Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938 |
Resumo: | The text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education. |
id |
RCAP_7c46604982dec21fecd20326a47b9f54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social PedagogyA deficiência como expressão de diversidade – contributos da pedagogia socialThe text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education.O texto que apresentamos corresponde a uma reflexão que tem por base uma dissertação de mestrado apresentada à Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, um estudo centrado nas respostas sócio-educativas, políticas, medidas, estratégias e práticas institucionais, em que todo o caminho da investigação parte do pressuposto de que a diversidade é um valor ético e antropológico, logo, é também um valor pedagógico. No duplo papel de professores e investigadores na área da Pedagogia Social, assumimos neste estudo uma preocupação pedagógica relativamente a situações que possam criar condicionalismos à inclusão social, principalmente quando as barreiras emergem da área educacional.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938Cadernos de Pedagogia Social; n. 3 (2009); 75-901646-728010.34632/cpedagogiasocial.2009.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938/1860Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lígia2022-09-20T11:11:47Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:17.496700Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy A deficiência como expressão de diversidade – contributos da pedagogia social |
title |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
spellingShingle |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy Silva, Lígia |
title_short |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
title_full |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
title_fullStr |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
title_full_unstemmed |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
title_sort |
Handicap as an Expression of Diversity – the Contribution of Social Pedagogy |
author |
Silva, Lígia |
author_facet |
Silva, Lígia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lígia |
description |
The text that we present relates to reflections based on a Masters dissertation presented to the Faculty of Education and Psychology of the Portuguese Catholic University, a study centred on socio-educational solutions, policies, measures, strategies and institutional practices, with the entire course of the research being based on the principle that diversity is an ethical and anthropological value, and that it is therefore also a pedagogic value. In the dual role of teachers and researchers in the area of Social Pedagogy, we assume, in this study, pedagogic concerns relative to situations that can create the conditions for social inclusion, principally when the barriers to this arise from the area of education. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938 |
url |
https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938 https://doi.org/10.34632/cpedagogiasocial.2009.1938 https://revistas.ucp.pt/index.php/cpedagogiasocial/article/view/1938/1860 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2009 Lígia Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Pedagogia Social; n. 3 (2009); 75-90 1646-7280 10.34632/cpedagogiasocial.2009.n3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130357933539328 |