Literatura, instituição e sociedade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Paulo de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951
Resumo: Literary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large.  
id RCAP_6c4f2864b44f0786f48b58c13c5b95e0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Literatura, instituição e sociedadeLiterary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large.  Uma mudança radical é necessária nos Estudos Literários. Desde a sua origem na universidade moderna, os Estudos Literários sempre estiveram condicionados por interesses políticos e pelo Estado. Hoje em dia, com as transformações rápidas ocasionadas pelo processo de globalização, o número crescente de académicos desempregados, e a queda de interesse nos estudos literários, torna-se imperativo repensar qual deve ser, e não apenas qual pode ser, a função da Universidade e, dentro dela, dos estudos literários. Breves comparações entre a situação do ensino superior na Holanda e em Portugal servem de exemplo concreto a esta reflexão que toma por ponto de origem, e regresso, as considerações de Nietzsche sobre os estudos literários como fundamentalmente anacronísticos. No presente, os Estudos Literários deveriam assumir uma posição fundamental no ensino superior de modo a inculcar nos estudantes um rigor e compreensão crítica que possam depois aplicar ao assumirem cargos na sociedade.Universidade Católica Portuguesa2020-01-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951Máthesis; n. 14 (2005); 293-3090872-021510.34632/mathesis.2005.n14reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951/3830Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Paulo de2022-09-22T16:37:22Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:00:39.606397Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Literatura, instituição e sociedade
title Literatura, instituição e sociedade
spellingShingle Literatura, instituição e sociedade
Medeiros, Paulo de
title_short Literatura, instituição e sociedade
title_full Literatura, instituição e sociedade
title_fullStr Literatura, instituição e sociedade
title_full_unstemmed Literatura, instituição e sociedade
title_sort Literatura, instituição e sociedade
author Medeiros, Paulo de
author_facet Medeiros, Paulo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Paulo de
description Literary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-28T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951
url https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951
https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951
https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951/3830
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiros
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Máthesis; n. 14 (2005); 293-309
0872-0215
10.34632/mathesis.2005.n14
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130472444329984