El año asterisco en la exhibición cinematográfica en Argentina: ¿aceleración de procesos en curso?
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.991 |
Resumo: | The article addresses the impact of the Covid-19 pandemic on movie theaters in Argentina. Based on a set of theoretical elements that are nourished by the Political Economy of Communication and a methodology that combines qualitative and quantitative aspects, it offers a global panorama to contextualize and analyze in depth the Argentine case. The hypothesis maintains that the sanitary conditions established by the pandemic accelerated a trickle-down process: the drop in attendance at movie theaters and the displacement of premieres to other exhibition windows, such as those targeting domestic consumption. This has affected the strategies that producers and exhibitors adopted for the premieres. We conclude that cinema cannot be thought of outside the expanded audiovisual space in which OTT platforms have become new dominant actors in the global value chains of audiovisual media. |
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El año asterisco en la exhibición cinematográfica en Argentina: ¿aceleración de procesos en curso?The Asterisk Year in Argentina's Film Exhibition: Acceleration of Ongoing Processes?O ano do asterisco na exibição cinematográfica da Argentina: aceleração de processos em andamento?CinemaArgentinaexhibitioncultural industriesplatformspandemicCineArgentinaexhibiciónindustrias culturalesplataformaspandemiaCinemaArgentinaexibiçãoindústrias culturaisplataformaspandemiaThe article addresses the impact of the Covid-19 pandemic on movie theaters in Argentina. Based on a set of theoretical elements that are nourished by the Political Economy of Communication and a methodology that combines qualitative and quantitative aspects, it offers a global panorama to contextualize and analyze in depth the Argentine case. The hypothesis maintains that the sanitary conditions established by the pandemic accelerated a trickle-down process: the drop in attendance at movie theaters and the displacement of premieres to other exhibition windows, such as those targeting domestic consumption. This has affected the strategies that producers and exhibitors adopted for the premieres. We conclude that cinema cannot be thought of outside the expanded audiovisual space in which OTT platforms have become new dominant actors in the global value chains of audiovisual media.El artículo aborda el impacto de la pandemia del Covid-19 en las salas de cine en Argentina. Partiendo de un conjunto de elementos teóricos que se nutren de la Economía Política de la Comunicación y una metodología que combina aspectos cualitativos y cuantitativos, ofrece un panorama global para contextualizar y analizar en profundidad el caso argentino. La hipótesis sostiene que las condiciones sanitarias establecidas por la pandemia aceleraron un proceso que sucedía por goteo: la caída en la asistencia a las salas de espectadores y el desplazamiento de los estrenos a las otras ventanas de exhibición, como las de consumo doméstico. Esto incidió en las estrategias que productores y exhibidores dieron para los estrenos. Concluimos que el cine no puede ser pensado por fuera del espacio audiovisual ampliado en el cual las plataformas OTT aparecen como nuevos actores dominantes de las cadenas de valor global del medio audiovisual.O artigo aborda o impacto da pandemia de Covid-19 nas salas de cinema da Argentina. A partir de um conjunto de elementos teóricos que se alimentam da Economia Política da Comunicação e de uma metodologia que combina aspectos qualitativos e quantitativos, oferece um panorama global para contextualizar e analisar em profundidade o caso argentino. A hipótese sustenta que as condições sanitárias estabelecidas pela pandemia aceleraram um processo que vinha ocorrendo lentamente: a queda de atendimento nas salas de audiência e o deslocamento das estreias para outras telas, como as de consumo doméstico. Isso afetou as estratégias que produtores e expositores adoptaram para os lançamentos. Concluímos que o cinema não pode ser pensado fora de um espaço audiovisual expandido, no qual as plataformas OTT surgem como novos atores dominantes nas cadeias de valor global dos média audiovisuais.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2023-07-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.991https://doi.org/10.14591/aniki.v10n2.991Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 2 (2023): Film Exhibition in Crisis; 96-121Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 2 (2023): As Crises da Exibição Cinematográfica; 96-1212183-175010.14591/aniki.v10n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/991http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/991/526Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzález, LeandroMarino, Santiago2024-01-26T02:03:37Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/991Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:25.977058Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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