Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/71015 |
Resumo: | Situation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning. |
id |
RCAP_6e9f600d664048fbceadfe10b2bfc645 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/71015 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) processSituação de Estudo (SdE) em educação para a saúde implementada em processo de CoCriação (CoC)Situación de Estudio (SdE) en educación para la salud implementada en el proceso de Co-Creación (CoC)Situation of studyAction researchReflexive cyclesHealth educationEducational co-creationSituação de estudoCocriação educacionalEducação em saúdeCiclos reflexivosPesquisa-açãoSituación de estudioCo-creación educacionalEducación en saludCiclos de reflexiónInvestigación activaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeSituation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning.A situação de estudo (SoS) tem revelado ser uma estratégia eficiente para promoção de aprendizagens significativas. Este estudo teve como objetivo demonstrar como uma SdE sobre educação em saúde (“Conhecendo o câncer: um caminho para a vida”) pode ser implementada no âmbito do processo de cocriação (CoC). O estudo foi realizado numa escola de ensino médio, com a participação de cinco grupos: alunos (14-15 anos), professores, futuros professores, formadores universitários de professores e profissionais de saúde. As dez atividades foram realizadas na escola e no exterior em cinco meses, desenvolvendo um processo de ciclo autorreflexivo: “refletir e planejar”, “atuar e observar” e “analisar e refletir”. As transcrições dos debates e dos textos dos alunos e professores foram submetidas a análise de conteúdo. Este estudo demonstrou que a Situação de Estudo implementada em um processo de cocriação foi muito eficiente para os alunos desenvolverem um aprendizado significativo.La situación de estudio (SdE) es una excelente estrategia para la promoción de aprendizajes significativos. El objetivo de este trabajo es demostrar cómo una SdE sobre educación en salud (“Conociendo el cáncer: un camino para la vida”) puede ser implementada en el ámbito del proceso de co-creación (CoC). El estudio fue realizado en una escuela de educación secundaria, con la participación de 5 grupos: estudiantes (14-15 años), profesores, futuros profesores, formadores universitarios de profesores y profesionales de salud. Las diez actividades fueron realizadas en la escuela y en el exterior durante cinco meses, desarrollando un proceso de ciclo autorreflexivo “reflexionar y planear”, “actuar y observar” y “analizar y reflexionar”. Las transcripciones de los debates y los textos de estudiantes y profesores fueron sometidos a análisis de contenido. Este estudio demostró que la situación de estudio fue muy eficiente para que los estudiantes desarrollen aprendizajes significativos.Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) project under the reference UIDB/00317/2020Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)Universidade do MinhoCarvalho, Graça Simões deBoff, Eva Teresinha de OliveiraAraújo, Maria Cristina Pansera de20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/71015engCarvalho, G.S., Boff, E.T.O. & Araújo, M.C.P. (2020) Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-221413-2471809-449X10.1590/s1413-24782021260012http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782021000100211&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:17:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/71015Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:10:14.216389Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process Situação de Estudo (SdE) em educação para a saúde implementada em processo de CoCriação (CoC) Situación de Estudio (SdE) en educación para la salud implementada en el proceso de Co-Creación (CoC) |
title |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
spellingShingle |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process Carvalho, Graça Simões de Situation of study Action research Reflexive cycles Health education Educational co-creation Situação de estudo Cocriação educacional Educação em saúde Ciclos reflexivos Pesquisa-ação Situación de estudio Co-creación educacional Educación en salud Ciclos de reflexión Investigación activa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
title_short |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
title_full |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
title_fullStr |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
title_full_unstemmed |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
title_sort |
Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process |
author |
Carvalho, Graça Simões de |
author_facet |
Carvalho, Graça Simões de Boff, Eva Teresinha de Oliveira Araújo, Maria Cristina Pansera de |
author_role |
author |
author2 |
Boff, Eva Teresinha de Oliveira Araújo, Maria Cristina Pansera de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Graça Simões de Boff, Eva Teresinha de Oliveira Araújo, Maria Cristina Pansera de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Situation of study Action research Reflexive cycles Health education Educational co-creation Situação de estudo Cocriação educacional Educação em saúde Ciclos reflexivos Pesquisa-ação Situación de estudio Co-creación educacional Educación en salud Ciclos de reflexión Investigación activa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
topic |
Situation of study Action research Reflexive cycles Health education Educational co-creation Situação de estudo Cocriação educacional Educação em saúde Ciclos reflexivos Pesquisa-ação Situación de estudio Co-creación educacional Educación en salud Ciclos de reflexión Investigación activa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
description |
Situation of study (SoS) has been reported as an excellent strategy to promote students’ significant learning. This work intended to demonstrate how a SoS on health education (“Knowing cancer: a way to life”) can be implemented within the co-creation (CoC) framework. The study was carried out in a middle school, with the participation of five groups: students (14-15 years old), teachers, future teachers, university teacher trainers and health professionals. The 10 activities were carried out in school and outdoors for five months, undergoing a process of self-reflexive cycle: “reflecting and planning”, “acting and observing”, and “analyzing and reflecting”. Transcripts of debates and of students’ and teachers’ texts were subject to content analysis. This study on a topic of health education demonstrated that the Situation of Study implemented in a co-creation process was very efficient for students to develop significant learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2021-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/71015 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/71015 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Carvalho, G.S., Boff, E.T.O. & Araújo, M.C.P. (2020) Situation of Study (SoS) on health education implemented in a Co-Creation (CoC) process. Revista Brasileira de Educação, 26, 1-22 1413-247 1809-449X 10.1590/s1413-24782021260012 http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782021000100211&tlng=en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132530894438400 |