Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Le Gac, Agnès
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Frade, José Carlos, Cardoso, Ana Margarida, Barros, Paula, Murta, Elsa, Candeias, António
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227
Resumo: A mixture of beeswax and Dammar resin (in a ratio of 7 parts to 2 parts, respectively) prepared as an adhesive, was profusely used for fixing water gilding and tempera coatings on polychrome sculptures, in Portugal, in the second half of the twentieth century. This practice was the result of a conservation technology transfer that took place throughout northern Europe, namely throughout education and training of young restorers from abroad at Institut Royal du Patrimoine Artistique in Brussels. This type of treatment was challenged in the 1970’s. This paper presents the methodology used (from an archaeological perspective) to find again these substances on sculptures which have been impregnated with them, and show until which point it is possible to detect both wax and resin in the paint layers. The results obtained by micro Fourier transform infrared spectroscopy, and Pyrolysis-Gas Chromatography-Mass Spectrometry proved difficult to put in evidence the presence of the Dammar resin; a limit which is not without consequences for the historic and conservation assessment of our heritage.
id RCAP_8272b7836c80a3095404af49cf029014
oai_identifier_str oai:openjournal.cm-oeiras.pt:article/227
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromadaceracera-resinaadesivoesculturapolicromiadouramentoFTIRPy-GC/MSArqueologiaConservação e restaurowaxwax-resinadhesivesculpturepolichromygildingFTIRPy-GC/MSA mixture of beeswax and Dammar resin (in a ratio of 7 parts to 2 parts, respectively) prepared as an adhesive, was profusely used for fixing water gilding and tempera coatings on polychrome sculptures, in Portugal, in the second half of the twentieth century. This practice was the result of a conservation technology transfer that took place throughout northern Europe, namely throughout education and training of young restorers from abroad at Institut Royal du Patrimoine Artistique in Brussels. This type of treatment was challenged in the 1970’s. This paper presents the methodology used (from an archaeological perspective) to find again these substances on sculptures which have been impregnated with them, and show until which point it is possible to detect both wax and resin in the paint layers. The results obtained by micro Fourier transform infrared spectroscopy, and Pyrolysis-Gas Chromatography-Mass Spectrometry proved difficult to put in evidence the presence of the Dammar resin; a limit which is not without consequences for the historic and conservation assessment of our heritage.Uma mistura de cera de abelha e resina Dammar (nas proporções de 7 partes de cera para 2 de resina), preparada como adesivo, foi profusamente utilizada em Portugal, durante a segunda metade do século XX, para fixar pinturas a tempera e douramentos a água aplicados em esculturas policromadas. Este tipo de tratamento resultou de uma transferência de saber em Conservação oriundo do Norte da Europa, nomeadamente através da formação de jovens estágiarios estrangeiros no Institut Royal du Patrimoine Artistique, em Bruxelas. Tratamentos com cera-resina foram postos em causa nos anos 70 e seguintes. Este artigo apresenta a metodologia adoptada para reencontrar este adesivo em esculturas em que foi aplicado e mostrar até que ponto é possível identificar ambas a cera e a resina nos estratos pictóricos. As análises feitas por micro-Espectroscopia de infravermelhos a transformée de Fourier e Pyrolise seguida de Cromatografia Gasosa acoplada à Espectrometria de Massa põem em evidência a dificuldade em detetar a resina; um resultado que pode limitar bastante a reconstituição do percurso histórico e conservativo de muitas obras.Câmara Municipal de Oeiras2012-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227oai:openjournal.cm-oeiras.pt:article/227Estudos Arqueológicos de Oeiras; Vol. 19 (2012): Estudos Arqueológicos de Oeiras; 233-2400872-6086reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227/223Le Gac, AgnèsFrade, José CarlosCardoso, Ana MargaridaBarros, PaulaMurta, ElsaCandeias, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-21T09:55:50Zoai:openjournal.cm-oeiras.pt:article/227Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:13:34.349996Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
title Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
spellingShingle Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
Le Gac, Agnès
cera
cera-resina
adesivo
escultura
policromia
douramento
FTIR
Py-GC/MS
Arqueologia
Conservação e restauro
wax
wax-resin
adhesive
sculpture
polichromy
gilding
FTIR
Py-GC/MS
title_short Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
title_full Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
title_fullStr Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
title_full_unstemmed Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
title_sort Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada
author Le Gac, Agnès
author_facet Le Gac, Agnès
Frade, José Carlos
Cardoso, Ana Margarida
Barros, Paula
Murta, Elsa
Candeias, António
author_role author
author2 Frade, José Carlos
Cardoso, Ana Margarida
Barros, Paula
Murta, Elsa
Candeias, António
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Le Gac, Agnès
Frade, José Carlos
Cardoso, Ana Margarida
Barros, Paula
Murta, Elsa
Candeias, António
dc.subject.por.fl_str_mv cera
cera-resina
adesivo
escultura
policromia
douramento
FTIR
Py-GC/MS
Arqueologia
Conservação e restauro
wax
wax-resin
adhesive
sculpture
polichromy
gilding
FTIR
Py-GC/MS
topic cera
cera-resina
adesivo
escultura
policromia
douramento
FTIR
Py-GC/MS
Arqueologia
Conservação e restauro
wax
wax-resin
adhesive
sculpture
polichromy
gilding
FTIR
Py-GC/MS
description A mixture of beeswax and Dammar resin (in a ratio of 7 parts to 2 parts, respectively) prepared as an adhesive, was profusely used for fixing water gilding and tempera coatings on polychrome sculptures, in Portugal, in the second half of the twentieth century. This practice was the result of a conservation technology transfer that took place throughout northern Europe, namely throughout education and training of young restorers from abroad at Institut Royal du Patrimoine Artistique in Brussels. This type of treatment was challenged in the 1970’s. This paper presents the methodology used (from an archaeological perspective) to find again these substances on sculptures which have been impregnated with them, and show until which point it is possible to detect both wax and resin in the paint layers. The results obtained by micro Fourier transform infrared spectroscopy, and Pyrolysis-Gas Chromatography-Mass Spectrometry proved difficult to put in evidence the presence of the Dammar resin; a limit which is not without consequences for the historic and conservation assessment of our heritage.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227
oai:openjournal.cm-oeiras.pt:article/227
url https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227
identifier_str_mv oai:openjournal.cm-oeiras.pt:article/227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227
https://eao.oeiras.pt/index.php/DOC/article/view/227/223
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Câmara Municipal de Oeiras
publisher.none.fl_str_mv Câmara Municipal de Oeiras
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Arqueológicos de Oeiras; Vol. 19 (2012): Estudos Arqueológicos de Oeiras; 233-240
0872-6086
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130589655203840