?Brasil, Decime Qu? se Siente?: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quezado, Izabelle
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mesquita, Rafael Fernandes de, Costa, Josimar Souza, Matos, F?tima Regina Ney, Bugarim, Maria Clara Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://repositorio.ismt.pt/jspui/handle/123456789/1347
Resumo: This study investigates visitor reactions to the human and spatial agglomeration of World Cup stadiums, relating the variable of crowding perception to emotions and consumer?s satisfaction. The largest world event based on a single sport, the Cup moves millions of tourists during the period of its accomplishment. Constantly explored in previous research, the perception of crowding presents a gap in the tangent to relationships established in entertainment environments. The quantitative research, based on the Machleit, Kellaris and Eroglu (1994) scale, presented 270 cases analyzed using the Structural Equation Modeling method. The results indicate that the crowding of people in football stadiums during the World Cup triggers positive emotions in the consumer, contrary to most previous studies conducted in other types of environments. The perception of spatial crowding, in turn, maintained the negative character mostly attested by the literature, relating negatively to positive emotions. There was evidence that perception of human crowding influences more intensely on satisfaction than the perception of space crowding. / Este estudo investiga as rea??es dos visitantes ? aglomera??o humana e espacial dos est?dios da Copa, relacionando a vari?vel percep??o de crowding ?s emo??es e a satisfa??o do consumidor. O maior evento mundial baseado em um ?nico esporte, a Copa, movimenta milh?es de turistas durante o per?odo de sua realiza??o. Constantemente explorada em pesquisas anteriores, a percep??o de crowding apresenta uma lacuna na tangente ?s rela??es estabelecidas em ambientes de entretenimento. A pesquisa quantitativa, baseada na escala de Machleit, Kellaris e Eroglu (1994), apresentou 270 casos analisados pelo m?todo de Modelagem de Equa??es Estruturais. Os resultados indicam que a aglomera??o de pessoas em est?dios de futebol durante a Copa do Mundo desencadeia emo??es positivas no consumidor, ao contr?rio da maioria dos estudos anteriores realizados em outros tipos de ambientes. A percep??o do crowding espacial, por sua vez, manteve o car?ter negativo mais atestado pela literatura, relacionando-se negativamente com as emo??es positivas. Houve evid?ncias de que a percep??o do crowding humano influencia mais intensamente a satisfa??o do que a percep??o de aglomera??o espacial.
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spelling ?Brasil, Decime Qu? se Siente?: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup?Brasil, Decime Qu? se Siente?: um estudo sobre aglomera??o na Copa do MundoPercep??o de crowding - Perception of crowdingEmo??es - EmotionsSatisfa??o do consumidor - Consumer satisfactionThis study investigates visitor reactions to the human and spatial agglomeration of World Cup stadiums, relating the variable of crowding perception to emotions and consumer?s satisfaction. The largest world event based on a single sport, the Cup moves millions of tourists during the period of its accomplishment. Constantly explored in previous research, the perception of crowding presents a gap in the tangent to relationships established in entertainment environments. The quantitative research, based on the Machleit, Kellaris and Eroglu (1994) scale, presented 270 cases analyzed using the Structural Equation Modeling method. The results indicate that the crowding of people in football stadiums during the World Cup triggers positive emotions in the consumer, contrary to most previous studies conducted in other types of environments. The perception of spatial crowding, in turn, maintained the negative character mostly attested by the literature, relating negatively to positive emotions. There was evidence that perception of human crowding influences more intensely on satisfaction than the perception of space crowding. / Este estudo investiga as rea??es dos visitantes ? aglomera??o humana e espacial dos est?dios da Copa, relacionando a vari?vel percep??o de crowding ?s emo??es e a satisfa??o do consumidor. O maior evento mundial baseado em um ?nico esporte, a Copa, movimenta milh?es de turistas durante o per?odo de sua realiza??o. Constantemente explorada em pesquisas anteriores, a percep??o de crowding apresenta uma lacuna na tangente ?s rela??es estabelecidas em ambientes de entretenimento. A pesquisa quantitativa, baseada na escala de Machleit, Kellaris e Eroglu (1994), apresentou 270 casos analisados pelo m?todo de Modelagem de Equa??es Estruturais. Os resultados indicam que a aglomera??o de pessoas em est?dios de futebol durante a Copa do Mundo desencadeia emo??es positivas no consumidor, ao contr?rio da maioria dos estudos anteriores realizados em outros tipos de ambientes. A percep??o do crowding espacial, por sua vez, manteve o car?ter negativo mais atestado pela literatura, relacionando-se negativamente com as emo??es positivas. Houve evid?ncias de que a percep??o do crowding humano influencia mais intensamente a satisfa??o do que a percep??o de aglomera??o espacial.Instituto Federal de Educa??o, Ci?ncia e Tecnologia do Rio Grande do Norte2022-01-17T12:21:21Z2022-01-172021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://repositorio.ismt.pt/jspui/handle/123456789/1347engQUEZADO, I., MESQUITA, R.F., COSTA, J.S., MATOS, F.R.N., BUGARIM, M.C.C.(2021). ?Brasil, decime qu? se siente?: a study of agglomeration in a stadium in the World Cup. Holos. 37 (6), 1-17DOI:10.15628/holos.2021.80881807-1600http://repositorio.ismt.pt/jspui/handle/123456789/1347Quezado, IzabelleMesquita, Rafael Fernandes deCosta, Josimar SouzaMatos, F?tima Regina NeyBugarim, Maria Clara Cavalcanteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-15T14:57:11Zoai:repositorio.ismt.pt:123456789/1347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:53:21.169375Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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