The pragmatist challenges the believer
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/ephata.2021.9258 |
Resumo: | Philosophy, as much as theology, can induce categorically to a privileged relation with God. Still, neither one nor the other easily escape the accusation of thematizing the Absolute Other and, therefore, break its radical otherness. Besides, this thematization is intermundane, so it may not do justice to divine reality. It is precisely with the radical assumption of such challenge, through a rortian perspective , that one intends to finally find a supported prediction on God, as blindfolded as possible to the relativize criticisms. To achieve it, we must ultimately leave a linguistic onto-epistemological order to reach a praxis-loving order. |
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The pragmatist challenges the believerO pragmatista desafia o crentePhilosophy, as much as theology, can induce categorically to a privileged relation with God. Still, neither one nor the other easily escape the accusation of thematizing the Absolute Other and, therefore, break its radical otherness. Besides, this thematization is intermundane, so it may not do justice to divine reality. It is precisely with the radical assumption of such challenge, through a rortian perspective , that one intends to finally find a supported prediction on God, as blindfolded as possible to the relativize criticisms. To achieve it, we must ultimately leave a linguistic onto-epistemological order to reach a praxis-loving order.Tanto a filosofia como a teologia podem induzir categorialmente a uma relação privilegiada com Deus. Contudo, nem uma nem outra se livram facilmente da acusação de tematizar o Absolutamente Outro e com isso quebrar a sua alteridade radical. Além do mais, essa tematização é intramundana, pelo que pode não fazer qualquer justiça à realidade divina. É precisamente ao assumir de forma radical esse desafio, através de uma perspectiva rortiana, que se pretende encontrar finalmente uma predicação sustentada sobre Deus, tão blindada quanto possível face às críticas relativizantes. Para isso, temos de sair ultimamente de uma ordem linguística onto-epistemológica para alcançar uma ordem práxico-amorosa.Universidade Católica Portuguesa2021-07-22T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/ephata.2021.9258oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/9258Ephata; Vol 3 No 2 (2021): Pandemic and planetary crisis: challenges to faith, hope and charity; 159‑191Ephata; v. 3 n. 2 (2021): Pandemia e crise planetária: desafios à fé, à esperança e à caridade; 159‑1912795-49002184-577810.34632/ephata.2021.3.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ephata/article/view/9258https://doi.org/10.34632/ephata.2021.9258https://revistas.ucp.pt/index.php/ephata/article/view/9258/10102Direitos de Autor (c) 2021 João Manuel Duque; António Horta Fernandeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, António Horta2022-09-25T06:45:17Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/9258Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:22.068123Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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