The multiple intelligences in dramatic expression
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81 |
Resumo: | This article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School. |
id |
RCAP_69caa0daf89ea844fc2eb9792e2a6898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The multiple intelligences in dramatic expressionAS INTELIGÊNCIAS MÚLTIPLAS NA EXPRESSÃO DRAMÁTICAArtistic ExpressionsEducational DramaMultiple IntelligencesExpressões ArtísticasExpressão DramáticaInteligências MúltiplasThis article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School.Este artigo pretende refletir sobre a cúmplice relação entre a temática das Inteligências Múltiplas e o Universo das Expressões Artísticas. Tem como particular objetivo explorar a influência do ensino da área da Expressão Dramática, praticado nas escolas, enquanto disciplina curricular do 3º ciclo do Ensino Básico, na formação integral dos alunos e realçar, recorrendo à fundamentação teórico-prática, o extraordinário papel coadjuvante no desenvolvimento das Inteligências Múltiplas. Tendo sido consignado à educação artística um direito humano universal, pela Convenção da Unicef sobre os Direitos da Criança - adotada pela Assembleia Geral das Nações Unidas em 1989 e ratificada por Portugal em 1990 - torna-se pertinente refletir e averiguar a forma como se concretiza este projeto em particular, distinguir se a prática se coaduna com a política a nível do reconhecimento do valor da educação artística na escola.MUNDIS2016-03-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 7 N.º 1 (2016): 24.ª Edição | ERAS; 21-381647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81/94Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorgado, Elsa Maria GabrielDinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira2022-09-05T13:57:39Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:43.247485Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The multiple intelligences in dramatic expression AS INTELIGÊNCIAS MÚLTIPLAS NA EXPRESSÃO DRAMÁTICA |
title |
The multiple intelligences in dramatic expression |
spellingShingle |
The multiple intelligences in dramatic expression Morgado, Elsa Maria Gabriel Artistic Expressions Educational Drama Multiple Intelligences Expressões Artísticas Expressão Dramática Inteligências Múltiplas |
title_short |
The multiple intelligences in dramatic expression |
title_full |
The multiple intelligences in dramatic expression |
title_fullStr |
The multiple intelligences in dramatic expression |
title_full_unstemmed |
The multiple intelligences in dramatic expression |
title_sort |
The multiple intelligences in dramatic expression |
author |
Morgado, Elsa Maria Gabriel |
author_facet |
Morgado, Elsa Maria Gabriel Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morgado, Elsa Maria Gabriel Dinis Miranda, Ana Rita Artiaga Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artistic Expressions Educational Drama Multiple Intelligences Expressões Artísticas Expressão Dramática Inteligências Múltiplas |
topic |
Artistic Expressions Educational Drama Multiple Intelligences Expressões Artísticas Expressão Dramática Inteligências Múltiplas |
description |
This article aims to reflect on the complicit relationship between the theme of Multiple Intelligences and the universe of Artistic Expressions. Specifically, it aims to: firstly, explore the influence Dramatic Expression education as practiced in schools, as a curricular discipline of the 3rd level of Basic Education, in the integral formation of students; secondly, to highlight, using the theoretical and practical reasons, the extraordinary supporting role in developing Multiple Intelligences. Having art education been consigned a universal human right, by the Convention of UNICEF on children’s rights – Declaration adopted by the United Nations General Assembly in 1989 and ratified by Portugal in 1990 -, it is pertinent to reflect and both to find out how to implement this particular project, and to distinguish whether the practice is consistent with the policy at the level of recognition of the value of Arts Education in School. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/81/94 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 7 N.º 1 (2016): 24.ª Edição | ERAS; 21-38 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129977887653888 |