Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Jaime
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/rpe.23945
Resumo: As one of its ideologues, Amos Bronson Alcott constitutes one of the most relevant figures of Transcendentalism or American Romanticism. Confronted with the radical changes of the times he was living in, Alcott will come up with his most daring proposals in the realm of education. The objective of this article is to place Alcott’s reformation drive within its philosophical context and to reveal his singular position. Self-awareness, in perspective with nature, constitutes an unavoidable previous step to any educational intent. It is from here that the most useful learning takes place, that which allows for establishing a relationship between the material world and the spiritual world. Alcott identifies the general laws of thought, as series of Maxims, that must at all times guide the instructor. Due to the divine nature of human beings, education will, in the end, be concerned with self-education.
id RCAP_6a413ba10adaed0c7b4843be9322e7a6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23945
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic EducationAmos Bronson Alcott: una contribución a la educación románticaAmos Bronson Alcott: Um contributo para uma educação românticaArtigosAs one of its ideologues, Amos Bronson Alcott constitutes one of the most relevant figures of Transcendentalism or American Romanticism. Confronted with the radical changes of the times he was living in, Alcott will come up with his most daring proposals in the realm of education. The objective of this article is to place Alcott’s reformation drive within its philosophical context and to reveal his singular position. Self-awareness, in perspective with nature, constitutes an unavoidable previous step to any educational intent. It is from here that the most useful learning takes place, that which allows for establishing a relationship between the material world and the spiritual world. Alcott identifies the general laws of thought, as series of Maxims, that must at all times guide the instructor. Due to the divine nature of human beings, education will, in the end, be concerned with self-education.En el contexto de los EEUU del siglo XIX, la personalidad de Bronson Alcott es ineludible. Ideólogo del Transcendentalismo, o Romanticismo norteamericano, Alcott enfrenta los cambios radicales de los tiempos en los que vivía y hace del reformismo en el ámbito de la educación el camino para la consecución de un futuro mejor. El objetivo de este artículo es localizar la contribución de Alcott en su contexto y revelar la singularidad de su posición. La auto-consciencia, en contacto con la naturaleza, se revela como paso previo a toda educación. Es de aquí que surge el aprendizaje más útil que permite una relación entre el mundo material y el espiritual. Alcott determinará una serie de leyes generales de la mente, Máximas que en todo momento deben guiar al maestro. En un contexto panteísta, donde se subraya la naturaleza divina de la humanidad, la educación se convertirá en auto-educación.No contexto dos EUA do século XIX, deparamo-nos com a figura incontornável de Amos Bronson Alcott. Por ser um dos ideólogos do Transcendentalismo, romantismo norte-americano, e por estar confrontado com as alterações radicais dos seus tempos, faz da exigência de reforma o garante para um futuro melhor. No âmbito da educação, Alcott concretiza as propostas mais arrojadas, as quais, posteriormente, serão desenvolvidas por outros educadores. No entanto, o objetivo deste artigo é situar o contributo de Alcott no seu contexto e apontar para a sua posição singular. A consciência-de-si, em contexto com a natureza, constitui a condição prévia a toda aprendizagem, daqui surgindo a possibilidade de estabelecer uma relação entre o mundo material e o mundo espiritual. Alcott, num contexto quase panteísta, determina as leis gerais do pensamento, numa série de Máximas como guias para todo o educador. Devido à natureza divina do ser humano, a educação revela-se como autoeducação.Instituto de Educação - Universidade do Minho2023-06-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.21814/rpe.23945eng2183-04520871-9187Costa, Jaimeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-05T03:30:58Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23945Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:02:18.563216Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
Amos Bronson Alcott: una contribución a la educación romántica
Amos Bronson Alcott: Um contributo para uma educação romântica
title Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
spellingShingle Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
Costa, Jaime
Artigos
title_short Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
title_full Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
title_fullStr Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
title_full_unstemmed Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
title_sort Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education
author Costa, Jaime
author_facet Costa, Jaime
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Jaime
dc.subject.por.fl_str_mv Artigos
topic Artigos
description As one of its ideologues, Amos Bronson Alcott constitutes one of the most relevant figures of Transcendentalism or American Romanticism. Confronted with the radical changes of the times he was living in, Alcott will come up with his most daring proposals in the realm of education. The objective of this article is to place Alcott’s reformation drive within its philosophical context and to reveal his singular position. Self-awareness, in perspective with nature, constitutes an unavoidable previous step to any educational intent. It is from here that the most useful learning takes place, that which allows for establishing a relationship between the material world and the spiritual world. Alcott identifies the general laws of thought, as series of Maxims, that must at all times guide the instructor. Due to the divine nature of human beings, education will, in the end, be concerned with self-education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/rpe.23945
url https://doi.org/10.21814/rpe.23945
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-0452
0871-9187
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação - Universidade do Minho
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação - Universidade do Minho
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131689354526720