Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692 |
Resumo: | In this qualitative study we seek to map the zones of the conceptual profile of heat that emerge in speak teacher in thermochemical video lessons. We selected seven videos that make up the thermochemical thematic unity in action in Chemistry channel on Youtube. Such video lessons were assisted and the words on which emerged heat concepts were described and categorized into realistic, animist, substantialist, empirical and rationalist, with the help of WebQDA, also used for cross between contents and zones profile emerging conceptual. We realize the higher incidence of animist zone, only to emerge in all video lessons, justified by heat approach involved in chemical reactions in most of thematic unity. All zones are observed in the formation enthalpy approach. Still, we can see the emergence of two areas of the conceptual profile of heat in the same speak, featuring a hybridity between shapes different of thinking concept of heat. |
id |
RCAP_8cf4e7579d82a0a2252821ac2e15db18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14692 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímicaIn this qualitative study we seek to map the zones of the conceptual profile of heat that emerge in speak teacher in thermochemical video lessons. We selected seven videos that make up the thermochemical thematic unity in action in Chemistry channel on Youtube. Such video lessons were assisted and the words on which emerged heat concepts were described and categorized into realistic, animist, substantialist, empirical and rationalist, with the help of WebQDA, also used for cross between contents and zones profile emerging conceptual. We realize the higher incidence of animist zone, only to emerge in all video lessons, justified by heat approach involved in chemical reactions in most of thematic unity. All zones are observed in the formation enthalpy approach. Still, we can see the emergence of two areas of the conceptual profile of heat in the same speak, featuring a hybridity between shapes different of thinking concept of heat.Neste estudo qualitativo buscamos mapear as zonas do perfil conceitual de calor que emergem na fala do professor em vídeo-aulas de termoquímica. Selecionamos sete vídeos que compõem a unidade temática termoquímica no canal Química em Ação, no Youtube. Tais vídeo-aulas foram assistidas e as falas nas quais emergiam as concepções de calor foram descritas e categorizadas em realista, animista, substancialista, empírica e racionalista, com o auxílio do WebQDA, utilizado também para o cruzamento entre conteúdo e as zonas do perfil conceitual emergentes. Percebemos a maior ocorrência da zona animista, única a emergir em todas as vídeo-aulas, justificado pela abordagem do calor envolvido nas reações químicas na maior parte da unidade temática. Todas as zonas são observadas na abordagem da entalpia de formação. Ainda, podemos observar a emergência de duas zonas do perfil conceitual de calor numa mesma fala, caracterizando um hibridismo entre formas distintas de pensar o conceito de calor.Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692oai:proa.ua.pt:article/14692Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 134-149Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 134-149Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 134-149Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 134-1491647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14692https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14692/10084Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessJúnior, Antonio Inácio DinizSilva, Djaneide Marinalva daNeto, José Euzebio SimõesSilva, Alexsandro Alberto da2022-09-05T15:21:37Zoai:proa.ua.pt:article/14692Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:45.483422Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
title |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
spellingShingle |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica Júnior, Antonio Inácio Diniz |
title_short |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
title_full |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
title_fullStr |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
title_full_unstemmed |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
title_sort |
Mapeamento de zonas do perfil conceitual de calor em vídeo-aulas de termoquímica |
author |
Júnior, Antonio Inácio Diniz |
author_facet |
Júnior, Antonio Inácio Diniz Silva, Djaneide Marinalva da Neto, José Euzebio Simões Silva, Alexsandro Alberto da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Djaneide Marinalva da Neto, José Euzebio Simões Silva, Alexsandro Alberto da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Júnior, Antonio Inácio Diniz Silva, Djaneide Marinalva da Neto, José Euzebio Simões Silva, Alexsandro Alberto da |
description |
In this qualitative study we seek to map the zones of the conceptual profile of heat that emerge in speak teacher in thermochemical video lessons. We selected seven videos that make up the thermochemical thematic unity in action in Chemistry channel on Youtube. Such video lessons were assisted and the words on which emerged heat concepts were described and categorized into realistic, animist, substantialist, empirical and rationalist, with the help of WebQDA, also used for cross between contents and zones profile emerging conceptual. We realize the higher incidence of animist zone, only to emerge in all video lessons, justified by heat approach involved in chemical reactions in most of thematic unity. All zones are observed in the formation enthalpy approach. Still, we can see the emergence of two areas of the conceptual profile of heat in the same speak, featuring a hybridity between shapes different of thinking concept of heat. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692 oai:proa.ua.pt:article/14692 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14692 https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i1.14692 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14692/10084 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 1 (2016); 134-149 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 134-149 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 1 (2016); 134-149 Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 1 (2016); 134-149 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003916455936 |