Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064 |
Resumo: | It is well known the potential of information technology applications to improve the functioning of organizations or to obtain competitive advantages. It is essential that higher education schools must integrate teachers in the process of organizational change when deciding to the implantation of an LMS. But for this process to succeed, it is necessary that the professional responsible for the implantation does not neglect in their actions/initiatives the opinion of all stakelhoders while should be aware of manifestations of resistance. However, these processes are not always well conducted, verifying that there are actions/initiatives without effect, and that lead to “groups of teachers” boycotting the use of technology. It is therefore important that the professional responsible for the process of change has knowledge about actions/initiatives and what are their effects, to obtain success in the implantation of the technology. |
id |
RCAP_6c4cff5bb3adf1dda662a8f074983940 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4064 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino SuperiorIt is well known the potential of information technology applications to improve the functioning of organizations or to obtain competitive advantages. It is essential that higher education schools must integrate teachers in the process of organizational change when deciding to the implantation of an LMS. But for this process to succeed, it is necessary that the professional responsible for the implantation does not neglect in their actions/initiatives the opinion of all stakelhoders while should be aware of manifestations of resistance. However, these processes are not always well conducted, verifying that there are actions/initiatives without effect, and that lead to “groups of teachers” boycotting the use of technology. It is therefore important that the professional responsible for the process of change has knowledge about actions/initiatives and what are their effects, to obtain success in the implantation of the technology.Le potentiel des applications des technologies de l’ information pour améliorer le onctionnement des organisations ou pour obtenir des avantages concurrentiels n’est plus à démontrer. . Il est névitable que les écoles intègrent les enseignants de l’enseignement supérieur dans le processus de changement organisationnel au moment de décider de mettre en place un LMS. Mais pour que ce processus réussisse, il faut que le professionnel responsable de cette implantation ne néglige pas, dans ses actions/initiatives, l’opinion de tous les stakeholders tout en étant attentif aux manifestations de résistance. Cependant, ces procédés ne sont pas toujours bien conduits. Certaines actions/initiatives restent sans effet, ce qui implique que des groupes d’enseignants boycottent l’utilisation de la technologie. Il est donc important que le professionnel responsable du processus de changement ait des connaissances sur les actions/initiatives et sur leurs effets , pour assurer sur succès de la mise en oeuvre de la technologie.É sobejamente conhecido o potencial das aplicações de tecnologias de informação para a melhoria do funcionamento das organizações ou ainda para a obtenção de vantagens competitivas. É incontornável que as Escolas de Ensino Superior devam integrar os professores no processo de mudança organizacional aquando da decisão de implantação de um LMS. Mas para que esse processo tenha sucesso, é necessário que o profissional responsável pela implantação não negligencie nas suas ações/iniciativas a opinião de todos os stakelhoders ao mesmo tempo que deve estar atento a manifestações de resistência. Contudo estes processos nem sempre são bem conduzidos, verificando-se que existem ações/iniciativas sem efeitos, e que levam a que surjam “grupos de professores” que boicotam o uso da tecnologia. É assim importante que o profissional responsável pelo processo de mudança tenha conhecimento acerca de ações/iniciativas e quais os efeitos das mesmas, para que consiga obter sucesso na implantação da tecnologia.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-01-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 20-39Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 20-39Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 20-39Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 20-391647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4064https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4064/3053Rito, Pedro NevesCarvalho, João Álvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:50Zoai:proa.ua.pt:article/4064Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:04.849077Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
title |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
spellingShingle |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior Rito, Pedro Neves |
title_short |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
title_full |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
title_fullStr |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
title_full_unstemmed |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
title_sort |
Implementação de tecnologias de apoio ao ensino (LMS): dois estudos de caso em instituições de Ensino Superior |
author |
Rito, Pedro Neves |
author_facet |
Rito, Pedro Neves Carvalho, João Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, João Álvaro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rito, Pedro Neves Carvalho, João Álvaro |
description |
It is well known the potential of information technology applications to improve the functioning of organizations or to obtain competitive advantages. It is essential that higher education schools must integrate teachers in the process of organizational change when deciding to the implantation of an LMS. But for this process to succeed, it is necessary that the professional responsible for the implantation does not neglect in their actions/initiatives the opinion of all stakelhoders while should be aware of manifestations of resistance. However, these processes are not always well conducted, verifying that there are actions/initiatives without effect, and that lead to “groups of teachers” boycotting the use of technology. It is therefore important that the professional responsible for the process of change has knowledge about actions/initiatives and what are their effects, to obtain success in the implantation of the technology. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064 https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4064 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4064/3053 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 20-39 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 20-39 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 20-39 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 20-39 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568560005120 |