A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.13/4465 |
Resumo: | This article aims to report the possibilities of change in school practices of the Project Laboratory of New Times - (PLNT), linked to the formative actions of the NGO - CEAP (Centre for Studies and Pedagogical Advice), based in Salvador da Bahia. The Laboratory is dedicated to the construction of innovative methodologies, appropriating itself to a pedagogical practice centred on creativity, protagonism, self-didacticism, problem-solving capacity and autonomy in students' learning. We used a qualitative methodology. It was found that the project's formative actions broke the traditional practices and played an active role in the socio-political reality of the students, connecting all pedagogical actions with global events. The pedagogical action of learning with technological mediation, valued the students' socio-educational context and their possibilities of emancipation. |
id |
RCAP_913de9fd294d3ca47c392c0ed86c315a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:digituma.uma.pt:10400.13/4465 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT)Education in times of change: the contributions of the laboratory project for the new times (PLNT)Educación en tiempos de cambio: los aportes del proyecto de laboratorio para los nuevos tiempos (PLNT)LearningTechnological mediationEmpowermentPedagogical practicesPedagogical innovationAprendizagemMediação tecnológicaEmpoderamentoPráticas pedagógicasInovação pedagógica.Faculdade de Ciências SociaisThis article aims to report the possibilities of change in school practices of the Project Laboratory of New Times - (PLNT), linked to the formative actions of the NGO - CEAP (Centre for Studies and Pedagogical Advice), based in Salvador da Bahia. The Laboratory is dedicated to the construction of innovative methodologies, appropriating itself to a pedagogical practice centred on creativity, protagonism, self-didacticism, problem-solving capacity and autonomy in students' learning. We used a qualitative methodology. It was found that the project's formative actions broke the traditional practices and played an active role in the socio-political reality of the students, connecting all pedagogical actions with global events. The pedagogical action of learning with technological mediation, valued the students' socio-educational context and their possibilities of emancipation.Este artigo pretende relatar as possibilidades de mudança das práticas escolares do Projeto Laboratório dos Novos Tempos – (PLNT), vinculado às ações formativas da ONG - CEAP (Centro de Estudos e Assessoria Pedagógica), sediado em Salvador da Bahia. O Laboratório se dedica à construção de metodologias inovadoras, se apropria de uma prática pedagógica centrada na criatividade, no protagonismo, no autodidatismo, na capacidade de resolução de problemas e na autonomia da aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa utilizou uma metodologia qualitativa. Constatou-se que a ações formativas do projeto quebraram as práticas tradicionais e protagonizaram a realidade sociopolítica dos alunos, conectando todo fazer pedagógico com os acontecimentos globais. A ação pedagógica da aprendizagem com a mediação tecnológica, valorizou o contexto socioeducacional dos alunos e as suas possibilidades de emancipação.Universidade Federal de SergipeDigitUMaOliveira, Gilvando Inácio deBrazão, José Paulo Gomes2022-07-26T09:39:16Z2022-01-01T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/4465porOliveira, G. I., & Brazão, J. P. G. A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT). Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), e17503-e17503. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.1750310.20952/revtee.v15i34.17503info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:57:47Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/4465Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:08:35.368113Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) Education in times of change: the contributions of the laboratory project for the new times (PLNT) Educación en tiempos de cambio: los aportes del proyecto de laboratorio para los nuevos tiempos (PLNT) |
title |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
spellingShingle |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) Oliveira, Gilvando Inácio de Learning Technological mediation Empowerment Pedagogical practices Pedagogical innovation Aprendizagem Mediação tecnológica Empoderamento Práticas pedagógicas Inovação pedagógica . Faculdade de Ciências Sociais |
title_short |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
title_full |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
title_fullStr |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
title_full_unstemmed |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
title_sort |
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) |
author |
Oliveira, Gilvando Inácio de |
author_facet |
Oliveira, Gilvando Inácio de Brazão, José Paulo Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Brazão, José Paulo Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
DigitUMa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Gilvando Inácio de Brazão, José Paulo Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Technological mediation Empowerment Pedagogical practices Pedagogical innovation Aprendizagem Mediação tecnológica Empoderamento Práticas pedagógicas Inovação pedagógica . Faculdade de Ciências Sociais |
topic |
Learning Technological mediation Empowerment Pedagogical practices Pedagogical innovation Aprendizagem Mediação tecnológica Empoderamento Práticas pedagógicas Inovação pedagógica . Faculdade de Ciências Sociais |
description |
This article aims to report the possibilities of change in school practices of the Project Laboratory of New Times - (PLNT), linked to the formative actions of the NGO - CEAP (Centre for Studies and Pedagogical Advice), based in Salvador da Bahia. The Laboratory is dedicated to the construction of innovative methodologies, appropriating itself to a pedagogical practice centred on creativity, protagonism, self-didacticism, problem-solving capacity and autonomy in students' learning. We used a qualitative methodology. It was found that the project's formative actions broke the traditional practices and played an active role in the socio-political reality of the students, connecting all pedagogical actions with global events. The pedagogical action of learning with technological mediation, valued the students' socio-educational context and their possibilities of emancipation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-26T09:39:16Z 2022-01-01T00:00:00Z 2022-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.13/4465 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.13/4465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Oliveira, G. I., & Brazão, J. P. G. A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT). Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), e17503-e17503. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17503 10.20952/revtee.v15i34.17503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129953792425984 |