«CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Mancelos, João
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285
Resumo: Eugénio de Andrade (1923-2005) is one of the most celebrated and widely translated Portuguese contemporary writers, having published over thirty collections of poems, and winning several national and international literary prizes. As an attentive poet and an inquisitive tourist, Andrade traveled frequently to Spain, France, Italy and Greece, meeting fellow poets (Vicente Aleixandre, Dámaso Alonso, etc.), visiting different towns and historic places. He frequently mentions Madrid, Valverde del Fresno, Rome, Delphi, Thebes, Sunion, Venice, Brindisi, Corfu, etc. As a result of these travels, we find in his poetry, prose poems and chronicles abundant references to Mediterranean countries, cultures and nature. Andrade poetically captures the “genius loci”, emphasizing the bonds between the people, the fauna, the flora, the ocean and the weather. From his pristine writings up to his last book, he coherently displays a “Mediterranean vision”. Resorting to his books and to excerpts from some of the interviews he granted, my paper identifies, exemplifies, examines and assesses those aspects, exploring a neglected facet of this poet.
id RCAP_79543a3cf45851d9645af61eb12d2814
oai_identifier_str oai:oai.parc.ipp.pt:article/3285
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE«CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: A ARTE DE VIAJAR NA POESIA DE EUGÉNIO DE ANDRADEEugénio de Andradevisão mediterrânicaturismo“genius loci”paisagens mentaisEugénio de AndradeMediterranean visiontourism“genius loci”mental landscapesEugénio de Andrade (1923-2005) is one of the most celebrated and widely translated Portuguese contemporary writers, having published over thirty collections of poems, and winning several national and international literary prizes. As an attentive poet and an inquisitive tourist, Andrade traveled frequently to Spain, France, Italy and Greece, meeting fellow poets (Vicente Aleixandre, Dámaso Alonso, etc.), visiting different towns and historic places. He frequently mentions Madrid, Valverde del Fresno, Rome, Delphi, Thebes, Sunion, Venice, Brindisi, Corfu, etc. As a result of these travels, we find in his poetry, prose poems and chronicles abundant references to Mediterranean countries, cultures and nature. Andrade poetically captures the “genius loci”, emphasizing the bonds between the people, the fauna, the flora, the ocean and the weather. From his pristine writings up to his last book, he coherently displays a “Mediterranean vision”. Resorting to his books and to excerpts from some of the interviews he granted, my paper identifies, exemplifies, examines and assesses those aspects, exploring a neglected facet of this poet.Eugénio de Andrade (1923-2005) é um dos mais celebrados e traduzidos poetas portugueses contemporâneos, com mais de trinta volumes de poesia, e vários prémios nacionais e internacionais. Como poeta atento e turista curioso, Andrade viajou com frequência para Espanha, França, Itália e Grécia, ao encontro de outros escritores (Vicente Aleixandre, Dámaso Alonso, etc.), e visitou diversas cidades e locais históricos. Recorrentemente, menciona Madrid, Valverde del Fresno, Roma, Delfos, Tebas, Súnion, Veneza, Brindisi, Corfu, etc. Em resultado destas viagens, existem, na sua poesia, poemas em prosa e crónicas, abundantes referências aos países, cultura e paisagem natural do Mediterrâneo. Eugénio de Andrade captura poeticamente o “genius loci”, realçando os laços entre os povos, a fauna, a flora e o clima. Desde os primeiros escritos até ao seu último livro, o poeta coerentemente apresenta uma “visão mediterrânica”. Recorrendo às suas obras e a excertos de algumas das entrevistas que concedeu, este artigo exemplifica, analisa e avalia estes aspectos, explorando uma faceta menos conhecida da obra eugeniana.Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285https://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 8 (2008); 126-136POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 8 (2008); 126-136POLISSEMA; No 8 (2008); 126-136POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 8 (2008); 126-1362184-710X1645-1937reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3285https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3285/1269Direitos de Autor (c) 2008 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAPinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Mancelos, João2024-02-01T20:17:54Zoai:oai.parc.ipp.pt:article/3285Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:00:56.893494Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
«CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: A ARTE DE VIAJAR NA POESIA DE EUGÉNIO DE ANDRADE
title «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
spellingShingle «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
de Mancelos, João
Eugénio de Andrade
visão mediterrânica
turismo
“genius loci”
paisagens mentais
Eugénio de Andrade
Mediterranean vision
tourism
“genius loci”
mental landscapes
title_short «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
title_full «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
title_fullStr «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
title_full_unstemmed «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
title_sort «CAMINHA SÍLABA A SÍLABA»: THE ART OF TRAVELING IN THE POETRY OF EUGENIO DE ANDRADE
author de Mancelos, João
author_facet de Mancelos, João
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Mancelos, João
dc.subject.por.fl_str_mv Eugénio de Andrade
visão mediterrânica
turismo
“genius loci”
paisagens mentais
Eugénio de Andrade
Mediterranean vision
tourism
“genius loci”
mental landscapes
topic Eugénio de Andrade
visão mediterrânica
turismo
“genius loci”
paisagens mentais
Eugénio de Andrade
Mediterranean vision
tourism
“genius loci”
mental landscapes
description Eugénio de Andrade (1923-2005) is one of the most celebrated and widely translated Portuguese contemporary writers, having published over thirty collections of poems, and winning several national and international literary prizes. As an attentive poet and an inquisitive tourist, Andrade traveled frequently to Spain, France, Italy and Greece, meeting fellow poets (Vicente Aleixandre, Dámaso Alonso, etc.), visiting different towns and historic places. He frequently mentions Madrid, Valverde del Fresno, Rome, Delphi, Thebes, Sunion, Venice, Brindisi, Corfu, etc. As a result of these travels, we find in his poetry, prose poems and chronicles abundant references to Mediterranean countries, cultures and nature. Andrade poetically captures the “genius loci”, emphasizing the bonds between the people, the fauna, the flora, the ocean and the weather. From his pristine writings up to his last book, he coherently displays a “Mediterranean vision”. Resorting to his books and to excerpts from some of the interviews he granted, my paper identifies, exemplifies, examines and assesses those aspects, exploring a neglected facet of this poet.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285
https://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285
url https://doi.org/10.34630/polissema.vi8.3285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3285
https://parc.ipp.pt/index.php/Polissema/article/view/3285/1269
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2008 POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
publisher.none.fl_str_mv Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto
dc.source.none.fl_str_mv POLISSEMA – ISCAP Journal of Letters; No. 8 (2008); 126-136
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; Núm. 8 (2008); 126-136
POLISSEMA; No 8 (2008); 126-136
POLISSEMA – Revista de Letras do ISCAP; N.º 8 (2008); 126-136
2184-710X
1645-1937
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130474650533888