Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160 |
Resumo: | Since early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature. |
id |
RCAP_802c0950157adefcd4bd7102f1b23ed8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/160 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes EscolaresMúsicaPlantasEducaçãoComputação físicaMusicPlantsEducationPhysical ComputingSince early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature.Desde cedo na nossa história que as plantas são tomadas como seres vivos silenciosos e imóveis, fruto, entre outras coisas, de uma cadência rítmica de vida radicalmente diferente da dos humanos. Ora, nas últimas décadas, temos assistido a investigações que nos revelam que as plantas são muito mais do que seres silenciosos e imóveis. É neste aspeto que os projetos que iremos relatar neste artigo se apoiam, ou seja, tomando as plantas como aliadas inestimáveisno caminho para uma relação mais consciente com o planeta que com elas partilhamos. Irá ser discutido o projeto Cant(a)eiro, com inclinação maior para a performance musical e educação musical; e o projeto Flormiga, que aborda o design de som inspirado em processos orgânicos. Ambos os projetos visam oferecer novas formas de relacionamento com a prática musical e a educação musical, particularmente pela interacção com plantas, bem como promover laços sensíveis entre estudantes em contextos escolares e a natureza.CEPAM2021-09-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 71-84Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 71-842183-74811647-905X10.34639/rpea.v10i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160/154Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penhainfo:eu-repo/semantics/openAccessAires Lêdo, TiagoLopes, FilipePenha, Rui2024-01-31T10:29:22Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/160Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:30.544378Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
title |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
spellingShingle |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares Aires Lêdo, Tiago Música Plantas Educação Computação física Music Plants Education Physical Computing |
title_short |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
title_full |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
title_fullStr |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
title_full_unstemmed |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
title_sort |
Cant(a)eiro e Flormiga: Relato de Dois Projetos de Música com Plantas em Ambientes Escolares |
author |
Aires Lêdo, Tiago |
author_facet |
Aires Lêdo, Tiago Lopes, Filipe Penha, Rui |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Filipe Penha, Rui |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aires Lêdo, Tiago Lopes, Filipe Penha, Rui |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Plantas Educação Computação física Music Plants Education Physical Computing |
topic |
Música Plantas Educação Computação física Music Plants Education Physical Computing |
description |
Since early in our history plants have been perceived as quiet and static living beings due, among other reasons, toa radically different rhythmic cadence of life from that of humans. In the last decades, we have witnessed studies thatreveal that plants are neither silent nor motionless. The projects that will be reported in this paper are sustained on thatidea, that is, acknowledging plants as invaluable allies on a path to a more conscious relationship with the planet that bothus humans and plants share. The Cant(a)eiro project, which has a greater inclination towards musical performance andmusical education; the Flormiga project, which addresses sound design inspired by organic processes. Both projects aimto provide new ways of relating music practices and music education, particularly through interaction with plants, as wellas promoting sensitive bonds between students in school contexts and nature. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160 https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v10i2.160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/160/154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penha info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2021 Tiago Aires Lêdo, Filipe Lopes, Rui Penha |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 10 No. 2 (2020): Portuguese Magazine of Artistic Education ; 71-84 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 10 N.º 2 (2020): Revista Portuguesa de Educação Artística; 71-84 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v10i2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133583207563264 |