Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões, D.
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/21729
Resumo: The MOOC (Massive Open Online Courses) is the latest training model offered by higher education institutions. As a teaching and learning approach that is free, and therefore devoid of economic or social barriers at the onset, it looks quite promising. But is it so? In order to gain greater understanding of the focus of current research and to indicate future research guidelines that may provide answers to some pertinent questions, this study aims to analyze the scientific production based on SCOPUS and carried out under the keywords “Massive Open Online Course” and “Higher Education”. Using the methodology of social network a nalysis in order to get a “picture” of relations between authors who publish in this field, the results of the analysis show that interest in this issue was first expressed in 2013 and is currently on the rise, raising more and more interest. The graphical analysis of the interacti ve network reveals little interaction among authors, but most publications are co -authored by four researchers. Also, the network indicators analysis reveals that the dens ity and centrality are very low.
id RCAP_87227c07cb31bc27912a132f81081a0b
oai_identifier_str oai:ria.ua.pt:10773/21729
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes SociaisMOOCsHigher educationSocial network analysisScientific productionMassive Open Online CoursesThe MOOC (Massive Open Online Courses) is the latest training model offered by higher education institutions. As a teaching and learning approach that is free, and therefore devoid of economic or social barriers at the onset, it looks quite promising. But is it so? In order to gain greater understanding of the focus of current research and to indicate future research guidelines that may provide answers to some pertinent questions, this study aims to analyze the scientific production based on SCOPUS and carried out under the keywords “Massive Open Online Course” and “Higher Education”. Using the methodology of social network a nalysis in order to get a “picture” of relations between authors who publish in this field, the results of the analysis show that interest in this issue was first expressed in 2013 and is currently on the rise, raising more and more interest. The graphical analysis of the interacti ve network reveals little interaction among authors, but most publications are co -authored by four researchers. Also, the network indicators analysis reveals that the dens ity and centrality are very low.Os MOOC (Massive Open Online Courses) são a mais recente abordagem de oferta formativa, dinamizada por instituições de ensino superior. Tratando-se de uma abordagem de ensino e aprendizagem aberta, e portanto, desprovida de barreiras económicas, culturais ou sociais, à partida, parece bastante promissora. Mas será mesmo assim? Como forma de obter maior compreensão sobre este foco de investigação e as dimensões mais exploradas, este trabalho tem como objetivo analisar a produção científica, com base SCOPUS, levada a cabo sob as palavras chave “Massive Open Online Course” e “Higher Education”. Além de uma análise estatístico-descritiva é também usada a metodologia de Análise de Redes Sociais com vista a obter um “retrato” das relações entre os autores interessados e que publicam sobre este domínio. Os resultados da análise realizada revelam que o interesse por esta temática teve a sua primeira expressão efetiva em 2013 e está atualmente em ascensão, estando atualmente a suscitar cada vez mais interesse. A produção científica por autor é ainda pouco notória, mas existe uma fonte de publicação maioritariamente escolhida pelos investigadores, não sendo, no entanto, nem a mais citada nem a que tem maior índice SJR. A análise gráfica da rede de interações revela existirem poucas interações entre os autores, mas que a maioria das publicações são emArizona State University2018-01-23T15:44:33Z2016-01-01T00:00:00Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10773/21729por1068-234110.14507/epaa.24.2345Simões, D.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-02-22T11:42:00Zoai:ria.ua.pt:10773/21729Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:55:52.496926Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
title Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
spellingShingle Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
Simões, D.
MOOCs
Higher education
Social network analysis
Scientific production
Massive Open Online Courses
title_short Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
title_full Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
title_fullStr Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
title_full_unstemmed Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
title_sort Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais
author Simões, D.
author_facet Simões, D.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simões, D.
dc.subject.por.fl_str_mv MOOCs
Higher education
Social network analysis
Scientific production
Massive Open Online Courses
topic MOOCs
Higher education
Social network analysis
Scientific production
Massive Open Online Courses
description The MOOC (Massive Open Online Courses) is the latest training model offered by higher education institutions. As a teaching and learning approach that is free, and therefore devoid of economic or social barriers at the onset, it looks quite promising. But is it so? In order to gain greater understanding of the focus of current research and to indicate future research guidelines that may provide answers to some pertinent questions, this study aims to analyze the scientific production based on SCOPUS and carried out under the keywords “Massive Open Online Course” and “Higher Education”. Using the methodology of social network a nalysis in order to get a “picture” of relations between authors who publish in this field, the results of the analysis show that interest in this issue was first expressed in 2013 and is currently on the rise, raising more and more interest. The graphical analysis of the interacti ve network reveals little interaction among authors, but most publications are co -authored by four researchers. Also, the network indicators analysis reveals that the dens ity and centrality are very low.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01T00:00:00Z
2016
2018-01-23T15:44:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10773/21729
url http://hdl.handle.net/10773/21729
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1068-2341
10.14507/epaa.24.2345
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Arizona State University
publisher.none.fl_str_mv Arizona State University
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137612181536768