Planetary Decolonial Education in three aphorisms
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.219 |
Resumo: | This paper is written in the form of an essay with the objective of discussing transversally the Planetary Decolonial Education. It is a first-person text, whose writing is born from the daily life seen and lived in our profession as teacher educators, motivated mainly by the latent need for teaching (both in training and in practice) to be less normative, technical and attached to the command orders to maintain the status quo. With the aim of strengthening resistance, the paper is developed in three commented aphorisms: joy, affection and anti-protagonism. With these aphorisms we hope to sensitize (us) to another teaching... consequently, to another education. Who knows, another humanity project. |
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Planetary Decolonial Education in three aphorismsEducação Decolonial Planetária em três aforismosEducação PlanetáriaPaulo FreireHumanidadePlanetary EducationPaulo FreireHumanityThis paper is written in the form of an essay with the objective of discussing transversally the Planetary Decolonial Education. It is a first-person text, whose writing is born from the daily life seen and lived in our profession as teacher educators, motivated mainly by the latent need for teaching (both in training and in practice) to be less normative, technical and attached to the command orders to maintain the status quo. With the aim of strengthening resistance, the paper is developed in three commented aphorisms: joy, affection and anti-protagonism. With these aphorisms we hope to sensitize (us) to another teaching... consequently, to another education. Who knows, another humanity project.Este artigo foi escrito na forma de um ensaio com o objetivo de discutir transversalmente a Educação Decolonial Planetária. Trata-se de um texto em primeira pessoa, cuja redação nasce do cotidiano visto e vivido em nosso ofício de professores formadores de professores, motivado principalmente pela necessidade latente de que a docência (em formação e em exercício) seja menos normativa, técnica e apegada às ordens de comando para manutenção do status quo. Com o objetivo de fortalecer à resistência, o artigo se desenvolve em três aforismos comentados: alegria, afeto e anti-protagonismo. Com esses aforismos esperamos sensibilizar(-nos) para outra docência... consequentemente, para outra educação. Quem sabe, outro projeto de humanidade.Instituto Politécnico de Bragança2022-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.219https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.219EduSer; Vol. 1 No. 1 (2022): DOSSIER - Planetary Decolonial Education: Complex Re-linkagesEduser - revista de Educação; v. 1 n. 1 (2022): DOSSIÊ TEMÁTICO - EDUCAÇÃO DECOLONIAL COMPLEXA: RE-LIGAÇÕES COMPLEXASEduSer; Vol. 1 N.º 1 (2022): DOSSIÊ TEMÁTICO - EDUCAÇÃO DECOLONIAL COMPLEXA: RE-LIGAÇÕES COMPLEXAS2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/219https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/219/178Direitos de Autor (c) 2022 EduSerinfo:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanAraújo, Osmar HélioMedeiros, Emerson Augusto de2023-03-25T06:00:33Zoai:eduser.ipb.pt:article/219Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:55.769531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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