Body and Politics: Gender, Sexuality and Intimacy in "Boi Neon"
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.379 |
Resumo: | This text aims to analyse political issues about bodies involved in the film “Boi Neon”, especially thinking about gender, sexuality, and intimacy. The main thesis is that cinema – images in movement – functions as a device for disseminating political and aesthetic discourses that stress corporal techniques and its subjective relationships. The film directed by Gabriel Mascaro has as a self-referentiality, presenting in its narrative the bodily hexis linked to the political relations characteristic of the cultural and economic history of the Brazilian northeast. The political practices linked to the body in the film are connected to a resignification of traditional dichotomous: male/female, human/animal, public/private. |
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Body and Politics: Gender, Sexuality and Intimacy in "Boi Neon"Cuerpo y política: Género, sexualidad e intimidad en "Boi Neon"Corpo e Política: Gênero, Sexualidade e Intimidade em “Boi Neon”BodyPoliticsFilm “Boi NeonAestheticCuerpoPolíticaBoi NeonEstéticaCorpoPolíticaBoi NeonEstéticaThis text aims to analyse political issues about bodies involved in the film “Boi Neon”, especially thinking about gender, sexuality, and intimacy. The main thesis is that cinema – images in movement – functions as a device for disseminating political and aesthetic discourses that stress corporal techniques and its subjective relationships. The film directed by Gabriel Mascaro has as a self-referentiality, presenting in its narrative the bodily hexis linked to the political relations characteristic of the cultural and economic history of the Brazilian northeast. The political practices linked to the body in the film are connected to a resignification of traditional dichotomous: male/female, human/animal, public/private.El presente texto tiene como objetivo interpelar cuestiones políticas que giran en torno a lo corporal a través del film “Boi Neon” y las miradas expuestas sobre género, sexualidad e intimidad. Se parte del presupuesto que el cine – imágenes en movimiento – funciona como dispositivo de difusión de discursos políticos y estéticos que tensionan técnicas corporales que mediatizan las relaciones subjetivas. El largometraje dirigido por Gabriel Mascaro tiene como característica cierta auto-referencialidad en la medida en que presenta en su narrativa la hexis corporal ligada a las relaciones políticas típicas de la historia cultural y económica del nordeste brasilero. Las prácticas políticas vinculadas al cuerpo en la película son tejidas por la exposición invertidas de los mediadores tradicionales dicotómicos: masculino/femenino, hombre/animal, público/privado.O texto tem como objetivo interpelar questões políticas que giram em torno do corpo através do filme “Boi Neon” e as suas miradas sobre o gênero, a sexualidade e a intimidade. Parte-se do pressuposto que o cinema – imagens em movimento – funciona como dispositivo de difusão de discursos políticos e estéticos que tencionam técnicas do corpo que mediatizam as relações subjetivas. O largo metragem dirigido por Gabriel Mascaro tem como característica a auto-referencialidade na medida em que apresenta em sua narrativa a hexis corporal ligada às relações políticas típicas da história cultural e econômica do Nordeste brasileiro. As práticas políticas vinculadas ao corpo na película são tecidas pela exposição invertida dos mediadores tradicionais dicotômicos: masculino/feminino, homem/animal, público/privado.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.379https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.379Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 437-456Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 437-4562183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/379http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/379/pdfZoboli, Fabioda Silva, Renato IzidoroGalak, Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:08Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/379Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:16.278029Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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