Ecological Solidarity and Popular Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25749/sis.19952 |
Resumo: | This text begins with the assertion that we need to listen to nature and recognise the interconnectedness of all beings and living. I outline three principles central to a Freirean approach in popular education: political purpose and bias of the educator; dialogue as an epistemological and ontological process; and the ‘vocation’ of humanization. Using an eco-feminist lens, I then suggest that ecological solidarity: being part of, rather than apart-from, nature, must be a crucial part of any education going forward. This leads me to take the notion of emancipation away from individual, personal freedom towards a practical embracing of interdependence and interrelatedness as inscribed in the original meaning of ‘ubuntu’. |
id |
RCAP_93d4efe4a33ce1df3eb1cc396b3026b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/19952 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ecological Solidarity and Popular EducationSolidaridad Ecológica Y Educación PopularSolidariedade Ecológica e Educação PopularArticlesThis text begins with the assertion that we need to listen to nature and recognise the interconnectedness of all beings and living. I outline three principles central to a Freirean approach in popular education: political purpose and bias of the educator; dialogue as an epistemological and ontological process; and the ‘vocation’ of humanization. Using an eco-feminist lens, I then suggest that ecological solidarity: being part of, rather than apart-from, nature, must be a crucial part of any education going forward. This leads me to take the notion of emancipation away from individual, personal freedom towards a practical embracing of interdependence and interrelatedness as inscribed in the original meaning of ‘ubuntu’.Este texto comienza con la afirmación de que debemos escuchar a la naturaleza y reconocer la interconexión de todos los seres vivos. Esbozo tres principios centrales para un enfoque freireano en la educación popular: propósito político y prejuicio del educador; el diálogo como proceso epistemológico y ontológico; y la "vocación" de humanización. Usando una lente ecofeminista, sugiero que la solidaridad ecológica: ser parte de la naturaleza, en lugar de estar separada de ella, debe ser una parte crucial de cualquier educación en el futuro. Esto me lleva a alejar la noción de emancipación de la libertad individual y personal hacia una adopción práctica de la interdependencia y la interrelación, tal como se inscribe en el significado original de “Ubuntu”.Este texto assenta no princípio que devemos ouvir a natureza e reconhecer a interconexão de todos os seres vivos. Destaco três princípios centrais da posição Freiriana sobre educação popular: intencionalidade política e preconceitos do educador; o diálogo como um processo epistemológico e ontológico; e a “vocação” da humanização. Partindo de uma lente ecofeminista, sugiro que solidariedade ecológica – ser uma parte de, em vez de apartada da natureza – deve ser tomada como fator essencial para qualquer educação no/do futuro. Isto faz com que se afaste a noção de emancipação de qualquer ideia de liberdade individual ou pessoal, e a alie a práticas de interdependência e de inter-relações como as inscritas no siginificado original da palavra “ubuntu”.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2020-10-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.19952eng2182-96402182-8474von Kotze, Astridinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:45Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/19952Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:55.299790Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ecological Solidarity and Popular Education Solidaridad Ecológica Y Educación Popular Solidariedade Ecológica e Educação Popular |
title |
Ecological Solidarity and Popular Education |
spellingShingle |
Ecological Solidarity and Popular Education von Kotze, Astrid Articles |
title_short |
Ecological Solidarity and Popular Education |
title_full |
Ecological Solidarity and Popular Education |
title_fullStr |
Ecological Solidarity and Popular Education |
title_full_unstemmed |
Ecological Solidarity and Popular Education |
title_sort |
Ecological Solidarity and Popular Education |
author |
von Kotze, Astrid |
author_facet |
von Kotze, Astrid |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
von Kotze, Astrid |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Articles |
topic |
Articles |
description |
This text begins with the assertion that we need to listen to nature and recognise the interconnectedness of all beings and living. I outline three principles central to a Freirean approach in popular education: political purpose and bias of the educator; dialogue as an epistemological and ontological process; and the ‘vocation’ of humanization. Using an eco-feminist lens, I then suggest that ecological solidarity: being part of, rather than apart-from, nature, must be a crucial part of any education going forward. This leads me to take the notion of emancipation away from individual, personal freedom towards a practical embracing of interdependence and interrelatedness as inscribed in the original meaning of ‘ubuntu’. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25749/sis.19952 |
url |
https://doi.org/10.25749/sis.19952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-9640 2182-8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130456041455616 |