Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tereso, Cláudio Filipe
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Carvalho, Elizabeth Simão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82
Resumo: This article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment.
id RCAP_83c35fff2b248d5c525208cafc118082
oai_identifier_str oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environmentDesenvolvimento de uma ferramenta visual para análise das interações em fóruns num ambiente de e-learningThis article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment.Este artigo apresenta a ferramenta VAFAE - Visualização dos Acessos a Fóruns num Ambiente EaD (Ensino à distância), um sistema web que mapeia visualmente a interação de alunos da Universidade Aberta (UAb) no âmbito de uma unidade curricular disponível na plataforma de e-learning. Os dados em bruto são extraídos dos ficheiros de log e posteriormente transformados para obter o formato necessário. Em seguida, são aplicadas diferentes técnicas de visualização com o intuito de melhorar e agilizar a interpretação da informação subjacente. De uma forma mais específica, a VAFAE visa auxiliar os docentes a perceber melhor o nível e qualidade de interação dos alunos com as unidades curriculares de EaD da UAb.Universidade Aberta2018-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82Revista de Ciências da Computação; v. 11 (2016); 1-122182-18011646-633010.34627/rcc.v11i0reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82/48Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Abertahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTereso, Cláudio FilipeCarvalho, Elizabeth Simão2022-10-25T11:31:54Zoai:ojs2.journals.uab.pt:article/82Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:13:59.912627Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
Desenvolvimento de uma ferramenta visual para análise das interações em fóruns num ambiente de e-learning
title Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
spellingShingle Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
Tereso, Cláudio Filipe
title_short Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
title_full Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
title_fullStr Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
title_full_unstemmed Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
title_sort Development of a visual tool to analyze interactions in forums in an e-learning environment
author Tereso, Cláudio Filipe
author_facet Tereso, Cláudio Filipe
Carvalho, Elizabeth Simão
author_role author
author2 Carvalho, Elizabeth Simão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tereso, Cláudio Filipe
Carvalho, Elizabeth Simão
description This article presents VAFAE – Forum Access Visualization on a Distance Learning Environment, a web tool that visually maps Universidade Aberta’s (UAb) students’ interaction with a course available on the e-learning platform. Raw data is extracted from the log files that are then transformed to obtain the necessary format. Next, different visualization techniques are applied with the aim of improving and streamlining the underlying information. In a more specific way, VAFAE aims at helping teachers to better understand the level and quality of the interaction of the students with the modules of the learning units in UAb’s distance learning environment.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82
oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82
url https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82
identifier_str_mv oai:ojs2.journals.uab.pt:article/82
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82
https://doi.org/10.34627/rcc.v11i0.82
https://journals.uab.pt/index.php/rcc/article/view/82/48
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Aberta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Universidade Aberta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta
publisher.none.fl_str_mv Universidade Aberta
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Computação; v. 11 (2016); 1-12
2182-1801
1646-6330
10.34627/rcc.v11i0
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130592947732480