Descobrir o tesouro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Roberto
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444
Resumo: For the past 150 years Portugal suffered from a structural deficit of education and qualifications. This imbalance vis-à-vis the rest of Europe is the consequence of a systematic underinvestment in human capital until 30 years ago. The article shows the strategic relevance of a sustainable investment in overcoming this educational gap and in the reversal of this “long cycle” of disqualification. Moreover, it refers to countries and systems where such an “educational revolution” was made possible. Hence, the case is made in favour of a new educational paradigm: education as a service – proximity – as opposed to the concept of a training factory – industry mode of operation. ‘New Opportunities’ – the government initiative under scrutiny – is also an excellent opportunity to reorganise an inclusive supply that works closer to the real needs of the demand for human advancement. The article closes offering a renewed mission for education, one that elicits the discovery of the immense treasure that dwells in the inner Portugal and in the Portuguese soul. Ultimately, education aims at making people happier and assisting them in discovering the treasure that inhabits deep in the meaning of life.
id RCAP_8edc345e4811c236ea5df5f886f623b6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/444
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Descobrir o tesouroFor the past 150 years Portugal suffered from a structural deficit of education and qualifications. This imbalance vis-à-vis the rest of Europe is the consequence of a systematic underinvestment in human capital until 30 years ago. The article shows the strategic relevance of a sustainable investment in overcoming this educational gap and in the reversal of this “long cycle” of disqualification. Moreover, it refers to countries and systems where such an “educational revolution” was made possible. Hence, the case is made in favour of a new educational paradigm: education as a service – proximity – as opposed to the concept of a training factory – industry mode of operation. ‘New Opportunities’ – the government initiative under scrutiny – is also an excellent opportunity to reorganise an inclusive supply that works closer to the real needs of the demand for human advancement. The article closes offering a renewed mission for education, one that elicits the discovery of the immense treasure that dwells in the inner Portugal and in the Portuguese soul. Ultimately, education aims at making people happier and assisting them in discovering the treasure that inhabits deep in the meaning of life.Portugal padece há, pelo menos, 150 anos de um défice estrutural em matéria de educação e de qualificações. Esse desequilíbrio face aos demais parceiros europeus resulta de um desinvestimento sistemático no capital humano dos portugueses verificado até há cerca de 30 anos. O artigo começa por evidenciar a importância estratégica da opção de investir duradouramente na superação deste atraso e na reversão deste “ciclo longo” de atávica desqualificação da maioria da população, evidenciando como noutros países foi possível realizar a “revolução educativa”. Defende-se, de seguida, a evolução para um novo paradigma de educação como serviço – de proximidade – e o abandono de um modelo fabril – industrial – de formação. A iniciativa Novas Oportunidades representa também uma grande oportunidade para reorganizar a oferta inclusiva de educação-formação segundo padrões mais flexíveis e próximos das verdadeiras necessidades da procura. Por último, elabora-se sobre a missão da educação naquilo que ela encerra de redescoberta do imenso tesouro que habita o “interior” de Portugal e a alma de cada português. Afinal, a educação visa tornar as pessoas mais felizes e ajudá-las a descobrir o tesouro que reside na profundidade do sentido da vida.Universidade Católica Portuguesa2007-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/444Comunicação & Cultura; No 3 (2007): Comunidade mobilidade; 145-156Comunicação & Cultura; n. 3 (2007): Comunidade mobilidade; 145-1561646-487710.34632/comunicacaoecultura.2007.n3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/444https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/444/393Direitos de Autor (c) 2007 Roberto Carneirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Roberto2022-09-22T10:29:57Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/444Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:49.672990Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Descobrir o tesouro
title Descobrir o tesouro
spellingShingle Descobrir o tesouro
Carneiro, Roberto
title_short Descobrir o tesouro
title_full Descobrir o tesouro
title_fullStr Descobrir o tesouro
title_full_unstemmed Descobrir o tesouro
title_sort Descobrir o tesouro
author Carneiro, Roberto
author_facet Carneiro, Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Roberto
description For the past 150 years Portugal suffered from a structural deficit of education and qualifications. This imbalance vis-à-vis the rest of Europe is the consequence of a systematic underinvestment in human capital until 30 years ago. The article shows the strategic relevance of a sustainable investment in overcoming this educational gap and in the reversal of this “long cycle” of disqualification. Moreover, it refers to countries and systems where such an “educational revolution” was made possible. Hence, the case is made in favour of a new educational paradigm: education as a service – proximity – as opposed to the concept of a training factory – industry mode of operation. ‘New Opportunities’ – the government initiative under scrutiny – is also an excellent opportunity to reorganise an inclusive supply that works closer to the real needs of the demand for human advancement. The article closes offering a renewed mission for education, one that elicits the discovery of the immense treasure that dwells in the inner Portugal and in the Portuguese soul. Ultimately, education aims at making people happier and assisting them in discovering the treasure that inhabits deep in the meaning of life.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/444
url https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/444
https://doi.org/10.34632/comunicacaoecultura.2007.444
https://revistas.ucp.pt/index.php/comunicacaoecultura/article/view/444/393
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2007 Roberto Carneiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2007 Roberto Carneiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Cultura; No 3 (2007): Comunidade mobilidade; 145-156
Comunicação & Cultura; n. 3 (2007): Comunidade mobilidade; 145-156
1646-4877
10.34632/comunicacaoecultura.2007.n3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130445466566656