Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lígia
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938
Resumo: The text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education.
id RCAP_7c46604982dec21fecd20326a47b9f54
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social PedagogyA deficiência como expressão de diversidade – contributos da pedagogia socialThe text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education.O texto que apresentamos corresponde a uma reflexão que tem por base uma dissertação de mestrado apresentada à Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, um estudo centrado nas respostas sócio-educativas, políticas, medidas, estratégias e práticas institucionais, em que todo o caminho da investigação parte do pressuposto de que a diversidade é um valor ético e antropológico, logo, é também um valor pedagógico. No duplo papel de professores e investigadores na área da Pedagogia Social, assumimos neste estudo uma preocupação pedagógica relativamente a situações que possam criar condicionalismos à inclusão social, principalmente quando as barreiras emergem da área educacional.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938Cadernos de Pedagogia Social; n. 3 (2009); 75-901646-728010.34632/cpedagogiasocial.2009.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938/1860Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lígia2022-09-20T11:11:47Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:17.496700Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
A deficiência como expressão de diversidade – contributos da pedagogia social
title Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
spellingShingle Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
Silva, Lígia
title_short Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
title_full Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
title_fullStr Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
title_full_unstemmed Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
title_sort Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
author Silva, Lígia
author_facet Silva, Lígia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lígia
description The text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938
url https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938
https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938
https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938/1860
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Pedagogia Social; n. 3 (2009); 75-90
1646-7280
10.34632/cpedagogiasocial.2009.n3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130357933539328