Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Isabel
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Costa, Cecília, Catarino, Paula, Nascimento, Maria Manuel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157
Resumo: This study aims to investigate aspects of the teaching practice of a Mathematics teacher, regarding Systems of Equations in the academic year 1989/1990. The data were collected from the official curriculum guidelines, the manual adopted, the daily notebook of a student and the interview made to the teacher. Content analysis and cross-checking were performed. The study considered shows that the teachers’ classes were marked by an expository teaching style, based on the resolution of exercises and the manual.
id RCAP_7bc4206aae637d3fd14623f9eedcf31c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11157
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equationsPrática de ensino de um professor de matemática relativa a sistemas de equaçõesThis study aims to investigate aspects of the teaching practice of a Mathematics teacher, regarding Systems of Equations in the academic year 1989/1990. The data were collected from the official curriculum guidelines, the manual adopted, the daily notebook of a student and the interview made to the teacher. Content analysis and cross-checking were performed. The study considered shows that the teachers’ classes were marked by an expository teaching style, based on the resolution of exercises and the manual.Este estudio tiene como objetivo investigar los aspectos de la práctica de enseñanza de un profesor de Matemática, relativa a Sistemas de Ecuaciones en el año escolar de 1989/1990.Los datos fueron recogidos a partir de las orientaciones curriculares oficiales, del manual adoptado, del cuaderno diario de un alumno y de la entrevista efectuada al profesor. Se procedió al análisis de contenido y al cruce de los datos. El estudio considerado muestra que las clases del profesor fueron marcadas por un estilo de enseñanza expositivo, basado en la resolución de ejercicios y en el manual.Este estudo tem como objetivo investigar aspetos da prática de ensino de um professor de Matemática, relativa a Sistemas de Equações no ano letivo de 1989/1990. Os dados foram recolhidos a partir das orientações curriculares oficiais, do manual adotado, do caderno diário de um aluno e da entrevista efetuada ao professor. Procedeu-se à análise de conteúdo e ao cruzamento dos dados. O estudo considerado mostra que as aulas do professor foram marcadas por um estilo de ensino expositivo, baseado na resolução de exercícios e no manual.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 67-78Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 67-78Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 67-78Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 67-781647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11157https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11157/7273Teixeira, IsabelCosta, CecíliaCatarino, PaulaNascimento, Maria Manuelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:10Zoai:proa.ua.pt:article/11157Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:21.326801Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
Prática de ensino de um professor de matemática relativa a sistemas de equações
title Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
spellingShingle Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
Teixeira, Isabel
title_short Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
title_full Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
title_fullStr Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
title_full_unstemmed Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
title_sort Teaching practice of a mathematics teacher regarding systems of equations
author Teixeira, Isabel
author_facet Teixeira, Isabel
Costa, Cecília
Catarino, Paula
Nascimento, Maria Manuel
author_role author
author2 Costa, Cecília
Catarino, Paula
Nascimento, Maria Manuel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Isabel
Costa, Cecília
Catarino, Paula
Nascimento, Maria Manuel
description This study aims to investigate aspects of the teaching practice of a Mathematics teacher, regarding Systems of Equations in the academic year 1989/1990. The data were collected from the official curriculum guidelines, the manual adopted, the daily notebook of a student and the interview made to the teacher. Content analysis and cross-checking were performed. The study considered shows that the teachers’ classes were marked by an expository teaching style, based on the resolution of exercises and the manual.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157
https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157
url https://doi.org/10.34624/id.v10i4.11157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11157
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11157/7273
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 4 (2018); 67-78
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 4 (2018); 67-78
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 4 (2018); 67-78
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 4 (2018); 67-78
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571448832000