Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do Twitter
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527 |
Resumo: | This article discusses the use of tools for content analysis in Twitter posts related to the quality of touristic products and services in events. A survey of the relevant literature was carried out in order to characterize the touristic product, social media and content analysis. Data posted on Twitter that expressed attitudes demonstrated by users related to tourism products and services available for consumption during the London Olympics 2012 were collected. It was proposed a framework for analysing the content of the information disseminated by users on Twitter, in which the Evaluative Assertion Analysis technique was explored, as well as tools available online. The 878 tweets sampled were inserted and analysed in the selected tools, having the obtained results been compared with those achieved by the Evaluative AssertionAnalysis. It was concluded that both alternatives are feasible to determine the attitudes of Twitter users that are related to consumption of touristic products and services during events. Both alternatives converge in the costs for their use and diverge in the efforts demanded for their operation, especially concerning the time taken for analysis, the adopted analytical procedures and the comparison of the distinct obtained results. |
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Qualidade percebida de produtos e serviços turísticos em eventos: técnicas e ferramentas para análise de conteúdo do TwitterThis article discusses the use of tools for content analysis in Twitter posts related to the quality of touristic products and services in events. A survey of the relevant literature was carried out in order to characterize the touristic product, social media and content analysis. Data posted on Twitter that expressed attitudes demonstrated by users related to tourism products and services available for consumption during the London Olympics 2012 were collected. It was proposed a framework for analysing the content of the information disseminated by users on Twitter, in which the Evaluative Assertion Analysis technique was explored, as well as tools available online. The 878 tweets sampled were inserted and analysed in the selected tools, having the obtained results been compared with those achieved by the Evaluative AssertionAnalysis. It was concluded that both alternatives are feasible to determine the attitudes of Twitter users that are related to consumption of touristic products and services during events. Both alternatives converge in the costs for their use and diverge in the efforts demanded for their operation, especially concerning the time taken for analysis, the adopted analytical procedures and the comparison of the distinct obtained results. Este artigo tem como objetivo discutir o uso de ferramentas para análise de conteúdo de postagens do Twitter relativo à perceção, por usuários, da qualidade de produtos e serviços turísticos em eventos. Realizou-se um levantamento de literatura pertinente, com a finalidade de caracterizar o produto turístico, mídias sociais e a análise de conteúdo. Elaborou-se uma estrutura de categorias e itens para a coleta de postagens do Twitter que versassem sobre atitudes demonstradas por usuários relacionadas aos produtos e serviços turísticos disponibilizados para consumo durante os Jogos Olímpicos de Londres 2012. Propôs-se uma estrutura para analisar o conteúdo das informações disseminadas por usuários no Twitter, na qual se explorou a técnica Evaluative Assertion Analysis e ferramentas automáticas disponíveis online. Os 878 tweets derivados da amostra foram inseridos nas ferramentas selecionadas, tendo os resultados obtidos sido comparados com aqueles obtidos pela Evaluative Assertion Analysis. Concluiu-se que ambas as alternativas são viáveis para analisar o conteúdo disponível no Twitter relativo à qualidade de produtos e serviços turísticos em eventos. Ambas as alternativas apresentam convergência nos custos para a sua utilização e divergências nos custos da sua operacionalização, ou seja, no tempo despendido para análise, nos processos analíticos adotados e nos resultados obtidos.. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527oai:proa.ua.pt:article/11527Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 173-182Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 173-1822182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11527https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11527/7563https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Augusto J. W. A. dasMarchiori, Patrícia Zeni2022-09-26T10:56:52Zoai:proa.ua.pt:article/11527Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:36.797691Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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