A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de Heródoto
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347 |
Resumo: | Based on episodes that portray formative situations bearing on the relationship between parents and children, we seek to evaluate essential topics pertaining to the theme of education in the Histories. This study aims to deal with the following questions: are fatherly and motherly models always different or do they resemble when it comes to some values and attitudes? Does the author limit his presentation to constructive exempla or does he also focus on reproachable types? Are patterns of behaviour directly related to the cultural origin of individuals? In other words, is being Greek or Barbarian an essential condition determining distinct portraits of fathers and mothers? |
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A construção de modelos educativos na Antiguidade: pais e mães das Histórias de HeródotoBased on episodes that portray formative situations bearing on the relationship between parents and children, we seek to evaluate essential topics pertaining to the theme of education in the Histories. This study aims to deal with the following questions: are fatherly and motherly models always different or do they resemble when it comes to some values and attitudes? Does the author limit his presentation to constructive exempla or does he also focus on reproachable types? Are patterns of behaviour directly related to the cultural origin of individuals? In other words, is being Greek or Barbarian an essential condition determining distinct portraits of fathers and mothers?Basándonos en episodios que retratan situaciones formativas de relacionamiento entre padres e hijos, buscamos evaluar los tópicos primordiales del tema de la educación en las Historias. El presente estudio se fundamenta en la respuesta a las siguientes cuestiones: ¿son siempre diferentes los modelos paternos y maternos o convergen en determinados valores y/o actitudes? ¿Presenta el Autor tan sólo exempla constructivos o también ilustra paradigmas que rechazar? ¿Tienen los comportamientos una relación directa con el origen cultural de los individuos? Es decir, ¿el hecho de ser griego o bárbaro determina retratos de madres y padres forzosamente distintos?Nous nous appuyons sur les épisodes qui représentent la relation entre parents et enfants, pour établir les topiques essentiels au thème de l’éducation dans les Histoires. La présente étude repose sur la réponse aux questions suivantes:les modèles paternels et maternels sont-ils toujours différents ou convergent-ils dans certaines valeurs et/ou attitudes? L’auteur présente-t-il simplement des exempla constructifs ou illustre-t-il aussi de mauvais exemples? Les comportements ont-ils une relation directe avec l’origine culturelle des individus? En somme, le fait d’être Grec ou Barbare détermine-t-il forcément des portraits de mères et de pères différents?Com base em episódios que retratam situações formativas de relacionamento entre pais e filhos, busca-se uma avaliação de tópicos essenciais ao tema da educação nas Histórias. O presente estudo assenta na resposta às seguintes questões: os modelos paternos e maternos são sempre diferentes ou convergem em determinados valores e/ou atitudes? O Autor apresenta apenas exempla construtivos ou também ilustra tipos a rejeitar? Os comportamentos têm uma relação directa com a origem cultural dos indivíduos? Ou seja, ser Grego ou Bárbaro determina retratos de mães e pais forçosamente distintos?Universidade de Aveiro2008-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347https://doi.org/10.34624/agora.v0i10.10347Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 10 (2008); 9-24Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 10 (2008); 9-242183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10347/6749Soares, Carmen Isabel Lealinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:28Zoai:proa.ua.pt:article/10347Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:21.198354Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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