Factors influencing interactions with recruitment chatbots
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/43577 |
Resumo: | Chatbots are a rapidly developing service technology that can be used in various services, such as recruitment. However, little is known about how chatbots might affect candidates' user experience, and several gaps warrant further research. This paper aims to examine the effects of ease to use, usefulness, social presence, trust, and enjoyment on user attitude, satisfaction, and recruiter credibility. To test the proposed model, we designed a recruitment chatbot and conducted a survey-based study. The results of this study suggest that trust and enjoyment are the main drivers of recruitment chatbot use. The findings also show that attitude mediates the relationship between trust and enjoyment on the one hand, and satisfaction and both dimensions of credibility (trustworthiness and attractiveness) on the other. Based on these findings, contributions to theory and practice are discussed. |
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Factors influencing interactions with recruitment chatbotsRecruitment processChatbotsEase of useUsefulnessSocial presenceTrustEnjoymentUser attitudeSatisfactionRecruiter credibilityProcesso de recrutamentoFacilidade de utilizaçãoUsabilidadePresença sociávelConfiançaDivertimentoAtitude relativamente a chatbotsSatisfaçãoCredibilidade do recrutadorDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoChatbots are a rapidly developing service technology that can be used in various services, such as recruitment. However, little is known about how chatbots might affect candidates' user experience, and several gaps warrant further research. This paper aims to examine the effects of ease to use, usefulness, social presence, trust, and enjoyment on user attitude, satisfaction, and recruiter credibility. To test the proposed model, we designed a recruitment chatbot and conducted a survey-based study. The results of this study suggest that trust and enjoyment are the main drivers of recruitment chatbot use. The findings also show that attitude mediates the relationship between trust and enjoyment on the one hand, and satisfaction and both dimensions of credibility (trustworthiness and attractiveness) on the other. Based on these findings, contributions to theory and practice are discussed.Os Chatbots são um programa de computador infundido com inteligência artificial em rápido desenvolvimento e que pode ser utilizada em vários serviços, tais como o processo de recrutamento. Contudo, pouco se sabe sobre a forma exata como os chatbots podem afetar a experiência do utilizador no caso dos candidatos. Existem várias lacunas que justificam uma investigação mais aprofundada neste domínio. Este documento visa examinar os efeitos da facilidade de utilização, utilidade, presença social, confiança e prazer na atitude do utilizador, satisfação e credibilidade do recrutador na interação entre candidatos e recrutadores, utilizando um chatbot de recrutamento. Os resultados deste estudo sugerem que a confiança e o prazer são os principais motores da utilização de um chatbot. Os resultados mostram também que a atitude medeia a relação entre confiança e o prazer, por um lado, e a satisfação e ambas as dimensões da credibilidade (confiança e atratividade), por outro.Elmashhara, Maher GeorgesSilva, Susana Cristina Lima da Costa eVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaRodelo Diaz, Daniela Cristina2023-11-032023-042025-01-01T00:00:00Z2023-11-03T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/43577TID:203438973enginfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-13T01:33:43Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/43577Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:44:40.577938Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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