The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, José Manuel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, José Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06
Resumo: The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents.
id RCAP_7dbfc4bd10c20554b3cff1437b7a731b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29678
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?.O bulício provocador: forma desajeitada de demanda de consideração?educaçãoadolescênciaprovocaçãopragmatismoeducationadolescenceprovocationpragmatism.The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents..A experiência escolar é capital nas trajetórias dos jovens, capacitando-os desejavelmente para aceder aos mundos dos adultos. Nela, o relacionamento entre professor e aluno, nos seus múltiplos ajustamentos possíveis, ocupa um lugar de charneira. A redução da distância entre ambos é uma maneira de conservar a novidade que as novas gerações trazem. De dois casos empíricos ocorridos em aula, captados recentemente por entrevista e observação direta, sublinham- -se as habilidades provocadoras reveladas por alunos no (des) ajuste daquele relacionamento. Partindo de uma sociologia pragmatista, ressalta a incapacidade de o professor integrar nas aulas os efeitos subjacentes à imprevisibilidade de certas ações dos adolescentes.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2021-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06Análise Social; Vol. 56 N.º 240 (2021); 548-5702182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678/21192Direitos de Autor (c) 2021 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, José ManuelCarvalho, José Maria2024-03-16T06:18:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29678Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:47.591551Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
.
O bulício provocador: forma desajeitada de demanda de consideração?
title The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
spellingShingle The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
Resende, José Manuel
educação
adolescência
provocação
pragmatismo
education
adolescence
provocation
pragmatism
.
title_short The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
title_full The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
title_fullStr The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
title_full_unstemmed The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
title_sort The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
author Resende, José Manuel
author_facet Resende, José Manuel
Carvalho, José Maria
author_role author
author2 Carvalho, José Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, José Manuel
Carvalho, José Maria
dc.subject.por.fl_str_mv educação
adolescência
provocação
pragmatismo
education
adolescence
provocation
pragmatism
.
topic educação
adolescência
provocação
pragmatismo
education
adolescence
provocation
pragmatism
.
description The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678/21192
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 56 N.º 240 (2021); 548-570
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130939311259648