Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aires Lêdo, Tiago
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Filipe, Penha, Rui
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160
Resumo: Since early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature.
id RCAP_802c0950157adefcd4bd7102f1b23ed8
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/160
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes EscolaresMúsicaPlantasEducaçãoComputação físicaMusicPlantsEducationPhysical ComputingSince early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature.Desde cedo na nossa história que as plantas são tomadas como seres vivos silenciosos e imóveis, fruto, entre outras coisas, de uma cadência rítmica de vida radicalmente diferente da dos humanos. Ora, nas últimas décadas, temos assistido a investigações que nos revelam que as plantas são muito mais do que seres silenciosos e imóveis. É neste aspeto que os projetos que iremos relatar neste artigo se apoiam, ou seja, tomando as plantas como aliadas inestimáveisno caminho para uma relação mais consciente com o planeta que com elas partilhamos. Irá ser discutido o projeto Cant(a)eiro, com inclinação maior para a performance musical e educação musical; e o projeto Flormiga, que aborda o design de som inspirado em processos orgânicos. Ambos os projetos visam oferecer novas formas de relacionamento com a prática musical e a educação musical, particularmente pela interacção com plantas, bem como promover laços sensíveis entre estudantes em contextos escolares e a natureza.CEPAM2021-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 71-84Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 71-842183-74811647-905X10.34639/rpea.v10i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160/154Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penhainfo:eu-repo/semantics/openAccessAires Lêdo, TiagoLopes, FilipePenha, Rui2024-01-31T10:29:22Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/160Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.544378Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
title Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
spellingShingle Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
Aires Lêdo, Tiago
Música
Plantas
Educação
Computação física
Music
Plants
Education
Physical Computing
title_short Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
title_full Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
title_fullStr Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
title_full_unstemmed Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
title_sort Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
author Aires Lêdo, Tiago
author_facet Aires Lêdo, Tiago
Lopes, Filipe
Penha, Rui
author_role author
author2 Lopes, Filipe
Penha, Rui
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aires Lêdo, Tiago
Lopes, Filipe
Penha, Rui
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Plantas
Educação
Computação física
Music
Plants
Education
Physical Computing
topic Música
Plantas
Educação
Computação física
Music
Plants
Education
Physical Computing
description Since early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160
url https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160/154
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penha
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penha
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 71-84
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 71-84
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v10i2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133583207563264