Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Carolina Dias
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10071/19142
Resumo: The purpose of this project is to show that Organisational Identification can be used as a main strategy to retain young professionals in the IT Consulting business. At the end of the project, a Retention Plan is expected to be constructed for Company A. For data collection, 10 semi-structured individual interviews and 1 focus group of 5 people were conducted. The participants consisted of young people, who already are a part of the Academy Project at the company where the plan is to be implemented and who already are inserted in the job market. The empirical research methods used were qualitative, and two separate content analysis were conducted – one of them to evaluate the information obtained in the interviews and the other for the focus group. Based on the result analysis, we were able to understand that the young people involved value four dimensions: organisational identification with company A, their relationship with company B, salary and benefits and the balance between professional and social life. The conclusions drawn were fundamental to reach the main purpose of the project: the construction of a retention plan for young workers at company A.
id RCAP_7c966bc0596a0a5fc97ea0fabff5c2e4
oai_identifier_str oai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/19142
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresaOrganisational identificationRetention planInformation technologiesIdentificação organizacionalPlano de retençãoTecnologias de informaçãoThe purpose of this project is to show that Organisational Identification can be used as a main strategy to retain young professionals in the IT Consulting business. At the end of the project, a Retention Plan is expected to be constructed for Company A. For data collection, 10 semi-structured individual interviews and 1 focus group of 5 people were conducted. The participants consisted of young people, who already are a part of the Academy Project at the company where the plan is to be implemented and who already are inserted in the job market. The empirical research methods used were qualitative, and two separate content analysis were conducted – one of them to evaluate the information obtained in the interviews and the other for the focus group. Based on the result analysis, we were able to understand that the young people involved value four dimensions: organisational identification with company A, their relationship with company B, salary and benefits and the balance between professional and social life. The conclusions drawn were fundamental to reach the main purpose of the project: the construction of a retention plan for young workers at company A.Este projeto tem como objetivo mostrar que a Identificação Organizacional pode ser usada como principal estratégia de Retenção de Jovens em Consultoria de IT. No final do projeto é esperada a Construção de um Plano de Retenção para a Empresa A. Para a recolha de dados foram realizadas 10 entrevistas individuais semiestruturadas e 1 focus group composto por 5 pessoas, a jovens que fazem parte do Projeto Academia da empresa de IT onde será implementado o plano e que atualmente já estão inseridos no mercado de trabalho. Os métodos de investigação empírica utlizados foram qualitativos e foram efetuadas duas análises de conteúdo separadamente, às informações recolhidas nas entrevistas e no "focus group". Através da análise dos resultados foi-nos possível perceber que os jovens dão valor a quatro dimensões: identificação organizacional com a empresa A, a relação que têm com a empresa B, remuneração e benefícios e equilíbrio entre a vida profissional e social. As conclusões retiradas foram fundamentais para atingir o objetivo principal do projeto: construção de um plano de retenção de jovens para a empresa A.2019-12-12T13:48:06Z2019-11-28T00:00:00Z2019-11-282019-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10071/19142TID:202318532engMachado, Carolina Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-09T17:50:06Zoai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/19142Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:24:41.768839Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
title Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
spellingShingle Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
Machado, Carolina Dias
Organisational identification
Retention plan
Information technologies
Identificação organizacional
Plano de retenção
Tecnologias de informação
title_short Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
title_full Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
title_fullStr Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
title_full_unstemmed Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
title_sort Identificação organizacional como principal estratégia de retenção de jovens numa empresa de consultoria de IT: construção de um plano de retenção para a empresa
author Machado, Carolina Dias
author_facet Machado, Carolina Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Carolina Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Organisational identification
Retention plan
Information technologies
Identificação organizacional
Plano de retenção
Tecnologias de informação
topic Organisational identification
Retention plan
Information technologies
Identificação organizacional
Plano de retenção
Tecnologias de informação
description The purpose of this project is to show that Organisational Identification can be used as a main strategy to retain young professionals in the IT Consulting business. At the end of the project, a Retention Plan is expected to be constructed for Company A. For data collection, 10 semi-structured individual interviews and 1 focus group of 5 people were conducted. The participants consisted of young people, who already are a part of the Academy Project at the company where the plan is to be implemented and who already are inserted in the job market. The empirical research methods used were qualitative, and two separate content analysis were conducted – one of them to evaluate the information obtained in the interviews and the other for the focus group. Based on the result analysis, we were able to understand that the young people involved value four dimensions: organisational identification with company A, their relationship with company B, salary and benefits and the balance between professional and social life. The conclusions drawn were fundamental to reach the main purpose of the project: the construction of a retention plan for young workers at company A.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-12T13:48:06Z
2019-11-28T00:00:00Z
2019-11-28
2019-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10071/19142
TID:202318532
url http://hdl.handle.net/10071/19142
identifier_str_mv TID:202318532
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134809552846848