Concepção e exploração de uma WebQuest para a introdução ao ensino da física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quaresma, Paula Cristina de Magalhães
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/3387
Resumo: Assistimos actualmente a um desinteresse dos jovens pela aprendizagem da Física, que se encontra bem patente nas preocupações e objectivos enunciados pela Sociedade Portuguesa de Física (SPF) em 2005, Ano Internacional da Física. Tendo em mente esses objectivos, sugere-se a utilização de uma estratégia de ensino que visa motivar os alunos para a aprendizagem desta ciência e para que a valorizem. Esta estratégia passa pelo desenvolvimento de uma WebQuest para a introdução ao ensino da Física no 7º ano de escolaridade. No desenvolvimento do recurso procurou-se atender às orientações do Departamento da Educação Básica (DEB), às indicações emergentes da investigação em Didáctica, e às sugestões dos mentores das WebQuests. Assim, as actividades da WebQuest integram a exploração das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), a aprendizagem baseada na resolução de problemas, no trabalho por projectos em colaboração e ainda, orientações actuais relativas à avaliação da aprendizagem, nomeadamente à avaliação formativa /formadora. A WebQuest desenvolvida e designada por “Gazeta da Física Espantosa!” apresenta algumas potencialidades além das propostas no modelo original de Dodge, designadamente através da possibilidade de submissão online de planificações pelos alunos, da realização de uma avaliação contínua quer individual quer de grupo, da utilização de ferramentas de comunicação assíncrona, tendo em vista a discussão de temáticas relacionadas com as tarefas e um melhor acompanhamento ao longo da realização dos trabalhos. O recurso foi explorado em contexto de sala de aula, maioritariamente em aulas da área curricular não disciplinar de Área de Projecto, procurando-se avaliar o impacto (1) ao nível da motivação e atitudes perante a ciência e a Física em particular, (2) ao nível do desenvolvimento de competências tecnológicas e (3) de pesquisa, selecção e tratamento da informação. Do ponto de vista da metodologia, o estudo delineado para a avaliação do impacto da exploração da WebQuest tem uma natureza qualitativa, do tipo estudo de caso exploratório, em que a recolha de dados foi realizada através da observação participante, da utilização de vários inquéritos, da utilização de escalas de classificação, dos registos submetidos online, das produções dos alunos e das interacções através das ferramentas de comunicação. Os resultados obtidos indicam que a WebQuest desenvolvida terá fomentado alterações positivas ao nível das opiniões e atitudes dos alunos perante a Física e proporcionado o desenvolvimento de competências tecnológicas. No que respeita ao desenvolvimento de competências de pesquisa, selecção e tratamento da informação, os resultados ficaram aquém do esperado devido a vários factores, designadamente a falta de autonomia dos alunos e de competências linguísticas. ABSTRACT: Currently, we observe students disinterest for the learning of Physics. We find it very clear in the concerns and objectives enunciated by the Sociedade Portuguesa de Física (SPF) for 2005, the International Year of Physics. Having these objectives in mind, it is suggested the use of an education strategy to motivate the pupils for learning this science and so that they value it. This strategy is based in the development of a WebQuest for the Physics education introduction in 7th grade. In the development of this resource it was taken into account the Departamento da Educação Básica (DEB) orientations, the emergent research in Didactic’s indications and the suggestions of WebQuests mentors. Thus, the WebQuest activities integrate exploration of Information and Communication Technologies (ICT), problem-based learning (PBL), work by projects in collaboration and actual orientations in learning evaluation, namely the formative evaluation. The WebQuest developed, named “Gazeta da Física Espantosa!”, presents some potentialities beyond the proposals in Dodge’s original model, particularly through the possibility of online submission for pupils planning, the accomplishment of continuous evaluation both for the individual and for the group, the use of tools of asynchronous communication, for discussion purposes of tasks related thematic and a better supervision throughout the accomplishment of tasks. The resource was explored in classroom context, in its majority, lessons of the curricular area “Área de Projecto”, looking to evaluate the impact (1) of the motivation level and attitudes to science and the Physics in particular, (2) of the development level of technological competences and (3) of the development level of research, selection and treatment of the information competencies. From the point of view of the methodology, the study depicted for evaluation of the WebQuest exploration impact has a qualitative nature, an exploratory case study type. Data was gathered through the participant observation, the use of some inquiries, the use of classification scales, the information submitted online, the pupils competencies and the interactions through the communication tools. The obtained results indicate that the developed WebQuest have produced positive alterations in pupils opinions and attitudes toward Physics, granting development of technological competencies. In respect to the development of research, selection and treatment of the information competencies, the expectative was not accomplished due to some factors, namely the lack of autonomy of the pupils and linguistic competencies.
