Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Wagner Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721
Resumo: From the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching.
id SBEM_5e17f3fbae571af1ccd16feab5213b51
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/721
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training¿Enseñanza de las matemáticas o matemáticas de la enseñanza? (Des)construcciones de planes de estudio para la formación inicial del professorado Ensino de matemática ou matemática do ensino? (Des)construções curriculares para a formação inicial de professoresMathematicsDisciplinary fieldMathematics teachingMathematics EducationEpistemologyMatemáticasCampo disciplinarEnseñanza de las matemáticasEducación MatemáticaEpistemologíaMatemáticaCampo disciplinarEnsino de matemáticaEducação MatemáticaEpistemologiaFrom the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching.A partir del tema "(Des)construcciones curriculares para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas: desafíos y escenarios de posibilidades para (re)existir", este texto pretende promover una reflexión sobre las posibilidades de (des)construcción de currículos para la formación inicial de profesores que enseñan matemáticas a partir de resultados históricos de investigación. Estos resultados nos muestran la importancia teórica de distinguir la "enseñanza de las matemáticas" y las "matemáticas de la enseñanza", en términos de enseñanza y formación de profesores. Con tal distinción y anclado en bases teóricas y metodológicas provenientes de la Historia Cultural, el estudio concluye que las posibilidades de (de)construcción curricular pasan por el cambio de naturaleza del conocimiento a socializar por el campo de la Educación Matemática, caracterizado por las matemáticas de la enseñanza.A partir da temática “(Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir”, este texto tem por objetivo promover uma reflexão sobre as possibilidades de (des)construção curricular para a formação inicial de professores que ensinam matemática, a partir de resultados de pesquisas históricas. Esses resultados mostram-nos a importância teórica de distinguir “ensino de matemática” e “matemática do ensino”, em termos do ensino e da formação de professores. Com tal distinção e ancorado em bases teórico-metodológicas vindas da História Cultural, o estudo conclui que as possibilidades de (des)construção curricular passam pela mudança de natureza do saber a ser socializado pelo campo da Educação Matemática, caracterizado pela matemática do ensino.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/72110.37001/remat25269062v19id721Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e0220112526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721/354Valente, Wagner Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-08T13:34:02ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
¿Enseñanza de las matemáticas o matemáticas de la enseñanza? (Des)construcciones de planes de estudio para la formación inicial del professorado
Ensino de matemática ou matemática do ensino? (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores
title Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
spellingShingle Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
Valente, Wagner Rodrigues
Mathematics
Disciplinary field
Mathematics teaching
Mathematics Education
Epistemology
Matemáticas
Campo disciplinar
Enseñanza de las matemáticas
Educación Matemática
Epistemología
Matemática
Campo disciplinar
Ensino de matemática
Educação Matemática
Epistemologia
title_short Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
title_full Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
title_fullStr Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
title_full_unstemmed Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
title_sort Mathematics Teaching or Mathematics of Teaching? (Un)constructions of curricula for initial teacher training
author Valente, Wagner Rodrigues
author_facet Valente, Wagner Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Wagner Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics
Disciplinary field
Mathematics teaching
Mathematics Education
Epistemology
Matemáticas
Campo disciplinar
Enseñanza de las matemáticas
Educación Matemática
Epistemología
Matemática
Campo disciplinar
Ensino de matemática
Educação Matemática
Epistemologia
topic Mathematics
Disciplinary field
Mathematics teaching
Mathematics Education
Epistemology
Matemáticas
Campo disciplinar
Enseñanza de las matemáticas
Educación Matemática
Epistemología
Matemática
Campo disciplinar
Ensino de matemática
Educação Matemática
Epistemologia
description From the theme "(Un)constructions of curricula for the initial training of teachers who teach mathematics: challenges and scenarios of possibilities for (re)existing”, this text aims to promote a reflection on the possibilities of (un)constructing curricula for the initial training of teachers who teach mathematics from historical research results. These results show us the theoretical importance of distinguishing "mathematics teaching" and "mathematics of teaching", in terms of teaching and teacher training. With such distinction and anchored in theoretical and methodological bases coming from Cultural History, the study concludes that the possibilities of curricular (de)construction pass through the change of nature of knowledge to be socialized by the field of Mathematics Education, characterized by the mathematics of teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721
10.37001/remat25269062v19id721
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/721/354
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011
Revista de Educação Matemática; v. 19 (2022): Edição Especial - (Des)construções curriculares para a formação inicial de professores que ensinam matemática: desafios e cenários de possibilidades para (re)existir; e022011
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053905924096