A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577 |
Resumo: | With the purpose of improving the conditions of teaching and learning of mathematics and the valorisation of teachers’ competences for the betterment of students’ levels of success in this subject, the Portuguese Ministry of Education put forward a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics (PCTPETM). This programme envisages a training intervention that, among other aspects, highlights the performing of curricular development experiences in Mathematics that contemplate the planning of lessons, their execution and reflection on performance from the teachers involved, supported by their peers and teacher trainers. Under this framework, and as a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics teacher trainer at the University of Aveiro (UA), an essential component of the training has been the promotion of reflective thinking of the trainees. In the present article we describe and analyse the ways in which this has been achieved and perceived by the trainee teachers on the basis of the work developed by the author in her role as teacher trainer. |
id |
RCAP_8c0bb467a7e7842b10605675bc2c5396 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4577 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação ContínuaWith the purpose of improving the conditions of teaching and learning of mathematics and the valorisation of teachers’ competences for the betterment of students’ levels of success in this subject, the Portuguese Ministry of Education put forward a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics (PCTPETM). This programme envisages a training intervention that, among other aspects, highlights the performing of curricular development experiences in Mathematics that contemplate the planning of lessons, their execution and reflection on performance from the teachers involved, supported by their peers and teacher trainers. Under this framework, and as a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics teacher trainer at the University of Aveiro (UA), an essential component of the training has been the promotion of reflective thinking of the trainees. In the present article we describe and analyse the ways in which this has been achieved and perceived by the trainee teachers on the basis of the work developed by the author in her role as teacher trainer.Afin d’améliorer l’enseignement/apprentissage des Mathématiques à travers le développement des compétences des instituteurs et d’augmenter le taux de succès des élèves, le Ministère de l’Éducation portugais a créé un programme de formation continue. L’une des lignes d’action de ce programme concerne la conception, la réalisation et l’évaluation d’interventions didactiques, en ayant recours à la réflexion. Chaque instituteur en formation doit réfléchir sur son intervention, avec le concours de ses pairs et des formateurs. En tant que formatrice de ce programme à l’Université d’Aveiro, on vient, dans cet article, présenter un compte-rendu critique à la fois de la façon dont ce travail est fait et des réactions des professionnels en formation.Com o propósito de melhorar as condições de ensino e aprendizagem da matemática e a valorização das competências dos professores, no sentido de melhorar os níveis de sucesso dos alunos nesta disciplina, o Ministério da Educação português criou um Programa de Formação Contínua em Matemática para professores do 1º ciclo. Este programa perspectiva uma intervenção formativa que, entre outros, valoriza a realização de experiências de desenvolvimento curricular em Matemática que contemplem a planificação de aulas, a sua condução e reflexão por parte dos professores envolvidos, apoiados pelos seus pares e formadores. Neste enquadramento, enquanto formadora do Programa de Formação Contínua em Matemática (PFCM) na Universidade de Aveiro (UA), uma componente essencial da formação tem sido promover o pensamento reflexivo dos professores formandos. Neste artigo, descreve-se e analisa-se o modo como tal tem sido feito e percepcionado pelos professores formandos, tendo por base o trabalho desenvolvido pela autora enquanto formadora.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2010-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 62-83Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 62-83Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 62-83Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 62-831647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4577https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4577/3486Vieira, Celina Tenreiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:03Zoai:proa.ua.pt:article/4577Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:14.029450Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
title |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
spellingShingle |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua Vieira, Celina Tenreiro |
title_short |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
title_full |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
title_fullStr |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
title_full_unstemmed |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
title_sort |
A Promoção do Pensamento Reflexivo dos Professores no Contexto de um Programa de Formação Contínua |
author |
Vieira, Celina Tenreiro |
author_facet |
Vieira, Celina Tenreiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Celina Tenreiro |
description |
With the purpose of improving the conditions of teaching and learning of mathematics and the valorisation of teachers’ competences for the betterment of students’ levels of success in this subject, the Portuguese Ministry of Education put forward a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics (PCTPETM). This programme envisages a training intervention that, among other aspects, highlights the performing of curricular development experiences in Mathematics that contemplate the planning of lessons, their execution and reflection on performance from the teachers involved, supported by their peers and teacher trainers. Under this framework, and as a Programme for the Continuous Training of Primary Education Teachers in Mathematics teacher trainer at the University of Aveiro (UA), an essential component of the training has been the promotion of reflective thinking of the trainees. In the present article we describe and analyse the ways in which this has been achieved and perceived by the trainee teachers on the basis of the work developed by the author in her role as teacher trainer. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577 https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v2i1.4577 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4577 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4577/3486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 2 No 1 (2010); 62-83 Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 1 (2010); 62-83 Indagatio Didactica; Vol. 2 No 1 (2010); 62-83 Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 1 (2010); 62-83 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570046885888 |