Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82 |
Resumo: | This article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment. |
id |
RCAP_83c35fff2b248d5c525208cafc118082 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environmentDesenvolvimento de uma ferramenta visual para análise das interações em fóruns num ambiente de e-learningThis article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment.Este artigo apresenta a ferramenta VAFAE - Visualização dos Acessos a Fóruns num Ambiente EaD (Ensino à distância), um sistema web que mapeia visualmente a interação de alunos da Universidade Aberta (UAb) no âmbito de uma unidade curricular disponível na plataforma de e-learning. Os dados em bruto são extraídos dos ficheiros de log e posteriormente transformados para obter o formato necessário. Em seguida, são aplicadas diferentes técnicas de visualização com o intuito de melhorar e agilizar a interpretação da informação subjacente. De uma forma mais específica, a VAFAE visa auxiliar os docentes a perceber melhor o nível e qualidade de interação dos alunos com as unidades curriculares de EaD da UAb.Universidade Aberta2018-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82Revista de Ciências da Computação; v. 11 (2016); 1-122182-18011646-633010.34627/rcc.v11i0reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82/48Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Abertahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTereso, Cláudio FilipeCarvalho, Elizabeth Simão2022-10-25T11:31:54Zoai:ojs2.journals.uab.pt:article/82Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:13:59.912627Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment Desenvolvimento de uma ferramenta visual para análise das interações em fóruns num ambiente de e-learning |
title |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
spellingShingle |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment Tereso, Cláudio Filipe |
title_short |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
title_full |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
title_fullStr |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
title_full_unstemmed |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
title_sort |
Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment |
author |
Tereso, Cláudio Filipe |
author_facet |
Tereso, Cláudio Filipe Carvalho, Elizabeth Simão |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Elizabeth Simão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tereso, Cláudio Filipe Carvalho, Elizabeth Simão |
description |
This article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82 oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82 |
url |
https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82 https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82 https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82/48 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Aberta http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Aberta http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Aberta |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências da Computação; v. 11 (2016); 1-12 2182-1801 1646-6330 10.34627/rcc.v11i0 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130592947732480 |