Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Augusto J. W. A. das
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Marchiori, Patrícia Zeni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527
Resumo: This article discusses the use of tools for content analysis in Twitter posts related to the quality of touristic products and services in events. A survey of the relevant literature was carried out in order to characterize the touristic product, social media and content analysis. Data posted on Twitter that expressed attitudes demonstrated by users related to tourism products and services available for consumption during the London Olympics 2012 were collected. It was proposed a framework for analysing the content of the information disseminated by users on Twitter, in which the Evaluative Assertion Analysis technique was explored, as well as tools available online. The 878 tweets sampled were inserted and analysed in the selected tools, having the obtained results been compared with those achieved by the Evaluative AssertionAnalysis. It was concluded that both alternatives are feasible to determine the attitudes of Twitter users that are related to consumption of touristic products and services during events. Both alternatives converge in the costs for their use and diverge in the efforts demanded for their operation, especially concerning the time taken for analysis, the adopted analytical procedures and the comparison of the distinct obtained results.    
id RCAP_7c089b7afa198ad44944fa47e4daabb7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11527
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do TwitterThis article discusses the use of tools for content analysis in Twitter posts related to the quality of touristic products and services in events. A survey of the relevant literature was carried out in order to characterize the touristic product, social media and content analysis. Data posted on Twitter that expressed attitudes demonstrated by users related to tourism products and services available for consumption during the London Olympics 2012 were collected. It was proposed a framework for analysing the content of the information disseminated by users on Twitter, in which the Evaluative Assertion Analysis technique was explored, as well as tools available online. The 878 tweets sampled were inserted and analysed in the selected tools, having the obtained results been compared with those achieved by the Evaluative AssertionAnalysis. It was concluded that both alternatives are feasible to determine the attitudes of Twitter users that are related to consumption of touristic products and services during events. Both alternatives converge in the costs for their use and diverge in the efforts demanded for their operation, especially concerning the time taken for analysis, the adopted analytical procedures and the comparison of the distinct obtained results.    Este artigo tem como objetivo discutir o uso de ferramentas para análise de conteúdo de postagens do Twitter relativo à perceção, por usuários, da qualidade de produtos e serviços turísticos em eventos. Realizou-se um levantamento de literatura pertinente, com a finalidade de caracterizar o produto turístico, mídias sociais e a análise de conteúdo. Elaborou-se uma estrutura de categorias e itens para a coleta de postagens do Twitter que versassem sobre atitudes demonstradas por usuários relacionadas aos produtos e serviços turísticos disponibilizados para consumo durante os Jogos Olímpicos de Londres 2012. Propôs-se uma estrutura para analisar o conteúdo das informações disseminadas por usuários no Twitter, na qual se explorou a técnica Evaluative Assertion Analysis e ferramentas automáticas disponíveis online. Os 878 tweets derivados da amostra foram inseridos nas ferramentas selecionadas, tendo os resultados obtidos sido comparados com aqueles obtidos pela Evaluative Assertion Analysis. Concluiu-se que ambas as alternativas são viáveis para analisar o conteúdo disponível no Twitter relativo à qualidade de produtos e serviços turísticos em eventos. Ambas as alternativas apresentam convergência nos custos para a sua utilização e divergências nos custos da sua operacionalização, ou seja, no tempo despendido para análise, nos processos analíticos adotados e nos resultados obtidos..    Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527oai:proa.ua.pt:article/11527Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 173-182Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 173-1822182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527/7563https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Augusto J. W. A. dasMarchiori, Patrícia Zeni2022-09-26T10:56:52Zoai:proa.ua.pt:article/11527Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:36.797691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
title Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
spellingShingle Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
Neves, Augusto J. W. A. das
title_short Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
title_full Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
title_fullStr Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
title_full_unstemmed Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
title_sort Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
author Neves, Augusto J. W. A. das
author_facet Neves, Augusto J. W. A. das
Marchiori, Patrícia Zeni
author_role author
author2 Marchiori, Patrícia Zeni
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Augusto J. W. A. das
Marchiori, Patrícia Zeni
description This article discusses the use of tools for content analysis in Twitter posts related to the quality of touristic products and services in events. A survey of the relevant literature was carried out in order to characterize the touristic product, social media and content analysis. Data posted on Twitter that expressed attitudes demonstrated by users related to tourism products and services available for consumption during the London Olympics 2012 were collected. It was proposed a framework for analysing the content of the information disseminated by users on Twitter, in which the Evaluative Assertion Analysis technique was explored, as well as tools available online. The 878 tweets sampled were inserted and analysed in the selected tools, having the obtained results been compared with those achieved by the Evaluative AssertionAnalysis. It was concluded that both alternatives are feasible to determine the attitudes of Twitter users that are related to consumption of touristic products and services during events. Both alternatives converge in the costs for their use and diverge in the efforts demanded for their operation, especially concerning the time taken for analysis, the adopted analytical procedures and the comparison of the distinct obtained results.    
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527
oai:proa.ua.pt:article/11527
url https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/11527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527/7563
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 173-182
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 173-182
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130518014394368