Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/68991 |
Resumo: | The study presented is aimed to evaluate prospective primary teacher knowledge to teach probability. The study included 62 prospective primary teachers, who were attending the 2nd year of the Bachelor's Degree in Basic Education at a University in Northern Portugal. The students were given two tasks to solve, with two questions each: in the first one, they should determine the probability of an event and in the second, they should find out the correctness or incorrectness of three student resolutions to the first question. Our results emphasize the poor performance of the students and the existence of several semiotic conflicts; the correct determination of probability, in the first question, was most often reflected in the correct classification of the students' resolutions in the second question. |
id |
RCAP_8418b7eff8a49761d98f34b2fdeaa04f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68991 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidadesConocimiento de futuros profesores de primeros años escolares para enseñar probabilidadKnowledge of prospective primary teachers for the teaching of probabilityConnaissance des futurs enseignants des premières années d'école pour enseigner des probabilitésProspective teachersPrimary schoolKnowledge to teachingProbabilityFuturos profesoresPrimeros años escolaresConocimiento para la enseñanzaProbabilidadFuturos professoresPrimeiros anos escolaresConhecimento para ensinarProbabilidadesFuture enseignantPremières années d’écoleConnaissance pour l’enseignementProbabilitéCiências Sociais::Ciências da EducaçãoSocial SciencesThe study presented is aimed to evaluate prospective primary teacher knowledge to teach probability. The study included 62 prospective primary teachers, who were attending the 2nd year of the Bachelor's Degree in Basic Education at a University in Northern Portugal. The students were given two tasks to solve, with two questions each: in the first one, they should determine the probability of an event and in the second, they should find out the correctness or incorrectness of three student resolutions to the first question. Our results emphasize the poor performance of the students and the existence of several semiotic conflicts; the correct determination of probability, in the first question, was most often reflected in the correct classification of the students' resolutions in the second question.El estudio que presentamos tiene como propósito evaluar el conocimiento de futuros profesores de educación primaria para enseñar probabilidad. Participaron en el estudio 62 estudiantes, futuros profesores de educación primaria, que cursaban el 2º año de Licenciatura en Educación Básica en una universidad del Norte de Portugal. Los estudiantes resolvieron dos tareas, con dos cuestiones cada una: en la primera, debían determinar la probabilidad de un evento y en la segunda, averiguar la corrección o incorrección de las resoluciones de tres estudiantes a la primera pregunta planteada. Entre los resultados obtenidos se muestra el bajo rendimiento de los estudiantes y la presencia de varios conflictos semióticos; la correcta determinación de la probabilidad, en la primera pregunta, se reflejó más a menudo en la clasificación correcta de las resoluciones de los estudiantes en la segunda cuestiónO estudo aqui apresentado teve por objetivo averiguar o conhecimento de futuros professores dos primeiros anos de escolaridade para ensinar probabilidades. Participaram no estudo 62 estudantes, futuros professores dos primeiros anos, que se encontravam a frequentar o 2.º ano do curso de Licenciatura em Educação Básica numa universidade do Norte de Portugal. Foram propostas duas tarefas para os estudantes resolverem, cada uma com duas questões: na primeira determina-se a probabilidade de um acontecimento e na segunda averigua-se a correção ou incorreção das resoluções de três alunos da mesma questão, que eram apresentadas no enunciado. Em termos de resultados, salienta-se o fraco desempenho dos estudantes e a existência de vários conflitos semióticos; a determinação correta da probabilidade, na primeira questão, repercutiu-se mais frequentemente na classificação correta das resoluções dos alunos na segunda questãoCette étude vise à évaluer les connaissances des futurs enseignants de l'enseignement primaire pour enseigner la probabilité. Ils ont participé à l'étude 62 étudiants, futurs enseignants dans les premières années, qui étaient en 2e année de baccalauréat en enseignement primaire à l'université dans le nord du Portugal. Les étudiants ont résolu deux tâches, chacune avec deux questions : premièrement, devrait déterminer la probabilité d'un événement et la deuxième question, vérifier la correction ou incorrection des résolutions de trois étudiants à la première question. Parmi les résultats sousperformant aux étudiants et la présence de plusieurs conflits sémiotiques; la détermination correcte de la probabilité, montrée dans la première question, il est plus souvent reflété dans la classification correcte des résolutions des élèves de la deuxième questionCIEd - Centro de Investigação em Educação, UID/CED/01661/, Instituto de Educação, Universidade do Minho. FCT/MCTES-PT, EDU2013-41141-P (MEC), EDU2016-74848-P (AEI, FEDER). Grupo FQM126 (Junta de Andalucía)Sociedad Espanola Investigacion Educacion MatematicaUniversidade do MinhoFernandes, José AntónioGea, Maria M.2018-112018-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/68991porGea, M. M., & Fernandes, J. A. (2018). Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades. Avances de investigación en educación matemática, (14), 15-30.2254-431310.35763/aiem.v0i14.213https://www.aiem.es/index.php/aiem/article/view/213info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T11:55:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68991Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:45:06.631811Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades Conocimiento de futuros profesores de primeros años escolares para enseñar probabilidad Knowledge of prospective primary teachers for the teaching of probability Connaissance des futurs enseignants des premières années d'école pour enseigner des probabilités |
title |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
spellingShingle |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades Fernandes, José António Prospective teachers Primary school Knowledge to teaching Probability Futuros profesores Primeros años escolares Conocimiento para la enseñanza Probabilidad Futuros professores Primeiros anos escolares Conhecimento para ensinar Probabilidades Future enseignant Premières années d’école Connaissance pour l’enseignement Probabilité Ciências Sociais::Ciências da Educação Social Sciences |
title_short |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
title_full |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
title_fullStr |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
title_full_unstemmed |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
title_sort |
Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades |
author |
Fernandes, José António |
author_facet |
Fernandes, José António Gea, Maria M. |
author_role |
author |
author2 |
Gea, Maria M. |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, José António Gea, Maria M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prospective teachers Primary school Knowledge to teaching Probability Futuros profesores Primeros años escolares Conocimiento para la enseñanza Probabilidad Futuros professores Primeiros anos escolares Conhecimento para ensinar Probabilidades Future enseignant Premières années d’école Connaissance pour l’enseignement Probabilité Ciências Sociais::Ciências da Educação Social Sciences |
topic |
Prospective teachers Primary school Knowledge to teaching Probability Futuros profesores Primeros años escolares Conocimiento para la enseñanza Probabilidad Futuros professores Primeiros anos escolares Conhecimento para ensinar Probabilidades Future enseignant Premières années d’école Connaissance pour l’enseignement Probabilité Ciências Sociais::Ciências da Educação Social Sciences |
description |
The study presented is aimed to evaluate prospective primary teacher knowledge to teach probability. The study included 62 prospective primary teachers, who were attending the 2nd year of the Bachelor's Degree in Basic Education at a University in Northern Portugal. The students were given two tasks to solve, with two questions each: in the first one, they should determine the probability of an event and in the second, they should find out the correctness or incorrectness of three student resolutions to the first question. Our results emphasize the poor performance of the students and the existence of several semiotic conflicts; the correct determination of probability, in the first question, was most often reflected in the correct classification of the students' resolutions in the second question. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11 2018-11-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/68991 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/68991 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Gea, M. M., & Fernandes, J. A. (2018). Conhecimento de futuros professores dos primeiros anos escolares para ensinar probabilidades. Avances de investigación en educación matemática, (14), 15-30. 2254-4313 10.35763/aiem.v0i14.213 https://www.aiem.es/index.php/aiem/article/view/213 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Espanola Investigacion Educacion Matematica |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedad Espanola Investigacion Educacion Matematica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132202239262720 |