Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Filipa Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Palmeirão, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/43151
Resumo: The main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world.
id RCAP_71b98c9f5c3fa55e9cfe38768e1058a3
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43151
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practicesErasmus+: um estudo da rota das práticas de inovação pedagógicaErasmus+EducaçãoInovação pedagógicaCompetênciasEducationPedagogical innovationsSkillsThe main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world.A investigação doutoral em curso apresenta como principal objetivo identificar/classificar a natureza das práticas pedagógicas utilizadas e competências desenvolvidas por via do European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) no ensino secundário. Metodologicamente, recorremos ao método qualitativo, focado na pesquisa exploratório-descritiva, por análise de conteúdo, de um corpus de 12 artigos, com recurso ao software NVIVO11. As conclusões preliminares revelam que esse programa tem vindo a construir trajetos e práticas de inovação pedagógicos sustentados em pedagogias e metodologias ativas, com particular enfoque nas aprendizagens essenciais e na educação intercultural. A máxima é aprender uns com os outros e, em conjunto, aprender a viver juntos e a tornarem-se cidadãos para o mundo.Elsa Cristina Oliveira MarquesVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAraújo, Filipa PereiraPalmeirão, Cristina2023-11-20T18:46:01Z20232023-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/43151por0100-157410.1590/1980531497788518021821info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-16T01:45:13Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43151Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:54:10.491409Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
Erasmus+: um estudo da rota das práticas de inovação pedagógica
title Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
spellingShingle Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
Araújo, Filipa Pereira
Erasmus+
Educação
Inovação pedagógica
Competências
Education
Pedagogical innovations
Skills
title_short Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
title_full Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
title_fullStr Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
title_full_unstemmed Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
title_sort Erasmus+: a study of the path of pedagogical innovation practices
author Araújo, Filipa Pereira
author_facet Araújo, Filipa Pereira
Palmeirão, Cristina
author_role author
author2 Palmeirão, Cristina
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Elsa Cristina Oliveira Marques
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Filipa Pereira
Palmeirão, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Erasmus+
Educação
Inovação pedagógica
Competências
Education
Pedagogical innovations
Skills
topic Erasmus+
Educação
Inovação pedagógica
Competências
Education
Pedagogical innovations
Skills
description The main objective of this doctoral research is to identify/classify the nature of the pedagogical practices used and skills developed through the European Action Scheme for the Mobility of Students (Erasmus+) in secondary education. Methodologically, we used the qualitative method, focusing on exploratory-descriptive research through content analysis of a set of 12 articles, using NVIVO11 software. Preliminary conclusions show us that this program has been developing pedagogical innovation paths and practices based on active pedagogies and methodologies, with a particular focus on essential learning and intercultural education. The goal is to learn from each other and, together, learn to live together and become citizens for the world.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20T18:46:01Z
2023
2023-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/43151
url http://hdl.handle.net/10400.14/43151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 0100-1574
10.1590/198053149778
8518021821
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135140066099200