Under the Sign of Equality: Aesthetic democracy in Alain Resnais’ Hiroshima mon amour (1959)
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v8n2.669 |
Resumo: | In his analysis of modern fiction, Jacques Rancière challenges Roland Barthes’ classic study of the effect of reality in literature. Seeking to account for the political dimension involved in literary realism’s excessive descriptions, Rancière makes use of the term ‘equality effect’. Taking this concept into consideration, this article aims to examine the forms of realization of this ‘aesthetic democracy’ in the cinema of Alain Resnais. More specifically, it analyzes how the film Hiroshima mon amour (1959) gives rise to another division of the sensible by questioning the categorization of cinematographic genres and the hierarchy of the work’s themes. |
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Under the Sign of Equality: Aesthetic democracy in Alain Resnais’ Hiroshima mon amour (1959)Sob o Signo da Igualdade: A democracia estética em Hiroshima mon amour (1959), de Alain ResnaisEquality effectAlain ResnaisHiroshima mon amourart and politicsEfeito de igualdadeAlain ResnaisHiroshima mon amourarte e políticaIn his analysis of modern fiction, Jacques Rancière challenges Roland Barthes’ classic study of the effect of reality in literature. Seeking to account for the political dimension involved in literary realism’s excessive descriptions, Rancière makes use of the term ‘equality effect’. Taking this concept into consideration, this article aims to examine the forms of realization of this ‘aesthetic democracy’ in the cinema of Alain Resnais. More specifically, it analyzes how the film Hiroshima mon amour (1959) gives rise to another division of the sensible by questioning the categorization of cinematographic genres and the hierarchy of the work’s themes.Em suas análises sobre a ficção moderna, Jacques Rancière contesta o clássico estudo de Roland Barthes sobre o efeito de real na literatura. Buscando dar conta da dimensão política envolvida no excesso descritivo da ficção realista, Rancière faz uso do termo ‘efeito de igualdade’. À luz desse conceito, o objetivo central deste artigo é examinar as formas de realização dessa ‘democracia estética’ no cinema de Alain Resnais. Mais especificamente, buscamos analisar como o filme Hiroshima mon amour (1959) enseja uma outra divisão do sensível ao questionar a categorização dos gêneros cinematográficos e a hierarquia dos temas da obra. AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2021-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v8n2.669https://doi.org/10.14591/aniki.v8n2.669Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 8 No 2 (2021): Materiality in Portuguese Cinema: aesthetics, practices and techniques; 4-23Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 8 n. 2 (2021): Materialidades no cinema português: estéticas, práticas e técnicas; 4-232183-175010.14591/aniki.v8n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/669http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/669/434Direitos de Autor (c) 2021 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeneses Rodrigues, Isadora2024-01-26T02:03:19Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/669Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:20.425781Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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