The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Carla
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098
Resumo: Pedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting.
id RCAP_6a51426891925690c5bdedc5a9426cd0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de CarvalhoLa pintura del altar mayor de la iglesia parroquial de Pêso da Régua (iglesia de São Faustino), de Pedro Alexandrino de CarvalhoA pintura do altar-mor da igreja matriz de Pêso da Régua (Igreja de S. Faustino), de Pedro Alexandrino de CarvalhoPedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting.Pedro Alexandrino de Carvalho (1729 - 1810) fue uno de los artistas portugueses que más trabajó en la segunda mitad del siglo XVIII, destacando sobre todo en la producción de pinturas de altar y de techos. Las llamadas “telas de altar” tienen una presencia constante en los retablos mayores del siglo XVIII cubriendo el nicho central, de forma fija o móvil. A través de la obra La Última Cena, firmada por Pedro Alexandrino pretendemos presentar el ejemplo de una pintura que tiene un sistema de exposición que le permite ser recogida, quedando oculta, hacer la caracterización de la técnica pictórica empleada así como identificar las alteraciones derivadas del paso de la historia por la obra.Pedro Alexandrino de Carvalho (1729 – 1810) foi um dos artistas portugueses que mais trabalhou na segunda metade do século XVIII, destacando-se sobretudo na produção de pinturas de altar e de tecto. As telas de altar são uma presença constante no retábulo-mor do século XVIII cobrindo o nicho central de forma fixa ou móvel. Através da obra Última Ceia com a assinatura de Pedro Alexandrino, pretendemos: apresentar o exemplo de uma pintura que possui um sistema de exposição que permite que seja recolhida ficando oculta, fazer a caracterização da técnica pictórica empregue e identificar as alterações decorrentes da história da obra.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3098oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 152-166Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 152-1661647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872/7921Copyright (c) 2012 Carla Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Carla2022-09-22T10:29:08ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
La pintura del altar mayor de la iglesia parroquial de Pêso da Régua (iglesia de São Faustino), de Pedro Alexandrino de Carvalho
A pintura do altar-mor da igreja matriz de Pêso da Régua (Igreja de S. Faustino), de Pedro Alexandrino de Carvalho
title The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
spellingShingle The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
Carvalho, Carla
title_short The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
title_full The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
title_fullStr The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
title_full_unstemmed The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
title_sort The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
author Carvalho, Carla
author_facet Carvalho, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Carla
description Pedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872
url https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872/7921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Carla Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Carla Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 152-166
Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 152-166
1647-2098
10.34618/ecr.4.3103
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777301482623729664