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In the development of this resource it was taken into account the Departamento da Educação Básica (DEB) orientations, the emergent research in Didactic’s indications and the suggestions of WebQuests mentors. Thus, the WebQuest activities integrate exploration of Information and Communication Technologies (ICT), problem-based learning (PBL), work by projects in collaboration and actual orientations in learning evaluation, namely the formative evaluation. The WebQuest developed, named “Gazeta da Física Espantosa!”, presents some potentialities beyond the proposals in Dodge’s original model, particularly through the possibility of online submission for pupils planning, the accomplishment of continuous evaluation both for the individual and for the group, the use of tools of asynchronous communication, for discussion purposes of tasks related thematic and a better supervision throughout the accomplishment of tasks. The resource was explored in classroom context, in its majority, lessons of the curricular area “Área de Projecto”, looking to evaluate the impact (1) of the motivation level and attitudes to science and the Physics in particular, (2) of the development level of technological competences and (3) of the development level of research, selection and treatment of the information competencies. From the point of view of the methodology, the study depicted for evaluation of the WebQuest exploration impact has a qualitative nature, an exploratory case study type. Data was gathered through the participant observation, the use of some inquiries, the use of classification scales, the information submitted online, the pupils competencies and the interactions through the communication tools. The obtained results indicate that the developed WebQuest have produced positive alterations in pupils opinions and attitudes toward Physics, granting development of technological competencies. 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Assim, as actividades da WebQuest integram a exploração das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), a aprendizagem baseada na resolução de problemas, no trabalho por projectos em colaboração e ainda, orientações actuais relativas à avaliação da aprendizagem, nomeadamente à avaliação formativa /formadora. A WebQuest desenvolvida e designada por “Gazeta da Física Espantosa!” apresenta algumas potencialidades além das propostas no modelo original de Dodge, designadamente através da possibilidade de submissão online de planificações pelos alunos, da realização de uma avaliação contínua quer individual quer de grupo, da utilização de ferramentas de comunicação assíncrona, tendo em vista a discussão de temáticas relacionadas com as tarefas e um melhor acompanhamento ao longo da realização dos trabalhos. O recurso foi explorado em contexto de sala de aula, maioritariamente em aulas da área curricular não disciplinar de Área de Projecto, procurando-se avaliar o impacto (1) ao nível da motivação e atitudes perante a ciência e a Física em particular, (2) ao nível do desenvolvimento de competências tecnológicas e (3) de pesquisa, selecção e tratamento da informação. Do ponto de vista da metodologia, o estudo delineado para a avaliação do impacto da exploração da WebQuest tem uma natureza qualitativa, do tipo estudo de caso exploratório, em que a recolha de dados foi realizada através da observação participante, da utilização de vários inquéritos, da utilização de escalas de classificação, dos registos submetidos online, das produções dos alunos e das interacções através das ferramentas de comunicação. Os resultados obtidos indicam que a WebQuest desenvolvida terá fomentado alterações positivas ao nível das opiniões e atitudes dos alunos perante a Física e proporcionado o desenvolvimento de competências tecnológicas. No que respeita ao desenvolvimento de competências de pesquisa, selecção e tratamento da informação, os resultados ficaram aquém do esperado devido a vários factores, designadamente a falta de autonomia dos alunos e de competências linguísticas. ABSTRACT: Currently, we observe students disinterest for the learning of Physics. We find it very clear in the concerns and objectives enunciated by the Sociedade Portuguesa de Física (SPF) for 2005, the International Year of Physics. Having these objectives in mind, it is suggested the use of an education strategy to motivate the pupils for learning this science and so that they value it. This strategy is based in the development of a WebQuest for the Physics education introduction in 7th grade. In the development of this resource it was taken into account the Departamento da Educação Básica (DEB) orientations, the emergent research in Didactic’s indications and the suggestions of WebQuests mentors. Thus, the WebQuest activities integrate exploration of Information and Communication Technologies (ICT), problem-based learning (PBL), work by projects in collaboration and actual orientations in learning evaluation, namely the formative evaluation. The WebQuest developed, named “Gazeta da Física Espantosa!”, presents some potentialities beyond the proposals in Dodge’s original model, particularly through the possibility of online submission for pupils planning, the accomplishment of continuous evaluation both for the individual and for the group, the use of tools of asynchronous communication, for discussion purposes of tasks related thematic and a better supervision throughout the accomplishment of tasks. The resource was explored in classroom context, in its majority, lessons of the curricular area “Área de Projecto”, looking to evaluate the impact (1) of the motivation level and attitudes to science and the Physics in particular, (2) of the development level of technological competences and (3) of the development level of research, selection and treatment of the information competencies. From the point of view of the methodology, the study depicted for evaluation of the WebQuest exploration impact has a qualitative nature, an exploratory case study type. Data was gathered through the participant observation, the use of some inquiries, the use of classification scales, the information submitted online, the pupils competencies and the interactions through the communication tools. The obtained results indicate that the developed WebQuest have produced positive alterations in pupils opinions and attitudes toward Physics, granting development of technological competencies. 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