The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098 |
Resumo: | Pedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting. |
id |
RCAP_6a51426891925690c5bdedc5a9426cd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de CarvalhoLa pintura del altar mayor de la iglesia parroquial de Pêso da Régua (iglesia de São Faustino), de Pedro Alexandrino de CarvalhoA pintura do altar-mor da igreja matriz de Pêso da Régua (Igreja de S. Faustino), de Pedro Alexandrino de CarvalhoPedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting.Pedro Alexandrino de Carvalho (1729 - 1810) fue uno de los artistas portugueses que más trabajó en la segunda mitad del siglo XVIII, destacando sobre todo en la producción de pinturas de altar y de techos. Las llamadas “telas de altar” tienen una presencia constante en los retablos mayores del siglo XVIII cubriendo el nicho central, de forma fija o móvil. A través de la obra La Última Cena, firmada por Pedro Alexandrino pretendemos presentar el ejemplo de una pintura que tiene un sistema de exposición que le permite ser recogida, quedando oculta, hacer la caracterización de la técnica pictórica empleada así como identificar las alteraciones derivadas del paso de la historia por la obra.Pedro Alexandrino de Carvalho (1729 – 1810) foi um dos artistas portugueses que mais trabalhou na segunda metade do século XVIII, destacando-se sobretudo na produção de pinturas de altar e de tecto. As telas de altar são uma presença constante no retábulo-mor do século XVIII cobrindo o nicho central de forma fixa ou móvel. Através da obra Última Ceia com a assinatura de Pedro Alexandrino, pretendemos: apresentar o exemplo de uma pintura que possui um sistema de exposição que permite que seja recolhida ficando oculta, fazer a caracterização da técnica pictórica empregue e identificar as alterações decorrentes da história da obra.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3098oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 152-166Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 152-1661647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872/7921Copyright (c) 2012 Carla Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Carla2022-09-22T10:29:08ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho La pintura del altar mayor de la iglesia parroquial de Pêso da Régua (iglesia de São Faustino), de Pedro Alexandrino de Carvalho A pintura do altar-mor da igreja matriz de Pêso da Régua (Igreja de S. Faustino), de Pedro Alexandrino de Carvalho |
title |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
spellingShingle |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho Carvalho, Carla |
title_short |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
title_full |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
title_fullStr |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
title_full_unstemmed |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
title_sort |
The main altar screen from the Pêso da Régua’s parish church (S. Faustino), of Pedro Alexandrino de Carvalho |
author |
Carvalho, Carla |
author_facet |
Carvalho, Carla |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Carla |
description |
Pedro Alexandrino de Carvalho was one of the most prolific Portuguese artist in the second half of the eighteenth century, emphasizing mainly on production of altar screens and ceiling paintings.The altar screen is a constant presence in the altar piece of the eighteenth century and can cover the oblong chamber in the body of the altar in a fixed or mobile form. Through the work of the Last Supper with the signing of Pedro Alexandrino we aim: to present the example of a painting that has a display system that allows it to be collected and hidden, to characterize the pictorial technique employed and identify changes arising from the history of painting. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7872 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872 https://doi.org/10.34618/ecr.4.3098 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7872/7921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Carla Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Carla Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 152-166 Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 152-166 1647-2098 10.34618/ecr.4.3103 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301482623729664 |