The contribution of social sciences to analysis of major accidents: two models in comparison
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2012204.03 |
Resumo: | Major accidents are a relevant social problem, because they can affect certain important pillars of contemporary societies such as population, infrastructures, and the very organizations in which the events occurred. Major accidents arise in high-risk organizations, where technical, technological, social, and organizational factors interact. In this paper we confront the theory of High Reliability Organizations (HRO) and the Normal Accidents Theory (NAT), exploring the virtues and limitations of each model. |
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The contribution of social sciences to analysis of major accidents: two models in comparison.O contributo das ciências sociais para a análise de acidentes maiores: dois modelos em confrontoacidentes maioresprevenção de acidentesorganizações de alta fiabilidadeteoria dos acidentes normaismajor accidentsaccident preventionhigh-reliability organizationsnormal accident theoryMajor accidents are a relevant social problem, because they can affect certain important pillars of contemporary societies such as population, infrastructures, and the very organizations in which the events occurred. Major accidents arise in high-risk organizations, where technical, technological, social, and organizational factors interact. In this paper we confront the theory of High Reliability Organizations (HRO) and the Normal Accidents Theory (NAT), exploring the virtues and limitations of each model..Os acidentes maiores são um problema social relevante, dado que podem afetar alguns pilares importantes das sociedades contemporâneas, como as populações, as infraestruturas ou as próprias organizações onde estes eventos ocorrerem. Este tipo de acidentes surge em organizações de alto-risco, onde interagem, entre outros, aspetos de natureza técnica, tecnológica, social e organizacional. Neste artigo confrontamos a perspetiva das organizações de alta fiabilidade e a teoria dos acidentes normais, explorando as principais virtudes e limites de cada um destes modelos. Iremos verificar que o seu modo de compreender os acidentes, bem como as formas de prevenção propostas são parcialmente antagónicos.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2012-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2012204.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2012204.03Análise Social; Vol. 47 N.º 204 (2012); 558-5842182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23422https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23422/17426Direitos de Autor (c) 2012 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessAreosa, João2024-02-24T06:11:09Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23422Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:46.696689Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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