Performing Animality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014 |
Resumo: | Considering performances with animals such as Going to the Dogs (Wim T. Schippers, 1986), Octavio and I (Linda Molenaar, 2010), Performances for Pets (Juurak/ Bailey 2014) and A Performance With an Ocean View (for a Dog) (Kokkonnen, 2008), I argue that these works illustrate three emergent effects of performing with animals: challenging a binary and exclusionary view of co-presence in performance; determining a modification of the performer’s interaction with a non- human animal audience; reversing the humanization of the animal, by rehearsing an animalization of human agency. |
id |
RCAP_6d828beef5f9f78039217fcc9f852c96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34019 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Performing AnimalityPerformanceCo-presenceNon-humansAnimalsRealPerformanceCo-presençaNão-HumanosAnimaisRealConsidering performances with animals such as Going to the Dogs (Wim T. Schippers, 1986), Octavio and I (Linda Molenaar, 2010), Performances for Pets (Juurak/ Bailey 2014) and A Performance With an Ocean View (for a Dog) (Kokkonnen, 2008), I argue that these works illustrate three emergent effects of performing with animals: challenging a binary and exclusionary view of co-presence in performance; determining a modification of the performer’s interaction with a non- human animal audience; reversing the humanization of the animal, by rehearsing an animalization of human agency.Considerando performances com animais como Going to the Dogs (Wim T. Schippers, 1986), Octavio and I (Linda Molenaar, 2010), Performances for Pets (Juurak/ Bailey, 2014) e A Performance With an Ocean View (for a Dog) (Kokkonnen, 2008), argumento que estes trabalhos ilustram três efeitos emergentes da performance com animais:desafiar uma visão binária e exclusiva da co-presença na performance; determinando modificações na agência de artistas com o animal não-humano; revertendo a tendência de humanização do animal em cena, e ensaiando uma animalização da actuação humana.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014Sinais de Cena; 3rd Series, no. 2 (2023); 318-333Sinais de Cena; 3ème série, nº 2 (2023); 318-333Sinais de Cena; 3ª série, nº2 (2023); 318-3332184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/34019https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/34019/23750Direitos de Autor (c) 2023 Pedro Manuelinfo:eu-repo/semantics/openAccessManuel, Pedro2024-01-13T05:16:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34019Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:56:49.330478Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performing Animality |
title |
Performing Animality |
spellingShingle |
Performing Animality Manuel, Pedro Performance Co-presence Non-humans Animals Real Performance Co-presença Não-Humanos Animais Real |
title_short |
Performing Animality |
title_full |
Performing Animality |
title_fullStr |
Performing Animality |
title_full_unstemmed |
Performing Animality |
title_sort |
Performing Animality |
author |
Manuel, Pedro |
author_facet |
Manuel, Pedro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manuel, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Co-presence Non-humans Animals Real Performance Co-presença Não-Humanos Animais Real |
topic |
Performance Co-presence Non-humans Animals Real Performance Co-presença Não-Humanos Animais Real |
description |
Considering performances with animals such as Going to the Dogs (Wim T. Schippers, 1986), Octavio and I (Linda Molenaar, 2010), Performances for Pets (Juurak/ Bailey 2014) and A Performance With an Ocean View (for a Dog) (Kokkonnen, 2008), I argue that these works illustrate three emergent effects of performing with animals: challenging a binary and exclusionary view of co-presence in performance; determining a modification of the performer’s interaction with a non- human animal audience; reversing the humanization of the animal, by rehearsing an animalization of human agency. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2023.0014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/34019 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/34019/23750 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Pedro Manuel info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Pedro Manuel |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 3rd Series, no. 2 (2023); 318-333 Sinais de Cena; 3ème série, nº 2 (2023); 318-333 Sinais de Cena; 3ª série, nº2 (2023); 318-333 2184-9552 1646-0715 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136452750082048 |