Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Maria Margarida Lopes de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/44749
Resumo: Jesuit education codified in the Ratio Studiorum reflects an epistemological framework that had already a tradition of some twenty centuries of acceptance. However, it takes an innovative route in that it rejects the traditional opposition between scholastic and humanistic teaching. The Ratio Studiorum treats them as complementary paths (not rivals) and favors a healthy dialogue between tradition and innovation. In fact, Jesuit Aristotelianism does not reject the lesson from experience, as we can see in some philosophy textbooks, written in Latin and often forgotten, namely Francisco Soares Lusitano’s manual, which was used as textbook study in Brazil. A reading and an examination of the Ratio Studiorum (1599), coupled with an examination of natural philosophy textbooks produced by Jesuits, allow us to define the place allotted to the knowledge of nature in Jesuit education and to reassess the role of Jesuit “philosophical science” in the advent of modern science.
id RCAP_8677a81ecfb3d06add2b7f534bb9f288
oai_identifier_str oai:estudogeral.uc.pt:10316/44749
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)Jesuítas; Educação, Ciência; Aristotelismo; Francisco Soares LusitanoJesuit education codified in the Ratio Studiorum reflects an epistemological framework that had already a tradition of some twenty centuries of acceptance. However, it takes an innovative route in that it rejects the traditional opposition between scholastic and humanistic teaching. The Ratio Studiorum treats them as complementary paths (not rivals) and favors a healthy dialogue between tradition and innovation. In fact, Jesuit Aristotelianism does not reject the lesson from experience, as we can see in some philosophy textbooks, written in Latin and often forgotten, namely Francisco Soares Lusitano’s manual, which was used as textbook study in Brazil. A reading and an examination of the Ratio Studiorum (1599), coupled with an examination of natural philosophy textbooks produced by Jesuits, allow us to define the place allotted to the knowledge of nature in Jesuit education and to reassess the role of Jesuit “philosophical science” in the advent of modern science.2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/44749http://hdl.handle.net/10316/44749porMiranda, Maria Margarida Lopes deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2020-05-25T07:09:17Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/44749Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:42:45.590776Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
title Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
spellingShingle Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
Miranda, Maria Margarida Lopes de
Jesuítas; Educação, Ciência; Aristotelismo; Francisco Soares Lusitano
title_short Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
title_full Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
title_fullStr Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
title_full_unstemmed Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
title_sort Entre aristotelismo e lição experimental no magistério jesuítico: discurso científico no advento da ciência moderna (séculos XVI e XVII)
author Miranda, Maria Margarida Lopes de
author_facet Miranda, Maria Margarida Lopes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Maria Margarida Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Jesuítas; Educação, Ciência; Aristotelismo; Francisco Soares Lusitano
topic Jesuítas; Educação, Ciência; Aristotelismo; Francisco Soares Lusitano
description Jesuit education codified in the Ratio Studiorum reflects an epistemological framework that had already a tradition of some twenty centuries of acceptance. However, it takes an innovative route in that it rejects the traditional opposition between scholastic and humanistic teaching. The Ratio Studiorum treats them as complementary paths (not rivals) and favors a healthy dialogue between tradition and innovation. In fact, Jesuit Aristotelianism does not reject the lesson from experience, as we can see in some philosophy textbooks, written in Latin and often forgotten, namely Francisco Soares Lusitano’s manual, which was used as textbook study in Brazil. A reading and an examination of the Ratio Studiorum (1599), coupled with an examination of natural philosophy textbooks produced by Jesuits, allow us to define the place allotted to the knowledge of nature in Jesuit education and to reassess the role of Jesuit “philosophical science” in the advent of modern science.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10316/44749
http://hdl.handle.net/10316/44749
url http://hdl.handle.net/10316/44749
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133697677459457