Ulysses and Penelope in Madrid (Ángela Vallvey’s Los estados carenciales)
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i20.148 |
Resumo: | The novel Los estados carenciales (2002), which provides a portrait of Ulysses and Penelope that breaks away from tradition, is based on a literary game, based on an external parody of the Odyssey and using the characters’ names. The protagonists experience their own odyssey in search of their goal: happiness. The author’s humour and wit doesn’t make us forget that Ulysses, painter and father, and Penelope, a renowned fashion designer, are one the possible embodiments of the mythical archetype. |
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Ulysses and Penelope in Madrid (Ángela Vallvey’s Los estados carenciales)Ulises y Penélope en Madrid (Los estados carenciales de Ángela Vallvey)Ulises y Penélope en Madrid (Los estados carenciales de Ángela Vallvey)The novel Los estados carenciales (2002), which provides a portrait of Ulysses and Penelope that breaks away from tradition, is based on a literary game, based on an external parody of the Odyssey and using the characters’ names. The protagonists experience their own odyssey in search of their goal: happiness. The author’s humour and wit doesn’t make us forget that Ulysses, painter and father, and Penelope, a renowned fashion designer, are one the possible embodiments of the mythical archetype.La novela Los estados carenciales (2002) con una imagen de Ulises y Penélope distinta a la tradicional, se basa en un juego literario que implica una parodia externa de la Odisea, gracias a los nombres de los personajes.Los protagonistas viven su propia odisea en la búsqueda de su meta: la felicidad. El humor y el ingenio de la autora no hacen olvidar que Ulises, este pintor y padre, o Penélope, afamada diseñadora de moda, son una de las concreciones posibles del arquetipo del mito.Dans le roman Los estados carenciales (2002), l’image d’Ulysse et de Pénélope ne correspond pas à l’image traditionnelle, puisqu’il s’appuie sur un jeu littéraire qui, grâce aux noms des personnages, procède à une parodie externe de l’Odyssée. Les personnages vivent leur propre odyssée en voulant atteindre leur but : le bonheur. L’humour et l’inventivité de l’auteure ne font aucunement oublier qu’Ulysse, peintre etpère, et que Pénélope, fameuse dessinatrice de mode, sont une des représentations possibles de l’archétype du mythe.O romance Los estados carenciales (2002) com uma imagem de Ulisses e Penélope diferente da tradicional, baseia‐se num jogo literário que implica uma paródia externa da Odisseia, graças aos nomes dos personagens.Os protagonistas vivem a sua própria odisseia em busca da sua meta: a felicidade. O humor e o engenho da autora não fazem esquecer que Ulisses, pintor e pai, e Penélope, afamada desenhadora de moda, são uma das concreções possíveis do arquétipo do mito.Universidade de Aveiro2019-02-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i20.148https://doi.org/10.34624/agora.v0i20.148Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 20 (2018); 307-329Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 20 (2018); 307-329Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 20 (2018); 307-329Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 20 (2018); 307-3292183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/148https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/148/88Jesús Pérez Ibáñez, Maríainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:24:38Zoai:proa.ua.pt:article/148Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:02:58.472492Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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