A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Carmen Isabel Leal
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347
Resumo: Based on episodes that portray formative situations bearing on the relationship between parents and children, we seek to evaluate essential topics pertaining to the theme of education in the Histories. This study aims to deal with the following questions: are fatherly and motherly models always different or do they resemble when it comes to some values and attitudes? Does the author limit his presentation to constructive exempla or does he also focus on reproachable types? Are patterns of behaviour directly related to the cultural origin of individuals? In other words, is being Greek or Barbarian an essential condition determining distinct portraits of fathers and mothers?
id RCAP_8c56ba07337ea32c6f3e667aa186e256
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/10347
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de HeródotoBased on episodes that portray formative situations bearing on the relationship between parents and children, we seek to evaluate essential topics pertaining to the theme of education in the Histories. This study aims to deal with the following questions: are fatherly and motherly models always different or do they resemble when it comes to some values and attitudes? Does the author limit his presentation to constructive exempla or does he also focus on reproachable types? Are patterns of behaviour directly related to the cultural origin of individuals? In other words, is being Greek or Barbarian an essential condition determining distinct portraits of fathers and mothers?Basándonos en episodios que retratan situaciones formativas de relacionamiento entre padres e hijos, buscamos evaluar los tópicos primordiales del tema de la educación en las Historias. El presente estudio se fundamenta en la respuesta a las siguientes cuestiones: ¿son siempre diferentes los modelos paternos y maternos o convergen en determinados valores y/o actitudes? ¿Presenta el Autor tan sólo exempla constructivos o también ilustra paradigmas que rechazar? ¿Tienen los comportamientos una relación directa con el origen cultural de los individuos? Es decir, ¿el hecho de ser griego o bárbaro determina retratos de madres y padres forzosamente distintos?Nous nous appuyons sur les épisodes qui représentent la relation entre parents et enfants, pour établir les topiques essentiels au thème de l’éducation dans les Histoires. La présente étude repose sur la réponse aux questions suivantes:les modèles paternels et maternels sont-ils toujours différents ou convergent-ils dans certaines valeurs et/ou attitudes? L’auteur présente-t-il simplement des exempla constructifs ou illustre-t-il aussi de mauvais exemples? Les comportements ont-ils une relation directe avec l’origine culturelle des individus? En somme, le fait d’être Grec ou Barbare détermine-t-il forcément des portraits de mères et de pères différents?Com base em episódios que retratam situações formativas de relacionamento entre pais e filhos, busca-se uma avaliação de tópicos essenciais ao tema da educação nas Histórias. O presente estudo assenta na resposta às seguintes questões: os modelos paternos e maternos são sempre diferentes ou convergem em determinados valores e/ou atitudes? O Autor apresenta apenas exempla construtivos ou também ilustra tipos a rejeitar? Os comportamentos têm uma relação directa com a origem cultural dos indivíduos? Ou seja, ser Grego ou Bárbaro determina retratos de mães e pais forçosamente distintos?Universidade de Aveiro2008-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 10 (2008); 9-242183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347/6749Soares, Carmen Isabel Lealinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:28Zoai:proa.ua.pt:article/10347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:21.198354Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
title A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
spellingShingle A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
Soares, Carmen Isabel Leal
title_short A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
title_full A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
title_fullStr A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
title_full_unstemmed A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
title_sort A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
author Soares, Carmen Isabel Leal
author_facet Soares, Carmen Isabel Leal
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Carmen Isabel Leal
description Based on episodes that portray formative situations bearing on the relationship between parents and children, we seek to evaluate essential topics pertaining to the theme of education in the Histories. This study aims to deal with the following questions: are fatherly and motherly models always different or do they resemble when it comes to some values and attitudes? Does the author limit his presentation to constructive exempla or does he also focus on reproachable types? Are patterns of behaviour directly related to the cultural origin of individuals? In other words, is being Greek or Barbarian an essential condition determining distinct portraits of fathers and mothers?
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347
https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347
url https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347
https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347/6749
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 10 (2008); 9-24
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24
Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 10 (2008); 9-24
2183-4334
0874-5498
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130497682505728