Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/49394 |
Resumo: | Background: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted. |
id |
RCAP_6b01ba5a88fdb70a4518cefc2a9c8c00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/49394 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contextsPerceções dos estudantes de enfermagem sobre os processos formativos em contexto de ensino clínicoPercepciones de los estudiantes de enfermería sobre los procesos formativos en el contexto de la enseñanza clínicaNursingStudentsClinical clerkshipSupervisionEnfermagemEstudantesEstágio clínicoSupervisãoEnfermeríaEstudiantesPrácticas clínicasSupervisiónCiências Sociais::Ciências da EducaçãoBackground: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted.Enquadramento: O presente texto situa-se no campo da supervisão em enfermagem e apresenta um estudo de cariz qualitativo e quantitativo, desenvolvido numa escola superior de enfermagem. Objetivos: Descrever representações e vivências da atividade profissional dos estudantes e supervisores em contexto de ensino clínico; analisar a articulação escola-hospital no processo de formação em contexto de ensino clínico; discutir a função da supervisão em enfermagem como articuladora organizacional; inferir princípios constitutivos da qualidade da formação inicial de enfermeiros, com incidência na atividade em contexto profissional e na supervisão. Metodologia: Os dados foram recolhidos através de um questionário a 92 estudantes em ensino clínico (2º ano) e entrevistas semiestruturadas a um grupo de 5 estudantes e 2 supervisoras. Resultados: Apontam-se algumas potencialidades e fragilidades dos processos formativos, relacionadas com o papel da supervisão e a articulação da teoria com a prática, na construção do conhecimento na ação profissional. Conclusão: Evidencia-se a necessidade de reforçar as relações interinstitucionais e promover modalidades de supervisão de orientação reflexiva e dialógica.Marco contextual: El presente texto se sitúa en el campo de la supervisión en enfermería y presenta un estudio de cariz cualitativo y cuantitativo desarrollado en una escuela superior de enfermería. Objetivos: Describir representaciones y vivencias de la actividad profesional de los estudiantes y supervisores en el contexto de la enseñanza clínica; analizar la articulación escuela-hospital en el proceso de formación en el contexto de la enseñanza clínica; discutir la función de la supervisión en enfermería como articuladora organizativa; inferir principios constitutivos de la calidad de la formación inicial de enfermeros, con incidencia en la actividad en el contexto profesional y en la supervisión. Metodología: Los datos se obtuvieron a través de un cuestionario a 92 estudiantes en la enseñanza clínica (2.º año) y entrevistas semiestructuradas a un grupo de 5 estudiantes y 2 supervisoras. Resultados: Se apuntan algunas potencialidades y fragilidades de los procesos formativos, relacionadas con el papel de la supervisión y la articulación de la teoría con la práctica, en la construcción del conocimiento en la acción profesional. Conclusión: Se observa la necesidad de reforzar las relaciones interinstitucionales y promover modalidades de supervisión de orientación reflexiva y dialógica.info:eu-repo/semantics/publishedVersionEscola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E)Universidade do MinhoCunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro daMacedo, Ana PaulaVieira, Flávia20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/49394engCunha, C., Macedo, A. P., & Vieira, I. F. (2017). Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts. Revista de Enfermagem Referência, Série IV, nº 12, 65-74. doi:10.12707/RIV160720874-02832182-288310.12707/RIV16072info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:16:59Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/49394Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:09:32.157010Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts Perceções dos estudantes de enfermagem sobre os processos formativos em contexto de ensino clínico Percepciones de los estudiantes de enfermería sobre los procesos formativos en el contexto de la enseñanza clínica |
title |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
spellingShingle |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da Nursing Students Clinical clerkship Supervision Enfermagem Estudantes Estágio clínico Supervisão Enfermería Estudiantes Prácticas clínicas Supervisión Ciências Sociais::Ciências da Educação |
title_short |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
title_full |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
title_fullStr |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
title_full_unstemmed |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
title_sort |
Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts |
author |
Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da |
author_facet |
Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da Macedo, Ana Paula Vieira, Flávia |
author_role |
author |
author2 |
Macedo, Ana Paula Vieira, Flávia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Carmen Maria dos Santos Lopes Monteiro da Macedo, Ana Paula Vieira, Flávia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Students Clinical clerkship Supervision Enfermagem Estudantes Estágio clínico Supervisão Enfermería Estudiantes Prácticas clínicas Supervisión Ciências Sociais::Ciências da Educação |
topic |
Nursing Students Clinical clerkship Supervision Enfermagem Estudantes Estágio clínico Supervisão Enfermería Estudiantes Prácticas clínicas Supervisión Ciências Sociais::Ciências da Educação |
description |
Background: This article falls within the field of nursing supervision and describes a qualitative and quantitative study carried out in a Nursing School. Objectives: To describe representations and experiences of students and supervisors’ professional activity in clinical supervision contexts; to analyze the school-hospital articulation in training processes in clinical supervision contexts; to discuss the role of nursing supervision in the school-hospital articulation; to identify quality principles for pre-service nursing training with a focus on the activity in professional and supervision contexts. Methodology: Data were collected through a questionnaire to 92 students in clinical contexts (2nd year) and semi-structured interviews with a group of 5 students and 2 supervisors. Results: We found some strengths and weaknesses in the training processes regarding the role of supervision and the link between theory and practice in the development of professional knowledge. Conclusion: The need to strengthen inter-institutional relationships and promote reflective, dialogic supervision practices is highlighted. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2017-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/49394 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/49394 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cunha, C., Macedo, A. P., & Vieira, I. F. (2017). Nursing students’ perceptions of training processes in clinical supervision contexts. Revista de Enfermagem Referência, Série IV, nº 12, 65-74. doi:10.12707/RIV16072 0874-0283 2182-2883 10.12707/RIV16072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E) |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. Unidade de Investigação em Ciências da Saúde - Enfermagem (UICISA-E) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132521037824000 |