Is infographic journalism?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96 |
Resumo: | Since the early 80s, with USA Today, computer graphics have gained prominence in journalism through the development of information systems / Information Technologies and Communication that potentiate the computerization of newsrooms making this process easier. Currently, the process of paradigm shift in which journalism is makes this question of the definition and delimitation of concepts imperative, becoming the computer graphics one of the main areas of relevance in discussion of the journalistic field. The question often posed by theorists and practitioners focuses in the veracity of the statement "infographics are, in fact, journalism". In this article we state that infographics have all the features that make it a fundamental part of journalism today, and on digital platforms, this form of communication may be an attractive element for readers' attention. In this sense, we expose the historical context and conceptual computer graphics applied to the press and digital platforms, stressing the added value of using computer graphics in online newspapers. |
id |
RCAP_89a3b473b987edaf6fb598e98fa67190 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/96 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Is infographic journalism?A infografia é jornalismo?InfografiaJornalismoPlataformas DigitaisLeitoresInfographicsJournalismDigital PlatformsReadersSince the early 80s, with USA Today, computer graphics have gained prominence in journalism through the development of information systems / Information Technologies and Communication that potentiate the computerization of newsrooms making this process easier. Currently, the process of paradigm shift in which journalism is makes this question of the definition and delimitation of concepts imperative, becoming the computer graphics one of the main areas of relevance in discussion of the journalistic field. The question often posed by theorists and practitioners focuses in the veracity of the statement "infographics are, in fact, journalism". In this article we state that infographics have all the features that make it a fundamental part of journalism today, and on digital platforms, this form of communication may be an attractive element for readers' attention. In this sense, we expose the historical context and conceptual computer graphics applied to the press and digital platforms, stressing the added value of using computer graphics in online newspapers.Desde o início dos anos 80, com o jornal USA Today, que a infografia tem ganho destaque no jornalismo através do desenvolvimento de sistemas de informação/Tecnologias de Informação e Comunicação que potenciaram a informatização das redações tornando este processo mais facilitado. Atualmente, o processo em que o jornalismo se encontra de transição de paradigma torna a questão da definição e delimitação de conceitos imperativa, passando a ser a infografia uma das áreas com maior relevância nas discussões do campo jornalístico. A questão muitas vezes colocada pelos teóricos e profissionais da área centra-se na veracidade da afirmação "A infografia é jornalismo". Neste artigo, defende-se que a infografia agrega todas as características que fazem dela uma parte fundamental do jornalismo atual, e que nas plataformas digitais, esta forma de comunicar poderá constituir um elemento atrativo de atenção dos leitores. Neste sentido, suportamo-nos numa contextualização histórica e conceptual de infografia aplicada à imprensa e às plataformas digitais, alertando para a mais-valia da utilização da infografia nos ciberjornais.Sopcom2012-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 43 - 56Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 43 - 56Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 43 - 562182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/96https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/96/41Sousa, Ana Filipa Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:28:49Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/96Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:29.367109Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is infographic journalism? A infografia é jornalismo? |
title |
Is infographic journalism? |
spellingShingle |
Is infographic journalism? Sousa, Ana Filipa Teixeira Infografia Jornalismo Plataformas Digitais Leitores Infographics Journalism Digital Platforms Readers |
title_short |
Is infographic journalism? |
title_full |
Is infographic journalism? |
title_fullStr |
Is infographic journalism? |
title_full_unstemmed |
Is infographic journalism? |
title_sort |
Is infographic journalism? |
author |
Sousa, Ana Filipa Teixeira |
author_facet |
Sousa, Ana Filipa Teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Ana Filipa Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infografia Jornalismo Plataformas Digitais Leitores Infographics Journalism Digital Platforms Readers |
topic |
Infografia Jornalismo Plataformas Digitais Leitores Infographics Journalism Digital Platforms Readers |
description |
Since the early 80s, with USA Today, computer graphics have gained prominence in journalism through the development of information systems / Information Technologies and Communication that potentiate the computerization of newsrooms making this process easier. Currently, the process of paradigm shift in which journalism is makes this question of the definition and delimitation of concepts imperative, becoming the computer graphics one of the main areas of relevance in discussion of the journalistic field. The question often posed by theorists and practitioners focuses in the veracity of the statement "infographics are, in fact, journalism". In this article we state that infographics have all the features that make it a fundamental part of journalism today, and on digital platforms, this form of communication may be an attractive element for readers' attention. In this sense, we expose the historical context and conceptual computer graphics applied to the press and digital platforms, stressing the added value of using computer graphics in online newspapers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96 https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96 |
url |
https://doi.org/10.58050/comunicando.v1i1.96 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/96 https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/96/41 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
publisher.none.fl_str_mv |
Sopcom |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Comunicando; Vol. 1 No. 1 (2012): The New Ways of Communication; 43 - 56 Revista Comunicando; Vol. 1 Núm. 1 (2012): Las Nuevas Vías de Comunicación; 43 - 56 Revista Comunicando; Vol. 1 N.º 1 (2012): Os Novos Caminhos da Comunicação; 43 - 56 2182-4037 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817551370230693888 |