Literatura, instituição e sociedade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951 |
Resumo: | Literary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large. |
id |
RCAP_6c4f2864b44f0786f48b58c13c5b95e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Literatura, instituição e sociedadeLiterary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large. Uma mudança radical é necessária nos Estudos Literários. Desde a sua origem na universidade moderna, os Estudos Literários sempre estiveram condicionados por interesses políticos e pelo Estado. Hoje em dia, com as transformações rápidas ocasionadas pelo processo de globalização, o número crescente de académicos desempregados, e a queda de interesse nos estudos literários, torna-se imperativo repensar qual deve ser, e não apenas qual pode ser, a função da Universidade e, dentro dela, dos estudos literários. Breves comparações entre a situação do ensino superior na Holanda e em Portugal servem de exemplo concreto a esta reflexão que toma por ponto de origem, e regresso, as considerações de Nietzsche sobre os estudos literários como fundamentalmente anacronísticos. No presente, os Estudos Literários deveriam assumir uma posição fundamental no ensino superior de modo a inculcar nos estudantes um rigor e compreensão crítica que possam depois aplicar ao assumirem cargos na sociedade.Universidade Católica Portuguesa2020-01-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951Máthesis; n. 14 (2005); 293-3090872-021510.34632/mathesis.2005.n14reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951/3830Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiroshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Paulo de2022-09-22T16:37:22Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:00:39.606397Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literatura, instituição e sociedade |
title |
Literatura, instituição e sociedade |
spellingShingle |
Literatura, instituição e sociedade Medeiros, Paulo de |
title_short |
Literatura, instituição e sociedade |
title_full |
Literatura, instituição e sociedade |
title_fullStr |
Literatura, instituição e sociedade |
title_full_unstemmed |
Literatura, instituição e sociedade |
title_sort |
Literatura, instituição e sociedade |
author |
Medeiros, Paulo de |
author_facet |
Medeiros, Paulo de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Paulo de |
description |
Literary studies are in need of a radical change. From their inception in the modern university, literary studies were always conditioned by political interests and by the State. Nowadays, with the rapid consequences of globalization, the larger number of unemployed academics, and a drop in the number of students interested in literary studies it is imperative to think what the function of the University and within it of literary studies should be and not just what it can be. Brief comparisons between the situation of higher education in the Netherlands and Portugal illustrate these considerations that take as their point of start, and return to, Nietzsche’s consideration of the fundamentally anachronistic condition of literary studies. Literary Studies in the present should be seen as fundamental to inculcate in students a rigor and critical understanding that they can rely on when assuming their functions in society at large. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-28T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951 |
url |
https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3951 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951 https://doi.org/10.34632/mathesis.2005.3951 https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/3951/3830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Paulo de Medeiros http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Máthesis; n. 14 (2005); 293-309 0872-0215 10.34632/mathesis.2005.n14 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130472444329984 |