dar apoyo a los profesores.Atualmente os contextos de educação não-formal, como os museus de ciência são consideradosfundamentais para a promoção da literacia científica da população ao aproximar a ciência dosseus visitantes e possibilitar a interação entre diversas áreas do conhecimento. Neste estudo foramselecionados quatro museus de ciência de cada um dos seguintes países: Brasil, China e Portugal,tendo sido analisados, nos respetivos websites, os recursos disponibilizados aos professores paraa preparação de visitas de estudo. Para isso, elaborou-se um instrumento de recolha de dadosdefinindo-se categorias estabelecidas a priori: informações para a visita; atividades educativasdisponíveis; recursos para os professores; e atividades on-line. Os dados foram analisados com orecurso à técnica de análise de conteúdo. Os resultados apontam para a necessidade de maioroferta de recursos direcionados para a preparação de visitas de estudo, principalmente no quediz respeito aos momentos de pré, durante e pós-visita, como forma de apoio aos professores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.736https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 161-1781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736/613Souza, VanessaJoão, PatríciaLin, Yeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:37Zoai:proa.ua.pt:article/736Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:56.017520Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
Preparação de visitas de estudo pelos professores com recurso a websites de museus de ciência do Brasil, China e Portugal
title Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
spellingShingle Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
Souza, Vanessa
title_short Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
title_full Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
title_fullStr Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
title_full_unstemmed Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
title_sort Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
author Souza, Vanessa
author_facet Souza, Vanessa
João, Patrícia
Lin, Ye
author_role author
author2 João, Patrícia
Lin, Ye
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Vanessa
João, Patrícia
Lin, Ye
description Nowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736
url https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736/613
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 161-178
Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 161-178
Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 161-178
Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 161-178
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567000772608