The multiple intelligences in dramatic expression

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morgado, Elsa Maria Gabriel
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81
Resumo: This article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School.
id RCAP_69caa0daf89ea844fc2eb9792e2a6898
oai_identifier_str oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The multiple intelligences in dramatic expressionAS INTELIGÊNCIAS MÚLTIPLAS NA EXPRESSÃO DRAMÁTICAArtistic ExpressionsEducational DramaMultiple IntelligencesExpressões ArtísticasExpressão DramáticaInteligências MúltiplasThis article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School.Este artigo pretende refletir sobre a cúmplice relação entre a temática das Inteligências Múltiplas e o Universo das Expressões Artísticas. Tem como particular objetivo explorar a influência do ensino da área da Expressão Dramática, praticado nas escolas, enquanto disciplina curricular do 3º ciclo do Ensino Básico, na formação integral dos alunos e realçar, recorrendo à fundamentação teórico-prática, o extraordinário papel coadjuvante no desenvolvimento das Inteligências Múltiplas. Tendo sido consignado à educação artística um direito humano universal, pela Convenção da Unicef sobre os Direitos da Criança - adotada pela Assembleia Geral das Nações Unidas em 1989 e ratificada por Portugal em 1990 - torna-se pertinente refletir e averiguar a forma como se concretiza este projeto em particular, distinguir se a prática se coaduna com a política a nível do reconhecimento do valor da educação artística na escola.MUNDIS2016-03-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 7 N.º 1 (2016): 24.ª Edição | ERAS; 21-381647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81/94Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorgado, Elsa Maria GabrielDinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira2022-09-05T13:57:39Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:43.247485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The multiple intelligences in dramatic expression
AS INTELIGÊNCIAS MÚLTIPLAS NA EXPRESSÃO DRAMÁTICA
title The multiple intelligences in dramatic expression
spellingShingle The multiple intelligences in dramatic expression
Morgado, Elsa Maria Gabriel
Artistic Expressions
Educational Drama
Multiple Intelligences
Expressões Artísticas
Expressão Dramática
Inteligências Múltiplas
title_short The multiple intelligences in dramatic expression
title_full The multiple intelligences in dramatic expression
title_fullStr The multiple intelligences in dramatic expression
title_full_unstemmed The multiple intelligences in dramatic expression
title_sort The multiple intelligences in dramatic expression
author Morgado, Elsa Maria Gabriel
author_facet Morgado, Elsa Maria Gabriel
Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira
author_role author
author2 Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morgado, Elsa Maria Gabriel
Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Artistic Expressions
Educational Drama
Multiple Intelligences
Expressões Artísticas
Expressão Dramática
Inteligências Múltiplas
topic Artistic Expressions
Educational Drama
Multiple Intelligences
Expressões Artísticas
Expressão Dramática
Inteligências Múltiplas
description This article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-30T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81
url https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81
identifier_str_mv oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81/94
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
publisher.none.fl_str_mv MUNDIS
dc.source.none.fl_str_mv ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 7 N.º 1 (2016): 24.ª Edição | ERAS; 21-38
1647-3558
2184-2116
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129977887653888