Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Graça Simões de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Boff, Eva Teresinha de Oliveira, Araújo, Maria Cristina Pansera de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/71015
Resumo: Situation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning.
id RCAP_6e9f600d664048fbceadfe10b2bfc645
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/71015
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) processSituação de Estudo (SdE) em educação para a saúde implementada em processo de CoCriação (CoC)Situación de Estudio (SdE) en educación para la salud implementada en el proceso de Co-Creación (CoC)Situation of studyAction researchReflexive cyclesHealth educationEducational co-creationSituação de estudoCocriação educacionalEducação em saúdeCiclos reflexivosPesquisa-açãoSituación de estudioCo-creación educacionalEducación en saludCiclos de reflexiónInvestigación activaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeSituation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning.A situação de estudo (SoS) tem revelado ser uma estratégia eficiente para promoção de aprendizagens significativas. Este estudo teve como objetivo demonstrar como uma SdE sobre educação em saúde (“Conhecendo o câncer: um caminho para a vida”) pode ser implementada no âmbito do processo de cocriação (CoC). O estudo foi realizado numa escola de ensino médio, com a participação de cinco grupos: alunos (14-15 anos), professores, futuros professores, formadores universitários de professores e profissionais de saúde. As dez atividades foram realizadas na escola e no exterior em cinco meses, desenvolvendo um processo de ciclo autorreflexivo: “refletir e planejar”, “atuar e observar” e “analisar e refletir”. As transcrições dos debates e dos textos dos alunos e professores foram submetidas a análise de conteúdo. Este estudo demonstrou que a Situação de Estudo implementada em um processo de cocriação foi muito eficiente para os alunos desenvolverem um aprendizado significativo.La situación de estudio (SdE) es una excelente estrategia para la promoción de aprendizajes significativos. El objetivo de este trabajo es demostrar cómo una SdE sobre educación en salud (“Conociendo el cáncer: un camino para la vida”) puede ser implementada en el ámbito del proceso de co-creación (CoC). El estudio fue realizado en una escuela de educación secundaria, con la participación de 5 grupos: estudiantes (14-15 años), profesores, futuros profesores, formadores universitarios de profesores y profesionales de salud. Las diez actividades fueron realizadas en la escuela y en el exterior durante cinco meses, desarrollando un proceso de ciclo autorreflexivo “reflexionar y planear”, “actuar y observar” y “analizar y reflexionar”. Las transcripciones de los debates y los textos de estudiantes y profesores fueron sometidos a análisis de contenido. Este estudio demostró que la situación de estudio fue muy eficiente para que los estudiantes desarrollen aprendizajes significativos.Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) project under the reference UIDB/00317/2020Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)Universidade do MinhoCarvalho, Graça Simões deBoff, Eva Teresinha de OliveiraAraújo, Maria Cristina Pansera de20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/71015engCarvalho, G.S., Boff, E.T.O. & Araújo, M.C.P. (2020) Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-221413-2471809-449X10.1590/s1413-24782021260012http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782021000100211&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:17:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/71015Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:10:14.216389Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
Situação de Estudo (SdE) em educação para a saúde implementada em processo de CoCriação (CoC)
Situación de Estudio (SdE) en educación para la salud implementada en el proceso de Co-Creación (CoC)
title Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
spellingShingle Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
Carvalho, Graça Simões de
Situation of study
Action research
Reflexive cycles
Health education
Educational co-creation
Situação de estudo
Cocriação educacional
Educação em saúde
Ciclos reflexivos
Pesquisa-ação
Situación de estudio
Co-creación educacional
Educación en salud
Ciclos de reflexión
Investigación activa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
title_short Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
title_full Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
title_fullStr Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
title_full_unstemmed Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
title_sort Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
author Carvalho, Graça Simões de
author_facet Carvalho, Graça Simões de
Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Araújo, Maria Cristina Pansera de
author_role author
author2 Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Araújo, Maria Cristina Pansera de
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Graça Simões de
Boff, Eva Teresinha de Oliveira
Araújo, Maria Cristina Pansera de
dc.subject.por.fl_str_mv Situation of study
Action research
Reflexive cycles
Health education
Educational co-creation
Situação de estudo
Cocriação educacional
Educação em saúde
Ciclos reflexivos
Pesquisa-ação
Situación de estudio
Co-creación educacional
Educación en salud
Ciclos de reflexión
Investigación activa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
topic Situation of study
Action research
Reflexive cycles
Health education
Educational co-creation
Situação de estudo
Cocriação educacional
Educação em saúde
Ciclos reflexivos
Pesquisa-ação
Situación de estudio
Co-creación educacional
Educación en salud
Ciclos de reflexión
Investigación activa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
description Situation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/71015
url http://hdl.handle.net/1822/71015
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Carvalho, G.S., Boff, E.T.O. & Araújo, M.C.P. (2020) Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-22
1413-247
1809-449X
10.1590/s1413-24782021260012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782021000100211&tlng=en
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132530894438400