As origens do esquisso como ideia da forma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Louro, José Manuel Vieira
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/6650
Resumo: Tese de mestrado em Desenho, apresentada à Universidade de Lisboa através da Faculdade de Belas Artes, 2006
id RCAP_77a336b177879d622491d3f3dd97a717
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/6650
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling As origens do esquisso como ideia da formaDesenhoTese de mestrado em Desenho, apresentada à Universidade de Lisboa através da Faculdade de Belas Artes, 2006The purpose of this dissertation is to establish the connection between the expressive characteristics of the conception drawings of the artistic project, which are generally called sketches (schizzi), and the way they allowed that kind of drawings evolved to an autonomous graphic object. We will see how its incomplete and fragmented character, which results, through the running back to imagination, from the rapid formulation of graphic hypothesis, formaily simplified, to a certain project problem, it will end, since its origin the Renaissance, to reveal an inventive process and, therefore, to contribute to the identification of an authorship for that same project, that is the reason why the conception drawings begin to assume exterior visibility. In a way of having a more profound vísion of the sketch (schizzo) concept, we ran over to the definition that is created by the treaties of Francisco de Holanda and Giorgio Vasari, taking advantage, this way, to separate the sketch (schizzo} from other kind of drawings often confounded with its practise, such are the sketch (bozzeto) and the croquis. Still based on these definitions, we decided to separate which we called "real" and "false" sketches (schizzí), that is to say introspective sketches (schizzi}, which are connected to the creative moments of the project, and sketches (schizzl) which seem to be developed purposely to be seen. Based on this assertion, we admit that, nowadays, the anonymous character of the digital registration in the architecture and design project, in a perspective of the project identification, still exalts the sketch (schizzo}, through the acknowledgement of its own characteristics, in a way next to the one which is connected to its own originCarvalho, Lima de, 1940-Repositório da Universidade de LisboaLouro, José Manuel Vieira2012-07-12T15:09:57Z20062006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6650porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:17Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6650Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:42.817343Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As origens do esquisso como ideia da forma
title As origens do esquisso como ideia da forma
spellingShingle As origens do esquisso como ideia da forma
Louro, José Manuel Vieira
Desenho
title_short As origens do esquisso como ideia da forma
title_full As origens do esquisso como ideia da forma
title_fullStr As origens do esquisso como ideia da forma
title_full_unstemmed As origens do esquisso como ideia da forma
title_sort As origens do esquisso como ideia da forma
author Louro, José Manuel Vieira
author_facet Louro, José Manuel Vieira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Lima de, 1940-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Louro, José Manuel Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Desenho
topic Desenho
description Tese de mestrado em Desenho, apresentada à Universidade de Lisboa através da Faculdade de Belas Artes, 2006
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2006-01-01T00:00:00Z
2012-07-12T15:09:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/6650
url http://hdl.handle.net/10451/6650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134207477284864