The use of ICTs for the training of health professionals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoy, Solange Cervinho Bicalho
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Lia Raquel, Guimarães, Eliane Marina Palhares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/62912
Resumo: The accumulated experience with the incorporation of ICTs present a high resolubility. Objective: This study aimed to report the experience with the training process for health professionals mediated by ICTs in Portugal and Brazil. Method: He carried out the implementation of a training for the nurses inserted in the Hospital of Braga / Braga / Portugal with the participation of pro- fessors of the Federal University of Minas Gerais / Brazil, using the ICTs. Results: The evaluation of experience and analysis of the reference framework allowed us to understand that distance education (DLE) presents itself as a possibility for the democratization of knowledge for health professionals, serving as a strategy that assists in decision-making in the day-to-day health care. ICT is an important tool in the process of work and permanent education, making it a learning-work possibility that happens in the daily lives of people and organizations. Conclusion: The process of training health professionals should be based on the problems of praxis, considering the knowledge and experiences that people bring in their professional experience.
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spelling The use of ICTs for the training of health professionalsEl uso de las TIC para la capacitación de los profesionales de la saludO uso das TICs para a capacitação dos profissionais da saúdeICTsPermanent EducationDLETelemedicinaAtención Primaria de SaludTecnología de la InformaciónCiências Sociais::Ciências da EducaçãoThe accumulated experience with the incorporation of ICTs present a high resolubility. Objective: This study aimed to report the experience with the training process for health professionals mediated by ICTs in Portugal and Brazil. Method: He carried out the implementation of a training for the nurses inserted in the Hospital of Braga / Braga / Portugal with the participation of pro- fessors of the Federal University of Minas Gerais / Brazil, using the ICTs. Results: The evaluation of experience and analysis of the reference framework allowed us to understand that distance education (DLE) presents itself as a possibility for the democratization of knowledge for health professionals, serving as a strategy that assists in decision-making in the day-to-day health care. ICT is an important tool in the process of work and permanent education, making it a learning-work possibility that happens in the daily lives of people and organizations. Conclusion: The process of training health professionals should be based on the problems of praxis, considering the knowledge and experiences that people bring in their professional experience.Introdução: A experiência acumulada com a incorporação de TICS na saúde apresenta uma alta resolutibilidade. Objetivo: Este estudo objetivou relatar a experiência com o processo de formação para profissionais da saúde mediada pela TICs em Portugal e no Brasil. Método: Foi realizada a implantação de uma formação para os enfermeiros inseridos no Hospital de Braga/Braga/Portugal com a participação de docentes da Universidade Federal de Minas Gerais/ Brasil, utilizando as TICs. Resultados: A avaliação da experiência e análise do referencial permitiu compreender que educação a distância (EAD) apresenta-se como uma possibilidade de democratização do saber para os profissionais de saúde, servindo como uma estratégia que auxilia na tomada de decisões no dia a dia da prestação da assistência a saúde. A TICs é uma ferramenta importante no processo de trabalho e educação permanente, tornando uma possibilidade de aprendizagem-trabalho, que acontece no cotidiano das pessoas e organizações. Conclusão: O processo de formação dos profissionais da saúde deve ser elaborado a partir dos problemas da práxis, considerando os conhecimentos e as experiências que as pessoas trazem na sua vivência profissionalIntroducción: una ayuda de teléfono y una educación permanente estandariza conductas terapéuticas y facilita un trámite de co-nocimientos en el ámbito de la atención básica de los locales remotos y los profesionales de la salud de los centros hospitalarios. Objetivo: analizar los efectos de la comunicación en la forma de la práctica básica de la atención básica de Brasil. Método: El diseño metodológico utilizado fue realizar una bibliografía bibliográfica sobre telesalud. Realizamos una busca en el Scopus, Cochrane BVS, LILACS y MEDLINE en el sentido de encontrar experiencias de comunicación. Resultados: La telesalud es importante en el feedback del ciclo de investigación translacional; fortalece la gestión de los cuidados y la vigilancia de la salud; incentiva la organi-zación más rápida y propicia troca de conocimientos; acelera la implementación de innovaciones en la red de cuidados de salud. Conclusión: un sistema de telecomunicaciones es una función eficaz de la capacitación de los trabajadores y las compañías en la seguridad de la calidad en el servicio al cliente y, por último, en el beneficio de las instituciones para el desarrollo. La formación con la telessaúde posibilita una acción práctica en el desarrollo de la solución de problemas frente a las situaciones nuevas de la atención básica de salud en BrasiCIED-Centro de |investigação em EducaçãoUniversidade do MinhoGodoy, Solange Cervinho BicalhoOliveira, Lia RaquelGuimarães, Eliane Marina Palhares20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/62912engGodoy, S. C. B.; Guimarães, E. M. P. & Oliveira, L. R. M. (2019) O uso das TICs para a capacitação dos profissionais de saúde / The use of ICTs for the training of health professionals / El uso de las TIC para la capacitación de los profesionales de la salud. Revista Latinoamericana de Telesaúde / Latin American Journal of Telehealth – LAJT, 6 (1), 016 – 025. Disponível em http://cetes.medicina.ufmg.br/revista/index.php/rlat/issue/view/262175_299010.32443/2175-2990(2019)269http://cetes.medicina.ufmg.br/revista/index.php/rlat/article/view/269info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:02:12Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/62912Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:52:08.968285Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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