Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/43151 |
Resumo: | The main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world. |
id |
RCAP_71b98c9f5c3fa55e9cfe38768e1058a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43151 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practicesErasmus+: um estudo da rota das práticas de inovação pedagógicaErasmus+EducaçãoInovação pedagógicaCompetênciasEducationPedagogical innovationsSkillsThe main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world.A investigação doutoral em curso apresenta como principal objetivo identificar/classificar a natureza das práticas pedagógicas utilizadas e competências desenvolvidas por via do European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) no ensino secundário. Metodologicamente, recorremos ao método qualitativo, focado na pesquisa exploratório-descritiva, por análise de conteúdo, de um corpus de 12 artigos, com recurso ao software NVIVO11. As conclusões preliminares revelam que esse programa tem vindo a construir trajetos e práticas de inovação pedagógicos sustentados em pedagogias e metodologias ativas, com particular enfoque nas aprendizagens essenciais e na educação intercultural. A máxima é aprender uns com os outros e, em conjunto, aprender a viver juntos e a tornarem-se cidadãos para o mundo.Elsa Cristina Oliveira MarquesVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAraújo, Filipa PereiraPalmeirão, Cristina2023-11-20T18:46:01Z20232023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/43151por0100-157410.1590/1980531497788518021821info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-16T01:45:13Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43151Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:54:10.491409Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices Erasmus+: um estudo da rota das práticas de inovação pedagógica |
title |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
spellingShingle |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices Araújo, Filipa Pereira Erasmus+ Educação Inovação pedagógica Competências Education Pedagogical innovations Skills |
title_short |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
title_full |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
title_fullStr |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
title_full_unstemmed |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
title_sort |
Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices |
author |
Araújo, Filipa Pereira |
author_facet |
Araújo, Filipa Pereira Palmeirão, Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Palmeirão, Cristina |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Elsa Cristina Oliveira Marques Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Filipa Pereira Palmeirão, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Erasmus+ Educação Inovação pedagógica Competências Education Pedagogical innovations Skills |
topic |
Erasmus+ Educação Inovação pedagógica Competências Education Pedagogical innovations Skills |
description |
The main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20T18:46:01Z 2023 2023-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/43151 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/43151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0100-1574 10.1590/198053149778 8518021821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135140066099200 |