Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/9929 |
Resumo: | Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013 |
id |
RCAP_93ff285edb2062b72437abbc328c3ca3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/9929 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativoEducação artísticaEducação visualMandalaTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013Possui um CD com anexos, planos de aula, pp's de aulas, questionários e análises parcelares, apenas consultável na Biblioteca da FBAULThis research work took place in a public school, set in territory educational priority intervention (TEIP) with students of the 2nd cycle of basic education. Taking as its starting point the objectives envisaged for Arts Education and the syllabus content of Visual and Technological Education, was intended to explore some content through activities involving drawing, painting and constructing Mandalas. The study takes place in several stages, culminating in the development of the Unit of Work-"From the point of the line to line mandala”. The main objective was to determine the receptivity of those involved in the design of mandalas and how the syllabus is reflected in its development. This study evolved in two main areas: - Literature review and selection of information about models and methods used by other educators and psychologists, particularly in the field of art therapy. - Planning, implementation and monitoring of activities with students in the context of the classroom, culminating in the execution of mandalas and a group exhibition of work at the end of the school year. The practical nature of this work falls within the scope of participatory research, defined as an integrative process that combines three activities: research, education and action. Being a research-action, in which the interpretative dimension is predominant, the collected data are mostly qualitative. The study concluded that the activities with mandalas greatly facilitate the understanding of the course content can be presented as a teaching resource, can be worked into thematic units to the liking of students and teachers and reinforce the practical nature of the disciplinePeneda, João Manuel, 1967-Repositório da Universidade de LisboaSousa, Maria Daniela Pereira de2014-01-06T12:09:42Z20122012-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/9929porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:54:48Zoai:repositorio.ul.pt:10451/9929Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:34:00.449300Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
title |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
spellingShingle |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo Sousa, Maria Daniela Pereira de Educação artística Educação visual Mandala |
title_short |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
title_full |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
title_fullStr |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
title_full_unstemmed |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
title_sort |
Mandalas ou o circulo mágico : uma abordagem em contexto educativo |
author |
Sousa, Maria Daniela Pereira de |
author_facet |
Sousa, Maria Daniela Pereira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Peneda, João Manuel, 1967- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Maria Daniela Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Educação visual Mandala |
topic |
Educação artística Educação visual Mandala |
description |
Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2013 |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2012-01-01T00:00:00Z 2014-01-06T12:09:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/9929 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/9929 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134234698317824 |