Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721 |
Resumo: | From the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching. |
id |
SBEM_5e17f3fbae571af1ccd16feab5213b51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/721 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training¿Enseñanza de las matemáticas o matemáticas de la enseñanza? (Des)construcciones de planes de estudio para la formación inicial del professorado Ensino de matemática ou matemática do ensino? (Des)construções curriculares para a formação inicial de professoresMathematicsDisciplinary fieldMathematics teachingMathematics EducationEpistemologyMatemáticasCampo disciplinarEnseñanza de las matemáticasEducación MatemáticaEpistemologíaMatemáticaCampo disciplinarEnsino de matemáticaEducação MatemáticaEpistemologiaFrom the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching.A partir del tema "(Des)construcciones curriculares para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas: desafíos y escenarios de posibilidades para (re)existir", este texto pretende promover una reflexión sobre las posibilidades de (des)construcción de currículos para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas a partir de resultados históricos de investigación. Estos resultados nos muestran la importancia teórica de distinguir la "enseñanza de las matemáticas" y las "matemáticas de la enseñanza", en términos de enseñanza y formación de profesores. Con tal distinción y anclado en bases teóricas y metodológicas provenientes de la Historia Cultural, el estudio concluye que las posibilidades de (de)construcción curricular pasan por el cambio de naturaleza del conocimiento a socializar por el campo de la Educación Matemática, caracterizado por las matemáticas de la enseñanza.A partir da temática “(Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir”, este texto tem por objetivo promover uma reflexão sobre as possibilidades de (des)construção curricular para a formação inicial de professores que ensinam matemática, a partir de resultados de pesquisas históricas. Esses resultados mostram-nos a importância teórica de distinguir “ensino de matemática” e “matemática do ensino”, em termos do ensino e da formação de professores. Com tal distinção e ancorado em bases teórico-metodológicas vindas da História Cultural, o estudo conclui que as possibilidades de (des)construção curricular passam pela mudança de natureza do saber a ser socializado pelo campo da Educação Matemática, caracterizado pela matemática do ensino.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/72110.37001/remat25269062v19id721Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e0220112526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721/354Valente, Wagner Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-08T13:34:02ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training ¿Enseñanza de las matemáticas o matemáticas de la enseñanza? (Des)construcciones de planes de estudio para la formación inicial del professorado Ensino de matemática ou matemática do ensino? (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores |
title |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
spellingShingle |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training Valente, Wagner Rodrigues Mathematics Disciplinary field Mathematics teaching Mathematics Education Epistemology Matemáticas Campo disciplinar Enseñanza de las matemáticas Educación Matemática Epistemología Matemática Campo disciplinar Ensino de matemática Educação Matemática Epistemologia |
title_short |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
title_full |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
title_fullStr |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
title_full_unstemmed |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
title_sort |
Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training |
author |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_facet |
Valente, Wagner Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Disciplinary field Mathematics teaching Mathematics Education Epistemology Matemáticas Campo disciplinar Enseñanza de las matemáticas Educación Matemática Epistemología Matemática Campo disciplinar Ensino de matemática Educação Matemática Epistemologia |
topic |
Mathematics Disciplinary field Mathematics teaching Mathematics Education Epistemology Matemáticas Campo disciplinar Enseñanza de las matemáticas Educación Matemática Epistemología Matemática Campo disciplinar Ensino de matemática Educação Matemática Epistemologia |
description |
From the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721 10.37001/remat25269062v19id721 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id721 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721/354 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011 Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1730542053905924096 |