The New Economy and Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabugueira, Artur Carlos Crespo Martins
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76
Resumo: The goal of this article is to give a contribution to the analysis of the repercussions that the “New Economy” may have on the educational systems as regards learning processes, contents and learning forms. We started by doing an approach to the central question: “Does the New Economy exist? What is the New Economy about?”. We presented the opinions and arguments claimed by those who defend or oppose to the idea that a “New Economy” exists. Although this discussion is far from being over, we give our opinion on the matter by observing that in the current society, especially since the mid 90’s, occurred a wide range of new economic phenomena that might be designated by “New Economy”. Afterwards, we have done a succinct analysis of the “New Economy” by presenting its main elements and features, comparing themselves to their correspondents of the “Old Economy”. Finally, we have examined the fundamental changes that the educational systems will undergo in the ambit of the “New Economy”. We contrasted the basic features of the traditional educational system, based on instruction, with the new system based on learning. 
id RCAP_83ff4bee95e58768ce1144ee6a1f404e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/76
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The New Economy and EducationA nova economia e a educaçãoThe goal of this article is to give a contribution to the analysis of the repercussions that the “New Economy” may have on the educational systems as regards learning processes, contents and learning forms. We started by doing an approach to the central question: “Does the New Economy exist? What is the New Economy about?”. We presented the opinions and arguments claimed by those who defend or oppose to the idea that a “New Economy” exists. Although this discussion is far from being over, we give our opinion on the matter by observing that in the current society, especially since the mid 90’s, occurred a wide range of new economic phenomena that might be designated by “New Economy”. Afterwards, we have done a succinct analysis of the “New Economy” by presenting its main elements and features, comparing themselves to their correspondents of the “Old Economy”. Finally, we have examined the fundamental changes that the educational systems will undergo in the ambit of the “New Economy”. We contrasted the basic features of the traditional educational system, based on instruction, with the new system based on learning. Pretendemos, neste artigo, dar um contributo para a análise das repercussões que a chamada "Nova Economia" poderá ter no seio dos sistemas educativos, no que se refere aos processos, conteúdos e formas de aprendizagem. Começámos por fazer uma abordagem da questão central: "A Nova Economia existe? O que é a Nova Economia?" Apresentámos, desta forma, as opiniões, os argumentos utilizados pelas duas correntes de opinião que se debruçaram sobre o tema - os defensores e os opositores à ideia da existência duma "Nova Economia". Embora a discussão em torno desta questão esteja longe de estar concluída, avançámos com a nossa posição sobre a temática, através da constatação, na sociedade actual, desde os meados da década de 90, da ocorrência de um conjunto de fenómenos económicos novos que, efectivamente, poderão consubstanciar um novo fenómeno económico, o qual poderá ser designado por "Nova Economia". Fizemos, de seguida, uma análise sucinta da "Nova Economia", através da apresentação dos seus principais elementos e características, comparando-os com os correspondentes relativos à " Velha Economia". Finalmente, examinámos as alterações fundamentais que os sistemas de educação sofrerão no âmbito da "Nova Economia", contrastando as características básicas do sistema de educação tradicional, baseado na instrução e um sistema novo baseado na aprendizagem.Universidade Católica Portuguesa2001-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/76Gestão e Desenvolvimento; No 10 (2001); 305-318Gestão e Desenvolvimento; n. 10 (2001); 305-3182184-56380872-556X10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.10reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/76https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/76/68Direitos de Autor (c) 2001 Artur Carlos Crespo Martins Cabugueirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCabugueira, Artur Carlos Crespo Martins2022-09-23T15:47:06Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/76Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:22.648680Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The New Economy and Education
A nova economia e a educação
title The New Economy and Education
spellingShingle The New Economy and Education
Cabugueira, Artur Carlos Crespo Martins
title_short The New Economy and Education
title_full The New Economy and Education
title_fullStr The New Economy and Education
title_full_unstemmed The New Economy and Education
title_sort The New Economy and Education
author Cabugueira, Artur Carlos Crespo Martins
author_facet Cabugueira, Artur Carlos Crespo Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabugueira, Artur Carlos Crespo Martins
description The goal of this article is to give a contribution to the analysis of the repercussions that the “New Economy” may have on the educational systems as regards learning processes, contents and learning forms. We started by doing an approach to the central question: “Does the New Economy exist? What is the New Economy about?”. We presented the opinions and arguments claimed by those who defend or oppose to the idea that a “New Economy” exists. Although this discussion is far from being over, we give our opinion on the matter by observing that in the current society, especially since the mid 90’s, occurred a wide range of new economic phenomena that might be designated by “New Economy”. Afterwards, we have done a succinct analysis of the “New Economy” by presenting its main elements and features, comparing themselves to their correspondents of the “Old Economy”. Finally, we have examined the fundamental changes that the educational systems will undergo in the ambit of the “New Economy”. We contrasted the basic features of the traditional educational system, based on instruction, with the new system based on learning. 
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/76
url https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/76
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/76
https://doi.org/10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.76
https://revistas.ucp.pt/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/76/68
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2001 Artur Carlos Crespo Martins Cabugueira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2001 Artur Carlos Crespo Martins Cabugueira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Gestão e Desenvolvimento; No 10 (2001); 305-318
Gestão e Desenvolvimento; n. 10 (2001); 305-318
2184-5638
0872-556X
10.7559/gestaoedesenvolvimento.2001.10
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130506722279424