The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06 |
Resumo: | The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents. |
id |
RCAP_7dbfc4bd10c20554b3cff1437b7a731b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29678 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration?.O bulício provocador: forma desajeitada de demanda de consideração?educaçãoadolescênciaprovocaçãopragmatismoeducationadolescenceprovocationpragmatism.The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents..A experiência escolar é capital nas trajetórias dos jovens, capacitando-os desejavelmente para aceder aos mundos dos adultos. Nela, o relacionamento entre professor e aluno, nos seus múltiplos ajustamentos possíveis, ocupa um lugar de charneira. A redução da distância entre ambos é uma maneira de conservar a novidade que as novas gerações trazem. De dois casos empíricos ocorridos em aula, captados recentemente por entrevista e observação direta, sublinham- -se as habilidades provocadoras reveladas por alunos no (des) ajuste daquele relacionamento. Partindo de uma sociologia pragmatista, ressalta a incapacidade de o professor integrar nas aulas os efeitos subjacentes à imprevisibilidade de certas ações dos adolescentes.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2021-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06Análise Social; Vol. 56 N.º 240 (2021); 548-5702182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678/21192Direitos de Autor (c) 2021 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, José ManuelCarvalho, José Maria2024-03-16T06:18:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29678Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:47.591551Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? . O bulício provocador: forma desajeitada de demanda de consideração? |
title |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
spellingShingle |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? Resende, José Manuel educação adolescência provocação pragmatismo education adolescence provocation pragmatism . |
title_short |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
title_full |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
title_fullStr |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
title_full_unstemmed |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
title_sort |
The provocative hubbub: clumsy form of demand for consideration? |
author |
Resende, José Manuel |
author_facet |
Resende, José Manuel Carvalho, José Maria |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, José Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, José Manuel Carvalho, José Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação adolescência provocação pragmatismo education adolescence provocation pragmatism . |
topic |
educação adolescência provocação pragmatismo education adolescence provocation pragmatism . |
description |
The school experience is capital in the trajectories of young people, desirably enabling them to access the adult’s worlds. In it, the relationship between teacher and student, in its multiple possible adjustments, occupies a pivotal place. Reducing the distance between them is a way of preserving the novelty that the new generations bring. From two empirical cases that occurred in class, recently captured by interview and direct observation, the provocative abilities revealed by students in the (de)adjustment of that relationship are highlighted. Starting from a pragmatist sociology, it highlights the inability of the teacher to integrate in class the effects underlying the unpredictability of certain actions of adolescents. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2021240.06 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/29678/21192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 56 N.º 240 (2021); 548-570 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130939311259648 |