Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736 |
Resumo: | Nowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices. |
id |
RCAP_6762426ca7bb59b814173483f26edc0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/736 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and PortugalPreparação de visitas de estudo pelos professores com recurso a websites de museus de ciência do Brasil, China e PortugalNowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices.En la actualidad, los contextos de educación no formal, como los museos de ciencia, seconsideran primordiales para impulsar la alfabetización científica de la población, ya que poseenla capacidad de acercar la ciencia a sus visitantes y permiten la interacción entre diversas áreasde conocimiento. En este estudio, se analizaron los portales de cuatro museos de ciencia cada unode los siguientes países: Brasil, China y Portugal, así como los recursos que éstos ponen a disposiciónde los profesores para la preparación de visitas de estudio. Así, se elaboró un instrumento derecopilación de datos, definiéndose categorías establecidas a priori: informaciones para la visita,actividades educativas disponibles, recursos para los profesores y actividades disponibles en línea.Los datos se analizaron recurriendo a la técnica del análisis de contenido. Los resultados ponen derelieve la necesidad de una mayor oferta de recursos orientados hacia la preparación de visitas deestudio, principalmente en lo se refiere a las etapas anteriores, sincrónicas y posteriores de la visita,como forma de dar apoyo a los profesores.Atualmente os contextos de educação não-formal, como os museus de ciência são consideradosfundamentais para a promoção da literacia científica da população ao aproximar a ciência dosseus visitantes e possibilitar a interação entre diversas áreas do conhecimento. Neste estudo foramselecionados quatro museus de ciência de cada um dos seguintes países: Brasil, China e Portugal,tendo sido analisados, nos respetivos websites, os recursos disponibilizados aos professores paraa preparação de visitas de estudo. Para isso, elaborou-se um instrumento de recolha de dadosdefinindo-se categorias estabelecidas a priori: informações para a visita; atividades educativasdisponíveis; recursos para os professores; e atividades on-line. Os dados foram analisados com orecurso à técnica de análise de conteúdo. Os resultados apontam para a necessidade de maioroferta de recursos direcionados para a preparação de visitas de estudo, principalmente no quediz respeito aos momentos de pré, durante e pós-visita, como forma de apoio aos professores.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v9i4.736https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 161-178Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 161-1781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736/613Souza, VanessaJoão, PatríciaLin, Yeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:14:37Zoai:proa.ua.pt:article/736Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:56.017520Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal Preparação de visitas de estudo pelos professores com recurso a websites de museus de ciência do Brasil, China e Portugal |
title |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
spellingShingle |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal Souza, Vanessa |
title_short |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
title_full |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
title_fullStr |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
title_full_unstemmed |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
title_sort |
Preparation of field trips by teachers using websites from science museums in Brazil, China and Portugal |
author |
Souza, Vanessa |
author_facet |
Souza, Vanessa João, Patrícia Lin, Ye |
author_role |
author |
author2 |
João, Patrícia Lin, Ye |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Vanessa João, Patrícia Lin, Ye |
description |
Nowadays non-formal education settings, such as science museums, are considered fundamentalfor the promotion of people’s scientific literacy, by bringing science closer to their visitors and byenabling interaction between different areas of knowledge. Four science museums from each ofcountries: Brazil, China and Portugal were selected for the present study, which aimed at analysingtheir websites in relation to the resources available for teachers to prepare study visits. In order toaccomplish such purpose, a data collection instrument was designed by defining the following apriori categories: information for the visit; educational activities available; resources for teachers;and online activities. Results point to the need for greater supply of resources concerning thepreparation of study visits, mainly with regard to the ‘pre-visit’, ‘during the visit’ and ‘post-visit’stages, as a way of supporting teachers’ practices. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736 https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v9i4.736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/736/613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 9 No 4 (2017); 161-178 Indagatio Didactica; Vol. 9 Núm. 4 (2017); 161-178 Indagatio Didactica; Vol. 9 No 4 (2017); 161-178 Indagatio Didactica; vol. 9 n.º 4 (2017); 161-178 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567000772608 |