Pinturas sobre alquimia podem induzir concepções deturpadas da Ciência?
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14776 |
Resumo: | This work investigates images of paintings, available on the internet which portrayed alchemy in different centuries. Based on the studies from Epistemologists of Science, we know that there are numerous misleading conceptions about how science works. These mistaken views can cause misunderstanding about the construction of scientific knowledge. These images are often found in some textbooks. Whence the importance of studying them, because their use can reinforce an incomplete and/ or incorrect view of the Science. We analyzed only the paintings and associated comments. We use the software WebQDA to the intersection of assigned information to the paintings. This analysis showed that the paintings have the potential to induce misconceptions about Science, especially individualistic and elitist conceptions of science; rigid, algorithmic; and yet, unproblematic and unhistorical, locked and dogmatic. This article points to new researches studying if use of these paintings in teaching and learning contexts really confirms the indicated potential. |
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Pinturas sobre alquimia podem induzir concepções deturpadas da Ciência?This work investigates images of paintings, available on the internet which portrayed alchemy in different centuries. Based on the studies from Epistemologists of Science, we know that there are numerous misleading conceptions about how science works. These mistaken views can cause misunderstanding about the construction of scientific knowledge. These images are often found in some textbooks. Whence the importance of studying them, because their use can reinforce an incomplete and/ or incorrect view of the Science. We analyzed only the paintings and associated comments. We use the software WebQDA to the intersection of assigned information to the paintings. This analysis showed that the paintings have the potential to induce misconceptions about Science, especially individualistic and elitist conceptions of science; rigid, algorithmic; and yet, unproblematic and unhistorical, locked and dogmatic. This article points to new researches studying if use of these paintings in teaching and learning contexts really confirms the indicated potential.Este trabalho investiga imagens de pinturas, disponíveis na internet, que retrataram a alquimia em diferentes séculos. Com base nos estudos dos epistemólogos da Ciência, sabemos que existem inúmeras concepções deturpadas sobre como a Ciência funciona. Estas visões equivocadas podem causar má interpretação acerca da construção do conhecimento científico. Estas imagens são muitas vezes encontradas em alguns livros didáticos. Dai a importância de estudá-las, pois sua utilização pode reforçar uma visão incompleta e/ou incorreta da Ciência. Analisamos somente as pinturas e comentários associados. Utilizamos o software WebQDA para o cruzamento das informações atribuídas às pinturas. Esta análise permitiu concluir que as pinturas tem o potencial de induzir concepções deturpadas sobre a Ciência, especialmente concepções individualista e elitista da ciência, rígida, algorítmica; e ainda aproblemática e ahistórica, fechada e dogmática. Este artigo aponta para novas pesquisas que estudam se a utilização destas pinturas em contextos de ensino e aprendizagem realmente confirmam as potencialidades indicadas.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14776oai:proa.ua.pt:article/14776Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 130-146Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 130-146Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 130-146Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 130-1461647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14776https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14776https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14776/10150Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Iris Gabrielle de SenaCleophas, Maria das GraçasLeão, Marcelo B. C.Souza, Francislê Neri de2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14776Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.414513Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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